سلامت نیوز : ایدز! بیماری كه اسمش تشویش می‌آورد و همه از آن فراری هستند. بسیاری از دانشمندان در دنیا به‌دنبال آن هستند كه برای این بیماری سخت دارویی كشف كنند. افرادی كه مبتلا به ایدز هستند در چند سال اول از وجود چنین بیماری در بدن خود خبر ندارند. بسیاری بر این باورند كه ایدز مربوط به افراد بزرگسال است. در صورتی كه مدیر پروژه مبارزه با ایدز در آموزش و پرورش، از ابتلای دو میلیون نفر در دنیا در سن 10 تا 19 سال خبر می‌دهد. یعنی دقیقا در سنی كه جوانان و نوجوانان به مدرسه می‌روند و اگر آگاهی‌دهی مناسب نسبت به این بیماری برای دانش‌آموزان انجام نشود، خطر ابتلا به این بیماری در كمین بسیاری از دانش‌آموزان خواهد بود. به همین سبب وزارت آموزش و پرورش به‌دنبال تدوین آموزش‌های مهارت‌های زندگی و پیشگیری از ابتلا به بیماری ایدز است. جزوه‌هایی برای دانش‌آموزان دبیرستانی، فنی و حرفه‌ای و پیش دانشگاهی تدوین شده كه به همراه توزیع كتاب‌های درسی در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ این در حالی است كه معلم‌های بهداشت مدارس از وجود این جزوه‌ها بی‌اطلاع هستند. آنها نمی‌توانند حتی در مورد بحران‌های دوران بلوغ به راحتی صحبت كنند و دانش‌آموزان را از خطرهایی كه در كمین آنهاست مطلع كنند و خودكار قرمز همیشه دور این مسائل خطی كشیده است. حال سوال جدی این است كه آموزش و پرورش با وجود چنین خط قرمزهایی چگونه می‌تواند دانش‌آموزان را نسبت به خطرات ایدز آگاه كند؟

محمداسماعیل سعیدی، نماینده مجلس در این مورد به تهران امروز می‌گوید: یكی از عوامل عدم آموزش و خودسانسوری‌هایی است كه متاسفانه گرفتار آن هستیم. برای پیشگیری باید نظارت و آموزش توام با هم صورت گیرد تا از سرایت این پدیده خطرناك كه به شدت دامنه وسیعی پیدا كرده جلوگیری شود. در این راستا باید هم والدین آموزش ببینند هم دانش‌آموزان و دانشجویان. عواملی كه باعث شیوع بیماری می‌شود را به صراحت بیان كنند. سیاست‌های انقباضی و برخوردهای انقباضی با موضوع ایدز نه تنها كمكی به حل مشكل نخواهد كرد بلكه گرفتاری‌هایی را پیش خواهد آورد. نظارت‌ها باید بیشتر شود. یكی از دلایل شیوع این بیماری استفاده از برخی وسایلی است كه باید انفرادی باشد و به صورت مشترك استفاده می‌شود. اگر این آموزش‌ها فراگیر باشد تاثیر خوبی خواهد داشت. علت اصلی مبتلا شدن این دانش‌آموزان به ایدز بیشتر رعایت تناسب و نظارت‌هاست.

دبیراول كمیسیون اجتماعی مجلس می‌افزاید: آموزش‌ها باید سطح‌بندی شود. افرادی كه به سن بلوغ رسیده‌اند و این آموزش‌ها طبعات منفی برای آنها نخواهد داشت. كسانی كه به سن بلوغ نرسیده‌اند و خطرآنها را تهدید می‌كند نیز باید در یك سطح قرار بگیرند. در كنار این باید والدین را نیز تحت آموزش قرار دهیم.

عوامل شیوع بیماری، ابزار و عوامل مبتلا شدن به بیماری و آینده كسانی كه به این ایدز مبتلا می‌شوند را در قالب فیلم و جزوه در دسترس دانش‌آموزان و دانشجویان قرار دهیم. البته جزوه زیاد تاثیرگذار نیست زیرا تجربه نشان داده است كه تا به چشم دیده نشود نتیجه مطلوبی را در پی نخواهد داشت.

وی با اشاره به آموزش‌هایی كه 10سال پیش به خانواده‌ها داده شد، می‌گوید:در نظرسنجی كه از والدین آموزش دیده داشتیم مشخص شد كه آنها این اطلاعات را نداشته و خطر را تا به این حد به خود و خانواده‌شان نزدیك نمی‌دیدند. همچنین خیلی از مسائل را رعایت نمی‌كردند. سعیدی در ادامه با بیان اینكه در حوزه آموزش مسائلی مانند ایدز نباید زیاد در گیر و دار تعارفات بود می‌گوید: این خود یك نوع خودسانسوری و سیاست انقباضی است كه چون طبعات منفی و مسائل منفی به همراه دارد این آموزش‌ها را نباید داد. نمی‌گویم به نكات ظریف و منفی آن توجه نداشته باشیم. اما می‌توانیم به صورت ماهرانه و آموزش دقیق تاثیرات منفی آن را پایین آورده و جامعه را از عواقب ایدز آگاه كنیم.

به گفته سعیدی در گذشته تجربه مفیدی وجود داشته به نام بسیج سازندگی كه در ریشه‌كنی فلج اطفال نقش بسزایی داشته است. بسیج می‌تواند به كمك وزارت بهداشت و درمان‌ آید. همچنین دانشگاه‌ها، وزارت آموزش و پرورش و برخی سازمان‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد هم می‌توانند در ارائه این آموزش‌ها موثر باشند. حتی در مساجد كه برنامه‌های خوبی دارند می‌توانند موضوعاتی را به آموزش‌های پیشگیری از ابتلا به ایدز اختصاص دهند.

او با بیان اینكه فكر نمی‌كنم با آموزش‌های درست قبح قضیه از بین برود ادامه داد كه ما آن را هم نمی‌توانیم برای فرزندان‌مان بیان كنیم، كه قبح آن ریخته نشود، اما این آیه قرآن است.

كارشناسان آموزش باید دقت نظر داشته باشند كه خدای نكرده حریم‌ها هم شكسته نشود. این دلیل نمی‌شود كه بگوییم نیازی به این آموزش‌ها نیست. دستگاه‌های مختلف هم باید پای كار بیایند. در كنار این دقت عمل، نیاز به جرات وجود دارد. دقت و جرات باید با هم باشند. كه بدآموزی نداشته باشد و پیام را هم برسانیم.

دبیر اول كمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینكه اگر در مدارس را به آموزش‌ها و مهارت‌ها باز كنیم حركت مباركی است، می‌گوید: در مورد ازدواج و آموزش‌های قبل از ازدواج در مدارس بحث نمی‌شود كه قبح قضیه ریخته نشود. حتی در مقطعی اگر كسی در دوران مدرسه ازدواج می‌كرد او را اخراج می‌كردند. ما نتوانستیم به صورت رسمی مهارت‌های زندگی را به جوانان آموزش دهیم و آنها را از بسیاری مهارت‌های زندگی محروم كرده‌ایم. بعد از ازدواج و وارد شدن به زندگی آنها را رها كردیم. ما فرمان ماشین زندگی را به دست دو جوانی دادیم كه نه علائم را می‌شناسند و نه رانندگی را بلد هستند. چه انتظاری می‌توانیم از آنها داشته باشیم؟! ناشی‌گری‌ها باعث می‌شود كه كار آنها به طلاق كشیده می‌شود. اگر مهارت‌ها را به فرزندانمان آموزش ندهیم در آینده تاوان سنگین‌تری را متحمل می‌شویم.

بزرگ‌ترین مشكل، عدم شناسایی مبتلایان به ایدز است

حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی نیز در این مورد به تهران امروز می‌گوید: بخشی از این موضوع به رعایت نكردن مسائل بهداشتی بر می‌گردد. بخشی هم مسائل دیگری است كه وجود دارد. با توجه به آماری كه مسئولان وزارت بهداشت و درمان در این مورد دادند آمار مبتلایان در این عرصه رو به افزایش است. این نشان می‌دهد كه برای مبارزه با این بیماری مسئولین ذی‌ربط باید با جدیت بیشتری اقدام كنند. چه در بحث‌های اطلاع‌رسانی و چه در جامعه هدف و چه در بحث‌های پیشگیری. استفاده از لوازم آلوده در بسیاری از موارد آسیب‌زا بوده است. شاید این آمار برای كشورهای دیگر پایین باشد، اما نفس این آمار در كشور ما قابل دفاع نیست و باید هر چه سریع‌تر تمهیداتی در این مورد اندیشیده شود.

دبیر كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه می‌افزاید: باید برنامه‌ای ریخته شود كه این آموزش‌ها اگر برای بچه‌های داخل مدارس است چگونه باشد و اگر برای بچه‌های مبتلا به ایدز بیرون از مدرسه است آموزش‌های دیگری به آنها داده شود. به نظر من یكی از مشكلاتی كه وجود دارد عدم شناسایی افراد مبتلا به بیماری ایدز است.

عدم شناسایی افراد مبتلا به ایدز باعث می‌شود كه سرعت شیوع این بیماری زیادتر باشد. نباید دست روی دست گذاشت باید وارد دانشگاه و مدارس شده و این افراد را با تكالیف اجتماعی خود آشنا كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha