وزیر بهداشت ضمن اشاره به کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج، گفت: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در یک شهر از هر استان به اجرای آزمایشی گذاشته می‌شود.

کمبودهای دارویی دو رقمی شد/پزشک خانواده در یک شهر از هر استان اجرای آزمایشی می‌شود
سلامت نیوز: وزیر بهداشت ضمن اشاره به کاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب‌العلاج، گفت: برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع در یک شهر از هر استان به اجرای آزمایشی گذاشته می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی ضمن گرامی‌داشت سالروز 16 آذر و روز دانشجو گفت: وزارت بهداشت در تربیت دانشجویان سهم قابل توجهی دارد؛ دانشجویانی که عمدتا بعد از فارغ‌التحصیلی خدماتشان را در نظام سلامت ارائه می‌کنند.

وی گفت: تفاوت وزارت بهداشت با وزارت علوم این است که وزارت بهداشت در قبال آموزش دانشجویان در به کار‌گیری آن‌ها نیز نقش زیادی بر عهده دارد. در این زمینه مشکلات متعددی وجود دارد.

وزیر بهداشت دراین باره ادامه داد: افراد زیادی درخانواده نظام سلامت وجود دارند که شغل مناسبی برای آن‌ها وجود ندارد؛ به ویژه برای بسیاری از رشته‌های پیراپزشکی. در این زمینه مشغول برنامه‌ریزی در جهت پیشگیری از رشد بی‌رویه برخی رشته‌ها هستیم تا همچنین عقب‌ماندگی در برخی رشته‌های تخصصی و فوق‌تخصصی را جبران کنیم.

قاضی‌زاده هاشمی در تشریح مهمترین برنامه‌های صد روزه نخست وزارت بهداشت از دولت یازدهم گفت: زمانی که ما فعالیت‌مان را آغاز کردیم با بیماری وبا در کشور مواجه شدیم؛ چرا که تغییر دولت در فصل گرما صورت می‌گیرد. یعنی فصل بروز وبا. با این حال اجازه ندادیم که این بیماری کشور را گرفتار کند. از طرف دیگر نگذاشتیم که برنامه‌های دیگر تحت‌الشعاع این بیماری قرار بگیرد.

وی اظهار کرد: در آن روزها مشکلاتی نیز در زمینه انواع داروها به ویژه داروهای بیماران صعب‌العلاج داشتیم. در مجموع با تلاش شبانه‌روزی به ویژه بر روی نقاط مرزی و همچنین استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و حاشیه تهران متمرکز شدیم تا این بیماری در کشور کنترل شود.

وزیر بهداشت در این باره ادامه داد: همزمان باید برای رفع کمبودهای دارویی نیز چاره‌اندیشی می کردیم تا این کمبودها به سرعت برطرف شود. در آن زمان عدم حمایت شرکت‌های بیمه‌ای از بسیاری اقلام دارویی را نیز داشتیم. از طرف دیگر داروها در بارگیری در نوبت قرار می‌گرفتند به این منظور نیز تمهیداتی در نظر گرفته شد تا داروها در نوبت قرار نگیرند. همچنین یارانه‌ای حدود 1800 میلیارد تومان جهت جبران مابه‌التفاوت نرخ ارز نیاز بود.

وی در این باره افزود: مشکل دیگر این بود که شرکت‌های دارویی از مراکز دارویی طلبکار بودند هر چند طلب شرکت‌های دارویی نسبت به گذشته کاهش یافته اما هنوز وجود دارد و باید جبران شود. به منظور رفع مشکلات دارویی لازم بود که با وزارت رفاه هماهنگ شویم و در این زمینه تفاهم نامه‌ها امضا شد و بسیاری از اقلام دارویی که با کمبود در بازار مواجه بود به ویژه در شهرهای اصلی کشور برطرف شد.

هاشمی به تخصیص 1800 میلیارد تومان اعتبار جهت جبران مابه‌تفاوت نرخ ارز و کاهش قیمت داروها برای بیماران اشاره کرد و گفت: با این روند به ویژه قیمت داروهای بیماران صعب‌العلاج حدود دو سوم کاهش یافت البته قیمت‌های کنونی در مقایسه با دو سال گذشته گران است و بر مردم فشار وارد می‌کند. در مجموع 350 قلم کمبود دارویی که در آن زمان وجود داشت اکنون کاهش یافته و رقم کمبودهای دارویی تقریبا دو رقمی شده است. همچنین اخیرا نیز داروهایی نظیر داروهای ناباروری مشمول یارانه دارویی شده و قیمت‌شان کاهش یافته است.

وی بر لزوم هماهنگی بین بخشی میان ارکان مختلف نظام سلامت تاکید کرد و گفت: مهمتر از هماهنگی ستاد وزارت بهداشت با یکدیگر، هماهنگ شدن با دیگر ارکان نظام سلامت در بیرون از وزارت بهداشت بود. این یعنی هماهنگی با بیمه‌ها، هلال‌احمر، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و سازمان نظام پزشکی. با تلاش صورت گرفته این هماهنگی و تعامل برقرار شد.

وزیر بهداشت با تاکید بر آن که مقوله سلامت به مطالبه اصلی مسئولان ارشد نظام تبدیل شود، گفت: باید بتوانیم مشکلات بخش سلامت را به صورتی عریان و بی‌پرده به مردم و مسئولان نشان دهیم. اگر بخش سلامت بر روی ریل گذشته حرکت کند قطعا کشور و مردم با مشکلات جدی‌تر مواجه خواهند شد. همه امروز باور دارند که اگر سلامت اولویت اول کشور نباشد باید در گروه اولویت دوم کشور قرار گیرد. آرزوی ما آن است که بحث سلامت جدی گرفته شود.

وی بر لزوم تقویت بیمه‌ها تاکید کرد و ادامه داد: بیمه‌ها قادر به حمایت نیستند و بر همین اساس است که روز به روز فشار هزینه‌ها بر مردم بیشتر می‌شود. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک عقب‌ماندگی‌های این بخش جبران شود و ما از این شرمندگی درآییم و بتوانیم رضایتمندی مردم را بیش از پیش فراهم کنیم.

وزیر بهداشت در پاسخ به سوالی درباره سرانه درمان در بودجه پیشنهادی دولت به مجلس گفت: از ابتدای فعالیتم از حضور دکتر دانش‌جعفری از وزرای سابق اقتصادی استفاده کردم چرا که معتقدم یکی از مشکلات جدی ما در حوزه سلامت، مدیریت منابع و خلق ثروت است. ما پزشک هستیم و کارمان را در حوزه پزشکی خوب بلدیم اما در بخش‌های اقتصادی باید از صاحبان حرف مربوطه کمک گرفته شود. در این زمینه به جراحی اساسی در حوزه سلامت نیاز داریم.

هاشمی افزود: وزارت بهداشت حدود 420 هزار پرسنل داشته و 900 بیمارستان دولتی و خصوصی در این مجموعه فعال‌اند. در حوزه بهداشت نیز مسئولیت‌های متعددی داریم. در حوزه فناوری هم باید بگویم که پزشکی 40 درصد علم کشور را تولید می‌کند، در حوزه بین‌الملل هم صحبت‌ها زیاد است. با توجه به اهمیت تمام این حوزه‌ها، گروه اقتصادی فعال در وزارت بهداشت در حال طراحی مدل خاصی هستند. امیدواریم در این دوره بتوانیم بخش قابل توجهی از یارانه‌ها را به سمت درمان مردم بیاوریم تا دغدغه مردم در زمینه سلامت و هزینه‌های آن برطرف شود.

وی سرانه درمان در سال 92 را 14 هزار و 300 تومان عنوان کرد و گفت: هر چند امسال به بخش بهداشت و درمان لطف شده اما افزایش اعتبارات این بخش چندان چشمگیر نیست. وزارت بهداشت حدود 8 هزار میلیارد بدهی دارد؛ چهار هزار و 700 میلیارد آن از سال 91 به 92 منتقل شده و امسال نیز حدود دو هزار و 700 میلیارد تومان نیز امسال به مجموع کسری اعتبارات اضافه می‌شود. 1100 میلیارد تومان هم مربوط به حق جذب کارکنان بوده در بودجه پیش‌بینی نشده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: آنچه که برای سال آینده در لایحه بودجه در نظر گرفته شده 19 هزار و 300 میلیارد تومان برای بخش سلامت است که 66 درصد افزایش اعتبار برای بخش بیمه‌ها در نظر گرفته شده است که نهایتا به وزارت رفاه جهت خرید خدمت داده می‌شود. در نهایت نیز به بودجه وزارت بهداشت توجه کوچکی شده است اما معتقدیم که به نقاط دوردست و نقاط مرزی باید نگاه اساسی صورت بگیرد. ما نیز باید در وزارت بهداشت مدیریت را تغییر دهیم.

هاشمی ادامه داد: اگر ساختار وزارت بهداشت را به بدن انسان تشبیه کنیم این بدن به خون نیاز دارد. یعنی همان منابع. هر چند باید در وزارت بهداشت خلق منابع کنیم اما باید بخشی را نیز دولت تامین کند. البته ما نیز بخشی از دولت هستیم و مطمئنیم که رییس جمهور محترم و همکارانشان در این زمینه برنامه دارند امیدوارم حوزه سلامت در دوره فعلی دچار تحول شود.

وزیر بهداشت در توضیح اقدامات وزارت بهداشت در جهت کم شدن سهم جیب مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت گفت: نکته کلیدی برای آرامش مردم همین جاست. قرار بود طبق برنامه پنجم توسعه و حداکثر تا دو سال آینده سهم پرداختی مردم در زمینه هزینه‌های سلامت به حدود 30 درصد یا کمتر کاهش پیدا کند اما متاسفانه این رقم عکس شده است. اگر دو سال قبل این رقم 54 درصد بود امروز به حدود 65 درصد رسیده است.

وی در این باره افزود: لازم است خدمات به صورت واقعی از گروه پزشکی خریداری شود؛ این واقعیتی است که اتفاق نمی‌افتد. به نوعی به این قشر اعم از پزشکان و پیراپزشکان در سال‌های متمادی ظلم شده است.به این منظور لازم است منابع مالی یا از طریق یارانه‌ها یا ... در قالب بیمه تامین شود تا بیمه خرید خدمت کند و مردم دغدغه نداشته باشند. بیمه‌ها باید فراگیر و توانمند باشند. راه حل واقعی همین است؛ راهی که تمام دنیا رفته‌اند.

هاشمی با بیان اینکه حدود 780 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکاریم ادامه داد: وقتی بیمه‌ها مطالبات مراکز درمانی و بیمارستان‌ها را نمی‌دهند، بیمارستان‌ها نیز در زمینه تهیه دارو و سایر اقلام مورد نیاز با مشکل مواجه می‌شوند به جای صندوق‌های بیمه‌ای باید صنعت بیمه داشته باشیم؛ باید بیمه‌ای داشته باشیم که قدرت خرید خدمتش چهار تا پنج برابر جریان کنونی باشد.

وی در پاسخ به سوالی درباره ادغام سازمان‌های بیمه‌گر نیز گفت: اگر انتظار داشته باشیم که بیمه‌ها در بیمه‌ای ضعیف ادغام شوند، نارضایتی‌ها افزون‌تر خواهد شد باید بیمه‌ای قوی، بیمه‌های ضعیف را در خود ادغام کند. بخش خصوصی و خیرین باید در این زمینه سرمایه‌گذاری کنند. به نظر می‌رسد راه‌حل همین است که قیمت‌ها واقعی شود البته با واقعی شدن قیمت‌ها لازم است بیمه‌ها نیز منابعی پایدار داشته باشند تا فشاری به مردم وارد نشود.

وزیر بهداشت درباره منابع پایدار برای بخش سلامت گفت: با صنعتی شدن بیمه‌ها دیگر دفترچه‌های بیمه مانند چک سفید امضا نخواهند داشت. وقتی بیمه کارآمد شد خود نیز می‌تواند نظارت کند و از طرف دیگر مراکز درمانی ما نیز ارتقا می‌یابند چرا که بیمه‌ها از آن‌ها خرید خدمت خواهند کرد و از طرف دیگر به جای آنکه گروه‌های پزشکی را به سربازی نانوشته(طرح نیروی انسانی) اجبار کنیم این بار به تدریج از دوش نظام سلامت برداشته می‌شود.

وی درباره مشکلات دارویی در کشور نیز گفت: حل مشکلات دارویی چندان راحت نیست. اما آنچه که جامعه باور کرده آن است که می‌توانیم این موضوع را مدیریت کنیم. کمبودهای دارویی بسیار کاهش یافته است. در این زمینه یکی از مشکلات خود جامعه پزشکی هستند که در برخی از موارد داروهایی که به تازگی در مجله‌ای و یا کنگره‌ای مطرح شده‌اند را نسخه می‌کنند این در حالی است که مشابه ایرانی بسیاری از داروها ساخته شده‌ که اثربخشی خوبی نیز دارند. در این زمینه با کمک سازمان نظام پزشکی و انجمن‌های علمی طرحی را در دست تعریف داریم تا این موضوع را مدیریت کنیم.

هاشمی افزود: در مورد قیمت‌های داروها نیز باید بگویم که قیمت‌ها بسیار کاهش یافته به عنوان مثال در زمینه داروی ام اس اگر یک قلم دارو دو میلیون تومان بود این قیمت به 600 هزار تومان کاهش یافته است. طی چهار ماه آینده دسترسی به داروها بهتر نیز خواهد شد البته نباید قانع باشیم و هنوز راه نرفته طولانی در پیش است.

وی در این باره ادامه داد: مطمئنم که در شهرهای بزرگ دارو برای بیماران خاص تامین شده و بیمه‌ها پذیرفتند که به صورت رایگان این داروها را برای بیماران خاص تامین کنند.

وزیر بهداشت همچنین درباره برنامه پزشک خانواده و آخرین اقدامات انجام شده در این زمینه گفت: اقدام خوب در این زمینه آن است که هیچ اقدام جدیدی در جهت توسعه بی‌رویه پزشک خانواده انجام ندادیم چرا که از دو هزار میلیارد تومان اعتبار مربوط به این موضوع کلا دو درصد تخصیص یافته است البته اجرای این برنامه نیز با مشکلات فراوانی روبرو بود. در دوره اخیر دو تیم برای آسیب‌شناسی برنامه پزشک خانواده مامور شدند. برای سال آینده برنامه داریم که برنامه پزشک خانواده را در یک شهر از هر استان به اجرای آزمایشی بگذاریم و این روند طبق قانون پنجم برنامه توسعه خواهد بود. در مجموع امیدواریم تا پایان سال مشکلات این برنامه را نیز حل کنیم.

وی در پایان گفت: از مردم انتظار صبوری و امید به آینده دارم. مطمئن باشید سلامت مردم دغدغه جدی دولت تدبیر و امید است و در آینده نزدیک به کمک مجلس و دلسوزان قدم‌های موثری در این زمینه برداشته خواهد شد. از همکاران عزیزم نیزانتظار صبوری و شکیبایی دارم چرا که شرایط کشور خاص است و از همه خواهش می‌کنم که به این شرایط ویژه کشور توجه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha