سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت:متاسفانه عفونت بیمارستانی به رغم پیشرفت آنتی بیوتیک ها و دستگاههای ضدعفونی کننده ، همچنان یکی از معضلات مهم اداره بیمارستانها و ازمشکلات نظام های سلامت در دنیا به شمار می آید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ،دکتر محمد حاجی آقاجانی در کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی افزود: شاید مهم ترین اصل برای کنترل عفونت های بیمارستانی ثبت دقیق ، جامع و علمی عفونت ها باشد که نظام سلامت کشور نیز باید در این مسیر گام بردارد.

وی گفت: بین 5 تا 10درصد بیماران بستری در بیمارستان ها به عفونت های بیمارستانی مبتلا می شوند که این موضوع در بخش های مختلف بیمارستانی متفاوت است.

معاون درمان وزیر بهداشت تصریح کرد:به عنوان مثال در بخش سوختگی میزان عفونت بیمارستانی 60درصد و در بخش مغز و اعصاب نیز دو درصد گزارش شده است.

آقاجانی گفت :متاسفانه به رغم توسعه مجموعه های بیمارستانی در کشور همچنان با چالش های متعدد در عفونت های بیمارستانی مواجه هستیم که در این راستا مهمترین مشکل ما ثبت عفونت است.

وی افزود: تا نظام ثبت عفونت بیمارستانی نداشته باشیم مداخله برای کنترل آن نیز وجود نخواهد داشت.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به گزارش عفونت های بیمارستانی توسط نرم افزار ثبت عفونت اظهار داشت: این نرم افزار عفونت بیمارستانی را در بیمارستان حدود یک درصد نشان می دهد این در حالی است که عفونت های بیمارستانی بیشتر از میزان گزارش نرم افزار یاد شده است.

آقاجانی با اشاره به آمار 5 تا ده درصدی جهانی میزان عفونت بیمارستانی با ذکر این سوال که آیا وضعیت بهداشتی بیمارستان های کشور از مراکز پیشرفته دنیا بهتر است؟،گفت:مسلما این گونه نیست .

وی گفت : نظام ثبت دقیق عفونت های بیمارستانی حلقه گمشده نظام سلامت است و ما به نظام جامع مراقبت و پیشگیری از عفونت های بیمارستانی نیازداریم تا راهنماهای بالینی برای برخورد با این نوع عفونت ها را داشته باشیم.

سومین کنگره تخصصی استانداردهای تجهیزات پزشکی و مواد حوزه کنترل عفونت و استرلیزاسیون امروز یکشنبه گشایش یافت و تا فردا به فعالیت خود ادامه می دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha