یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۳۹
کد خبر: 88203

در سال‌های اخیر زیبایی با هر طعمی در اولویت قرار گرفته است به طوری که برخی‌ترجیح می‌دهند تا به بیماری‌های سخت دچار شوند اما برای مدت کوتاهی زیبا باشند.این موضوع در آرایشگاه‌های زنانه بیشتر دیده می‌شود به طوری که افراد با علم به اینکه اجرای برخی از کارهای زیبایی سلامتی آنان را تهدید می‌کند باز هم به سمت آنهاکشش دارند.

برنزه شدن به رنگ سرطان
سلامت نیوز : در سال‌های اخیر زیبایی با هر طعمی در اولویت قرار گرفته است به طوری که برخی‌ترجیح می‌دهند تا به بیماری‌های سخت دچار شوند اما برای مدت کوتاهی زیبا باشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ این موضوع در آرایشگاه‌های زنانه بیشتر دیده می‌شود به طوری که افراد با علم به اینکه اجرای برخی از کارهای زیبایی سلامتی آنان را تهدید می‌کند باز هم به سمت آنهاکشش دارند. این در حالی است که خیلی‌ها برای اجرای کارهای زیبایی به سراغ افراد غیرمتخصص و آرایشگر می‌روند. یک عضو کمیسیون بهداشت مجلس معتقد است که باید وزارت بهداشت و درمان بر این آرایشگاه‌ها نظارت کند. «عابد فتاحی» 18 هزار آرایشگاه غیرمجاز را در تهران فعال می‌داند.

عمر کم اما پرطرفدار
چند سالی است که با تبلیغات رسانه‌های بیگانه تب زیبایی تند شده است. در برخی از آرایشگاه‌های زنانه دستگاه‌هایی وجود دارد که برای برنزه کردن پوست استفاده می‌شوند. این دستگاه‌ها در کشور ما طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند به طوری که روز به روز تعدادشان در آرایشگاه‌ها زیاد می‌شود. صاحبان دستگاه‌ها با تبلیغ‌های فریبنده خود به مشتری‌ها اطمینان می‌دهند که دستگاه‌هایشان از نوع پیشرفته و بی‌خطر است در حالی که بسیاری از این مراکز، عینک‌های ایمنی مربوطه را به تعداد لازم در اختیار مشتریان خود نمی‌گذارند.

دستگاه سولاریوم شامل تختی است که در دیواره‌های آن لامپ‌های اشعه ماورای بنفش UV تعبیه شده و هنگامی که بدن درون این وسیله قرار می‌گیرد، در این دستگاه که حاوی لامپ‌های مشابهی است، بسته می‌شود و این لامپ‌ها وظیفه برنزه کردن پوست را بر عهده می‌گیرند.

اتاقک سولاریوم از یک تشک خورشیدی ساخته شده است که در آن لامپ‌های UVA و UVB قرار داده شده‌اند و از بالا و پایین به بدن اشعه تابانده می‌شود. متخصصان پوست معتقدند؛ حتی مقدار ناچیزی از UVA و UVB می‌تواند به پوست آسیب برساند، به این ترتیب که فرآیند پیرشدگی را تسریع بخشیده سبب بروز سرطان نیز می‌شود به طوری که سازمان بهداشت جهانی استفاده از این دستگاه را منع کرده است. اما بی اطلاعی از عواقب استفاده از سولاریوم باعث شده تا هر روز به تعداد علاقه‌مندان به استفاده از این فناوری سرطانزا در کشورمان بیشتر شود.

این در حالی است که وزارت بهداشت بارها و بارها نسبت به سرطانزا بودن این دستگاه هشدار داده و تمامی مراکزی را که از این دستگاه استفاده می‌کنند موظف به جمع آوری آن کرده است.

"سیامک مره صدق"، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در این باره می‌گوید: هر کجا که خدمات سولاریوم عرضه می‌شود غیرقانونی است و وزارت بهداشت این مراکز را شناسایی کرده و با کمک نیروی انتظامی آنها را تعطیل می‌کند. وی همچنین از تغییر فرهنگ مردم درباره استفاده از این وسایل توضیح می‌دهد و می‌گوید:‌ باید فرهنگ مردم را تغییر داد تا از رفتن به این مراکز خودداری کنند زیرا بیشتر مراکزی که اقدام به این‌گونه اعمال می‌کنند، مسایل بهداشتی و سلامتی را رعایت نمی‌کنند. مره صدق با اشاره به این نکته که کشور ما از نظر آماری یکی از بالاترین میزان مصرف لوازم آرایش در دنیا را دارد، تاکید می‌کند:‌ این در حالی است که خیلی از این وسایل فاقد استانداردهای لازم است اما این به آن معنا نیست که لوازمی که استاندارد دارند بی‌ضرر نیستند،‌ بلکه کم‌ضررتر هستند.

"مهندس سیدرضا غلامی" کارشناس وزارت بهداشت نیز درباره استفاده از دستگاه‌های سولاریوم می‌گوید: استفاده از دستگاه‌های سولاریوم غیرقانونی است. وزارت بهداشت هیچ‌گونه مجوزی را برای استفاده این دستگاه در مراکز عمومی (آرایشگاه، استخر و...) صادر نکرده و هر یک ازمراکزعمومی که خدمات استفاده از دستگاه سولاریوم را ارایه می‌کند غیرقانونی است. به گفته وی دستگاه‌های لاغری که ورزشی باشند مشکلی ندارند زیرا این دستگاه‌ها یک‌سری حرکات را روی بدن اجرا می‌کنند که مانند ورزش است و چندان ضرری ندارند.

سرطان‌هایی که زیبا می‌کنند
در این میان عضو هیأت مدیره سازمان نظام پزشکی با هشدار به کسانی که برای برنزه کردن پوست خود از اشعه استفاده می‌کنند، می‌گوید: هر عاملی که موجب تحریک پوست شود زنگ خطری برای ابتلا به سرطان پوست است بنابراین نباید به وسیله اشعه رنگ پوست را تغییر داد.

«ایرج خسرونیا» به نداشتن تخصص از سوی آرایشگران برای اجرای سولاریوم تاکید می‌کند و در این باره به "حمایت" توضیح می‌دهد: باید تغییر رنگ پوست توسط پزشک صورت گیرد زیرا پزشکان با معاینه پوست بر اساس نیاز آن، اشعه را تنظیم می‌کنند.

وی به مردم توصیه کرد تا برای اجرای چنین کارهایی به پزشکان متخصص مراجعه کنند تا هنگامی که با مشکلی مواجه شدند مراجع، پاسخگوی آنان باشند. زیرا فردی که برای کارهای زیبایی تخصصی به آرایشگاه‌ها مراجعه می‌کند باید بداند که آرایشگاه هیچ مدرک تخصصی‌ای برای این کار ندارد بنابراین آموزش‌های لازم را ندیده است پس در مرحله نخست مراجعان مقصر هستند زیرا با علم به اینکه آرایشگران تخصص لازم را ندارند به آنان مراجعه می‌کنند.

تجویز داروهای لاغری غیرمجاز در آرایشگاه‌ها
هر مکانی را برای کاری تعبیه کرده‌اند اما این موضوع درباره برخی آرایشگاه‌های غیرمجاز صدق نمی‌کند به طوری که در این آرایشگاه‌ها علاوه بر کارهای زیبایی تجویز داروهای مختلف برای تناسب اندام نیز صورت می‌گیرد که به گفته خسرونیا غیرقانونی است و باید پیگیری شود چون این داروها در ماه‌های نخست مصرف به سرعت وزن را کاهش می‌دهند اما به تدریج فرد را به اعتیاد می‌کشانند.

پایتخت ایران دنیای عجیبی است و در گوشه و کنار آن اتفاق‌های زیادی رخ می‌دهد. به طوری که عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «حمایت» تعداد آرایشگاه‌های غیرمجاز در تهران را 18 هزار آرایشگاه ذکر می‌کند و در این باره می‌گوید: انواع و اقسام تخلف‌ها در این محیط‌ها صورت می‌گیرد به طوری که تجویز داروهای غیرمجاز، استفاده از مواد غیراستاندارد و... در این محیط‌ها صورت می‌گیرد.

«عابد فتاحی» خاطرنشان می‌کند: در این محیط‌ها به طورمعمول بهداشت از نظر استفاده از لوازم یک بار مصرف رعایت نمی شود. بنابراین به دلیل حساسیت موضوع را در کمیسیون بهداشت مطرح کردیم. اما به دلیل اینکه این مراکز گسترده هستند و در شهر به وفور دیده می‌شوند هر چقدر هم کنترل از سوی مسئولان زیاد باشد باز هم جایی برای فعالیت پیدا می‌کنند. البته وی معتقد است که وظیفه اصلی نظارت بر عهده وزارت بهداشت و درمان است اما مردم خودشان بهترین ناظرهستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha