یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۰۵:۱۶
کد خبر: 88205

سالانه میلیاردها مسکن در جهان خریداری می شود و از هر ۳ نفر، یک نفر نگران اعتیاد خود به این داروهاست. نگرانی دیگر مصرف کنندگان عوارض جانبی مصرف مسکن ها مانند احتمال حمله خون ریزی معده است.

اما و اگرهای مصرف مسکن ها
سلامت نیوز : سالانه میلیاردها مسکن در جهان خریداری می شود و از هر ۳ نفر، یک نفر نگران اعتیاد خود به این داروهاست. نگرانی دیگر مصرف کنندگان عوارض جانبی مصرف مسکن ها مانند احتمال حمله خون ریزی معده است. به طوری کلی سوالات زیادی درباره مصرف مسکن، مطرح است. در این مطلب به نقل از «نیوزویک» متخصصان به برخی از این پرسش ها پاسخ داده اند.

تاثیر مسکن های ارزان مانند مسکن های گران است

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ مسکن های معمولی به اندازه کافی تاثیرگذار است و نیازی به خرید مسکن های گران قیمت نیست. به گفته محققان برخی افراد ادعا می کنند که مسکن های گران سریع تر عمل می کند. اما اختلاف زمان تاثیر مسکن های معمولی و اکسپرس کم است. وقتی دارو وارد معده شود، شکسته و جذب روده کوچک می شود. از آن جا که کپسول ها آسان تر شکسته می شود، سریع تر نیز جذب می شود. اما تفاوت زمانی آن چشمگیر نیست.

مسکن ها ناشتا مصرف نشود

اغلب افرادی که در پی احساس درد از خواب بیدار می شوند، به صورت ناشتا قرص مسکن می خورند. این در حالی است که مصرف ایبوبروفن یا هر نوع داروی ضدالتهابی وضداستروئیدی مانند آسپرین به صورت ناشتا برای معده مضر است. قرص های ضدالتهابی که برای رفع دردهای عضلانی مانند درد قاعدگی مصرف می شود، با مسدود کردن مسیر آنزیم های ایجاد کننده التهاب و درد، تاثیر خود را می گذارد. اما این آنزیم ها از جداره معده در برابر اسید محافظت می کند و مصرف داروهای ضداستروئیدی و ضدالتهابی می تواند معده را اذیت کند.

آیا افزودن کافئین به مسکن ها موثر است؟

بیشتر مسکن ها حاوی کافئین است که باعث افزایش تاثیرگذاری آن می شود در مورد سردرد، کافئین با منقبض کردن رگ ها درد ایجاد شده را کاهش می دهد.

اهمیت زمان بندی درست در مصرف مسکن

بیشتر مردم در مصرف مسکن زمان بندی مناسب را رعایت نمی کنند و به همین دلیل از تسکین نیافتن دردشان گله مند می شوند. زمان بندی به ویژه در هنگام درد قاعدگی مهم است. درد قاعدگی زمانی آغاز می شود که آنزیم های موجود در رحم ماده شیمیایی به نام پروستاگلندین را رها می کند. این ماده شیمیایی، رگ های خون را باریک می کند تا از خون ریزی شدید جلوگیری شود. اما این امر اسپاسم های عضلانی شدید در رحم به وجود می آ ورد که دردناک است بنابراین مناسب ترین زمان مصرف مسکن، هنگام ترشح این ماده شیمیایی است که اغلب یک روز قبل از خون ریزی رخ می دهد. قرص های ضد استروئیدی و ضد التهابی تنها مسکنی است که به محض آغاز خون ریزی موثر است.

افراد مسن تر باید ژل مصرف کنند

با بالا رفتن سن، بدن مانند قبل عمل نمی کند. بنابراین دارو برای مدت طولانی در بدن می ماند. افراد مسن باید فاصله کافی بین هر دوز دارو را حفظ کنند. کلیه ها نیز قادر به دفع داروها به طور موثر نیست.

احتمالا عملکرد قلب وگردش خون نیز کندتر می شود بنابراین رسیدن دارو به عضو مورد نظر طولانی تر خواهد بود. ژل و پماد ضدالتهابی موضعی برای التیام زانودرد می تواند گزینه مناسب تری نسبت به قرص های مسکن برای افراد مسن تر باشد.

این داروها نسبت به قرص، میزان جذب پایین تری دارند. از آن جا که مصرف زیاد داروهای غیراستروئیدی و ضدالتهابی با خطر بالاتر لخته شدن خون ارتباط دارد، افراد مسن قبل از مصرف این داروها باید با پزشک خود مشورت کنند.

مصرف تنها یک قرص اضافه می تواند مضر باشد

خوردن چند قرص مسکن با هم می تواند خطرناک باشد. خوردن قرص های ضدالتهابی می تواند برای معده مضر باشد و مصرف بیشتر آن می تواند کلیه را از کار بیندازد.

آیا احتمال اعتیاد به دارو وجود دارد؟

بیشتر مردم بیم دارند که مصرف مسکن بیش از حد باعث اعتیاد یا مقاومت بدن به دارو شود. این نکته در مورد داروهای کدئین دار صحت دارد زیرا بدن مقاومت پیدا می کند و در صورت مصرف منظم فرد مجبور است دوز بیشتری مصرف کند.

مصرف بیش از حد مسکن سردرد را شدت می بخشد

مصرف مسکن برای سردرد یا میگرن برای بیش از ۱۰ روز می تواند آن را بدتر کند.

چرا نصف کردن قرص خطرناک است

برخی مردم نصف مسکن را مصرف می کنند اما متخصصان تاکید می کنند قرص هایی را که وسط آن خط ندارد نباید نصف کرد، زیرا با نصف کردن دوز کامل دارو به بدن نمی رسد و تاثیری نخواهد گذاشت. برخی قرص های ضداستروئیدی و ضدالتهابی دارای لایه است که از دیواره معده محافظت می کند، با شکستن آن قرص نه تنها خوردن آن سخت می شود بلکه به جای این که جذب روده کوچک شود، در معده جذب می شود. برخی قرص ها به گونه ای طراحی شده است که باید آرام جذب شود و با شکستن آن، این روند طی نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha