سلامت نیوز : رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی ایران گفت: کیت و مواد مصرفی که با ارز ارزان وارد می‌شوند در بین مواد مصرفی آزمایشگاهی کمتر از یک درصد است.

فرید کرمی در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعیت واردات تجهیزات آزمایشگاهی گفت: واردات تجهیزات مورد نیاز را شرکت‌ها انجام می‌دهند که قبلاً زیر نظر اداره تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، کیت و مواد مصرفی را وارد می‌کردند اما اکنون زیر نظر آزمایشگاه مرجع سلامت رفته‌اند.

دولت بودجه‌ای برای تجهیزات مصرفی صرف نمی‌کند

وی ادامه داد: واردات تجهیزات پزشکی و انتقال به آزمایشگاه مرجع در مرحله جا به جایی قرار دارد و این در حالی است که نظارت بر واردات این اقلام وجود دارد اما از نظر اعتباری، دولت هیچ گونه بودجه‌ای را در اختیار ما قرار نمی‌دهد.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی ایران تصریح کرد: اگر از برخی موارد محدود صرف نظر کنیم بودجه کمی را دولت به بحث تجهیزات آزمایشگاهی اختصاص می‌دهد تا با ارز ارزان‌تر وارد شوند.

کمتر از یک درصد نیاز تجهیزاتی ما با ارز ارزان وارد می‌شود

کرمی گفت: کیت و مواد مصرفی که با ارز ارزان وارد می‌شوند در بین مواد مصرفی آزمایشگاهی کمتر از یک درصد است یعنی عملاً بسیار کمتر از از نیاز ما تجهیزات با ارز ارزان‌ وارد می‌شود.

وی گفت: فقط برای برخی آزمایشگاه های دولتی که نورچشمی هستند و سازمان انتقال خون ملزومات آزمایشگاهی و تجهیزاتی با ارز ارزان وارد می‌کنند اما آنچه که آزمایشگاه‌های خصوصی در سراسر کشور از آن استفاده می‌کنند عمدتاً با ارز گران وارد شده و این به معنی به ورشکستگی‌کشاندن آنهاست.

تعرفه پایین خدمات آزمایشگاهی یک درد است

کرمی در مورد تعرفه آزمایشگاهی نیز گفت: این یک درد است که تعرفه ما پایین است و ما تقاضا داریم تعیین تعرفه گذاری هرچه زودتر به سازمان نظام پزشکی بازگردد تا دیگر مجبور نباشیم در قالب به اصطلاح توریسم درمانی،به افراد خارجی خدمات ارزان بدهیم.

وی ادامه داد: هم اکنون 18 تا 20 درصد تعرفه آزمایشگاهی را بیمه‌ها تأمین می‌کنند و 80 درصد توسط مردم تأمین می‌شود در حالی که طبق برنامه پنجم توسعه باید بیمه‌ها تأمین هزینه را به 70 درصد برسانند اما چون بیمه‌ها بودجه لازم را نتوانسته‌اند تأمین کنند قیمت‌ها را به طور کاذب پایین می‌آورند.

رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی ایران گفت: این یکی از دردناکترین مسائل حوزه پزشکی است چون می‌خواهیم خدمات با کیفیت به هموطنان بدهیم اما چون مردم توان مالی ندارند و سازمان‌های بیمه خود را از چرخه اقتصادی کنار کشیده‌اند نمی‌توانیم این خدمات را به مردم بدهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha