سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی جراحی زانو و آرتروسکوپی گفت: خطرناک بودن جراحی برای بیمار و عوارضی از جمله استهلاک و فرسایش تجهیزات و تحمیل هزینه اقتصادی بر بیمارستان، به واسطه انجام اعمال جراحى آرتروسکوپى توسط افراد غیرمتخصص است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سهیل مهدی‌پور اظهار داشت: واردات تجهیزات مربوط به اعمال جراحى آرتروسکوپى و تعویض مفاصل نیازمند نظارت علمى بیشترى است.

دبیر انجمن علمی جراحی زانو و آرتروسکوپی، با هشدار نسبت به استفاده از تجهیزات تخصصی درمانی مفاصل توسط افراد غیرمتخصص بویژه در شهرستان‌ها گفت: در این صورت علاوه بر خطرناک بودن جراحی برای بیمار، عوارض بسیاری از جمله استهلاک و فرسایش تجهیزات و تحمیل هزینه اقتصادی بر بیمارستان بر جای می‌ماند.

مهدی پور درباره وضعیت تجهیزات ارتوپدی نظیر آرتروسکوپی گفت: بسیاری از بیمارستانهای پایتخت این تجهیزات را دارند و امروزه درمان بسیاری از بیماری‌ها و آسیبهاى مفاصل که قبلاً حتی با اعمال جراحی باز نیز قابل تشخیص نبود به کمک روش‌هاى آرتروسکوپیک انجام پذیر شده است.

وی با تاکید بر اینکه انجام دهندگان این اعمال جراحی باید حتماً دوره آرتروسکوپی را گذرانده باشند، گفت: آموزش آرتروسکوپى در همه جای دنیا به یک دوره تحصیلات تکمیلى نیاز دارد و با توجه به زیاد بودن داوطلبان برای یادگیری این تکنیک ها ،یکی از اهداف کنگره ها آموزش و فراهم کردن شرایطی است که داوطلبان از طریق ارتباط  با متخصصان و اساتید مربوطه داخلى یا خارجى، تکنیک ها را در داخل یا خارج از  کشور و زیر نظر افراد متبحر فرا بگیرند.

دبیر انجمن علمی جراحی زانو و آرتروسکوپی خاطرنشان کرد: آرتروسکوپی باید در مراکزی انجام شود که تمام وسایل آرتروسکوپی در دسترس باشد، توسط افراد متبحر نگهداری شود و پرسنل درمانی مخصوص داشته باشد.

مهدی پور اظهار تأسف کرد: در واردات بسیاری از تجهیزاتی که برای درمان و جراحی هایى ضایعات ورزشی یا تعویض مفاصل مورد استفاده قرار می‌گیرد، نظارت  علمى کافی وجود ندارد و افراد غیر پزشک مثل تکنسین‌هاى اتاق عمل بواسطه آموزش هایی که در اتاق عمل دیده‌اند این تجهیزات را بخصوص در شهرستان ها براى بعضی از جراحان به کار می‌گیرند که علاوه بر خطرناک بودن جراحی برای بیمار، عوارض بسیاری از جمله استهلاک و فرسایش تجهیزات و تحمیل هزینه اقتصادى  به بیمارستان را بر جای می‌گذارد.

این متخصص ارتوپدی با توصیه به اینکه وزارت بهداشت باید بر روى شرکتهای وارد کننده کنترل بیشترى را از نظر کیفیت تجهیزات وارداتى و قیمت گذارى اعمال کند تا جنسى که کیفیت و بالطبع قیمت خرید کمترى دارد با همان قیمتى فروخته نشود که جنس با کیفیت بالا فروخته می‌شود.

وى تاکید کرد: با توجه به بالا بودن تعداد داوطلبان  آموزش دوره هاى آرتروسکوپى و جراحی هاى تعویض مفصل زانو وزارت بهداشت با کمک دانشگاه ها و انجمن زانو و تعدادى از مراکز خصوصی واجد شرایط تمهیداتى را براى برگزارى دوره هاى تکمیلى کوتاه مدت در نظر بگیرد تا در کنار نظارت مستمر بر مراکز ،شاهد جلوگیرى از عوارض انجام اعمال جراحی هاى حساس توسط افراد غیر متخصص باشیم.

 دبیر انجمن علمی جراحی زانو و آرتروسکوپی پیشنهاد داد: با استفاده از ظرفیت علمى انجمن زانو و دانشگاهها هرچه سریعتر به نابسامانى که در این حیطه وجود دارد رسیدگى شود و با اعطاى قدرت اجرایى  به انجمن در تعریف مراکز و افراد واجدالشرایط  و تربیت نیروهاى تخصصى این امر میسر شود.

وى افزود: با توجه به هزینه هاى گزافى که واردات این تجهیزات به اقتصاد کشور وارد می‌کند ،پیشنهاد می‌کنیم وزارت بهداشت ستادى را با تعامل با وزارت علوم در زمینه صنعت تولید تجهیزات پزشکى و به‌خصوص ارتوپدى و با کمک انجمن هاى مربوطه برپا کند تا بتوانیم ضمن ایجاد فرصت هاى شغلى فراوان براى فارغ‌التحصیلان داخلى ،از مصرف کننده صرف به تولیدکننده و از هزینه به درآمد برسیم.

وى افزود: معتقدیم که ظرفیت انسانى و علمى لازم جهت تحقق این امر کاملاً وجود دارد و فقط به توجه و حمایت و اراده جدى مسئولان رده بالا براى ارتقاى این صنعت در داخل کشور نیاز مى‌باشد.

سومین کنگره بین المللی انجمن علمی جراحی زانو، آرتروسکوپی و آسیبهای ورزشی از تاریخ 15 تا 18 بهمن در مرکز همایشهای بین المللی جزیره کیش برگزار می شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن 44426701 یا به سایت اینترنتی www.iskast@iskast2014.com مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha