یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۴:۴۹
کد خبر: 88197

آلودگی هوا؛ همه جا صحبت از آن است و شاید دیگر حوصله خواندن خبرهای مربوط به آن را نداشته باشید! به هرحال اگر به سلامتی خود اهمیت می‌دهید بهتر است این توصیه‌های مهم از سوی گروهی از برترین متخصصان را از دست ندهید.

راه‌های فرار از آلودگی هوا
سلامت نیوز : آلودگی هوا؛ همه جا صحبت از آن است و شاید دیگر حوصله خواندن خبرهای مربوط به آن را نداشته باشید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله سیب سبز ؛ به هرحال اگر به سلامتی خود و عزیزانتان اهمیت می‌دهید بهتر است این توصیه‌های مهم از سوی گروهی از برترین متخصصان طب اورژانس، بیماری‌های قلبی، عفونی، خون، سرطان و... را از دست ندهید.

دکتر محسن عباسی، متخصص طب اورژانس، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

دلیل عصبانیت‌ها...

آلودگی هوا به خودی خود بیماری خاصی ایجاد نمی‌کند اما بیماری‌هایی مثل بیماری‌های قلبی، ریوی، بعضی از انواع سرماخوردگی‌ها و... در این مواقع افزایش پیدا می‌کنند. البته در این مورد مطالعه آماری انجام نگرفته است اما بر حسب ظاهر تعداد مراجعان به اورژانس در این روزها افزایش یافته است. بیشتر مراجعان در این روزها با مشکلات تنگی نفس، عفونت‌های ریوی، دردهای قلبی و درد قفسه سینه به اورژانس مراجعه می‌کنند. با این حال عمده‌ترین مشکل آلودگی هوا، تاثیر روی سیستم عصبی است! این روزها بیشتر از هر زمانی شاهد عصبانیت‌ها، زودرنجی‌ها، تحمل پایین و احساس کسالت و بیماری هستیم. هوای داخل خانه نیز فقط تا حدی بهتر از هوای بیرون است و چندان تفاوتی با آن ندارد، به این دلیل که هوا رکود دارد بنابراین پدیده وارونگی در همه جا اتفاق می‌افتد و فرقی بین داخل و خارج خانه نیست اما از آنجایی که منابع دودزا مانند اتومبیل‌ها عمدتا در خیابان‌ها هستند، غلظت آلودگی در خیابان ممکن است بیشتر از خانه باشد.

دکترسیدمحمد سیدمهدی، متخصص طب کار و بیماری‌های شغلی و محیطی

 وقتی سرماخوردگی 6 ماه به طول می‌انجامد!

گرد و غبار و آلودگی هوا می‌تواند به عنوان یک محرک عمل کند بنابراین ممکن است باعث تشدید آلرژی شود. برای مثال افرادی را می‌بینیم که دچار یک سرماخوردگی ساده می‌شوند اما مانند همیشه طی 10 تا 15روز کاملا بهبود پیدا نمی‌کنند و علائم سرفه و خلط برای ماه‌ها در آنها باقی می‌ماند. در بسیاری از مواقع ممکن است علت این سرماخوردگی‌های مزمن، آلودگی هوا باشد. اگر در زمان به اوج رسیدن آلودگی هوا دچار سرفه می‌شوید بهتر است که در منزل بمانید. اما اگر دچار حمله حاد و سرفه‌های شدید و تنگی نفس و خس خس سینه شدید حتما باید به اورژانس مراجعه کنید.

دکتر محمد هاشمی متخصص تغذیه و رژیم درمانی

در هوای آلوده چه بخوریم؟!

مصرف لبنیات باعث نرم شدن مخاط تنفسی و مخاط گوارشی می‌شود به همین لحاظ می‌تواند در جذب آلاینده‌ها رقابت کرده و در پاکسازی این مخاط‌ها نیز تاثیر بگذارد. از طرف دیگر در دستگاه گوارش گیرنده‌های به خصوصی وجود دارند که فلزات دو ظرفیتی مانند سرب را به خود جذب می‌کنند. کلسیم و منیزیمی که در لبنیات وجود دارد این گیرنده‌ها را پر می‌کند و با جذب سرب رقابت می‌کند، در نتیجه سرب کمتری وارد بدن می‌شود. در این مورد، لبنیات پروبیوتیک که دارای باکتری‌های مفید هستند تاثیر بیشتری بر سلامت سیستم گوارش و مقابله با آلاینده‌ها می‌گذارند. علاوه براین، سبزیجات و میوه‌جات نیز با پاکسازی محیط گوارشی و با تغییر اسیدیته موجود در دستگاه گوارش می‌توانند از جذب آلاینده‌ها جلوگیری کرده و در پاکسازی سیستم گوارشی از آلاینده‌ها تاثیر بگذارند. ضمن اینکه سیستم ایمنی بدن‌مان را تقویت می‌کنند و بدن می‌تواند در برابر ذرات خارجی که جذب بدن می‌شود، مقاومت بیشتری داشته باشد و از عوارض ناخواسته ناشی از آلودگی‌ها جلوگیری کند.

دکتر طاهره سماوات، فوق‌تخصص بیماری‌های قلب و عروق

این روزها از اجاق گاز کمتر استفاده کنید و اسپند دود نکنید!

آلودگی هوا درحال حاضر بیشتر شامل مونوکسید کربن است و می‌تواند باعث ایجاد نامنظمی‌های قلبی یا آریتمی ‌شود. برخی از این آریتمی‌ها حتی می‌توانند کشنده باشند. علاوه بر این کسانی که دچار انسداد عروق کرونر هستند ممکن است براثر آلودگی هوا به سکته قلبی دچار شوند که این سکته‌ها می‌توانند خفیف تا شدید باشند. فشارخون نیز با سرب‌ موجود در هوا افزایش پیدا می‌کند  بنابراین توصیه می‌شود در صورت امکان تهران را ترک کنید و به مناطقی با هوای پاک بروید. اگر هم نمی‌توانید از شهر خارج شوید بهتر است از دود کردن اسپند در منزل و همچنین پخت و پزهای خیلی مفصل و طولانی خودداری کنید زیرا استفاده از گاز در منزل هوای داخل خانه را آلوده‌تر می‌کند  بنابراین توصیه می‌شود از دستگاه‌های الکترونیکی مانند کتری برقی، پلوپز، آرام‌پز و... استفاده کنید تا هوا از آلودگی دربیاید و دوباره بتوانید مانند قبل از گاز استفاده کنید.

دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی

افزایش شیوع آنفلوآنزا

آلودگی هوا می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی از جمله آنفلوآنزا را افزایش دهد به این دلیل که مکانیسم‌های دفاعی بدن در سیستم دستگاه تنفسی فوقانی شامل مژک‌های تنفسی که کار عمده شان دفع مواد و اجسام خارجی به بیرون است، دچار اشکال می‌شود. علاوه بر این همزمان شدن این آلودگی با فصل سرما باعث شده است عفونت‌های ویروسی دستگاه تنفسی فوقانی بیشتر از زمان‌های دیگر شیوع پیدا کنند. به همین دلیل اکیدا توصیه می‌شود افرادی که دچار مشکلات تنفسی، قلبی، کلیوی و ریوی هستند و همچنین افراد خردسال و مسن از رفتن به مراکز شهر خودداری کنند و در خانه اقامت داشته باشند. حتما برای ترشحات دستگاه تنفسی‌تان از دستمال کاغذی استفاده کنید. همچنین توصیه می‌شود دستان خود را به طور مرتب بشویید.

دکتر روزبه نقشین، فوق‌تخصص ریه، دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

سیگاری‌ها آسیب‌پذیرترند

افراد سیگاری مبتلا به آسم یا برونشیت مزمن بیش از همه افراد سالم جامعه در زمان آلودگی هوا آسیب‌پذیر هستند و معمولا دچار خس خس و تنگی نفس می‌شوند. در افراد سیگاری که هنوز اثرات بیماری مشخصی در ریه آنها ایجاد نشده است نیز با استنشاق  آلاینده‌هایی مثل ازن و مونوکسید کربن و همچنین ذرات معلق بیشتر از سایر افراد آسیب می‌بینند  بنابراین توصیه می‌شود افراد سیگاری در این روزها تعداد سیگار مصرفی‌شان را کاهش دهند و تا می‌توانند از قرار گرفتن در معرض این آلاینده‌ها خودداری کنند.

دکتر سیدمحسن رضوی، فوق‌تخصص بیماری‌های خون و سرطان

پشت چراغ قرمز چه کار کنیم؟

اگر می‌توانید هنگام آلودگی تهران را ترک کنید یا حداقل آخر هفته‌‌هایعنی پنجشنبه یا جمعه از تهران خارج شوید. برای این کار باید تقریبا 30 تا 50 کیلومتر از تهران دور شوید تا به هوای قابل قبول برسید. از طرف دیگر همه مردم باید همیاری کنند و تا جایی که می‌توانند از عواملی که هوا را آلوده می‌کند، دوری کنند. برای مثال روشن نگه داشتن بیهوده ماشین به بهانه گرم کردن یا ماندن پشت چراغ قرمزهای طولانی به نوبه خود هوا را آلوده می‌كند  بنابراین بهتر است پشت چراغ قرمز اتومبیل خود را خاموش کنید و از این باور دوری کنید که دوباره روشن کردن ماشین ، بنزین بیشتری می‌سوزاند. فرض کنید اگر برای 3 دقیقه پشت چراغ قرمز باشید و 200 ماشین درجا سر چهار راه کار کنند به اندازه 600 دقیقه به میزان بسیار زیادی دود به هوا اضافه شده است! استفاده از دستگاه‌های استاندارد تصفیه هوا نیز می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد.

دکتر احمد جنیدی، دكتری تخصصی بهداشت محیط

هوای خانه آلوده‌تر از بیرون است؟!

اگر در منزل تعداد افراد سیگاری زیاد باشد یا اینکه در و پنجره‌ها نامناسب باشند و هوای بیرون به راحتی وارد منزل شود دیگر هوای منزل با هوای بیرون تفاوت چندانی نخواهد داشت و حتی ممکن است گاهی اوقات آلودگی‌ها در هوای خانه بیشتر از بیرون باشد. خانه‌هایی که در مناطق آلوده شهر قرار دارند معمولا زودتر کثیف می‌شوند و دیوارهای‌شان سیاه می‌شود. در این صورت بهتر است در و پنجره‌های خانه خود را تعمیر کنید تا از جدار آنها هوا وارد نشود. البته این موضوع بیشتر در مورد گرد و غبار مطرح است و درمورد گازها خیلی صدق نمی‌کند زیرا منابع تولید گازهای ناسالم ممکن است در خانه هم وجود داشته باشد. برخی دستگاه‌های تصفیه هوا از جمله دستگاه‌های صنعتی یا خود هود آشپزخانه می‌توانند به پاکسازی هوا کمک کنند. این در حالی است که برخی دستگاه‌ها تنها جنبه تجاری و تبلیغاتی دارند و تاثیری روی کیفیت هوا نمی‌گذارند. به هرحال دستگاه‌های استاندارد مخصوص گازها، بخارات و ذرات می‌توانند مفید واقع شوند.

باشگاه‌های سرپوشیده هم می‌توانند خطرناک باشند

ورزشکاران باید بدانند در زمان ورزش، هوا با سرعت و حجم بیشتری وارد بدن می‌شود بنابراین ورزش در این هوا عوارض بیشتری خواهد داشت. توصیه می‌شود اگر می‌خواهید ورزش کنید، مکان‌هایی را انتخاب کنید که هوای پاک‌تری دارند. سرپوشیده بودن محیطی که در آن ورزش می‌کنید لزوما به معنای آسیب کمتر هنگام آلودگی هوا نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha