سلامت نیوز: یک متخصص قلب و عروق گفت: چاقی موجب افزایش قند خون شده و در نتیجه فشار خون را نیز افزایش می‌دهد.

دکتر حسن شمیرانی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه سرخرگ‌ها خون را از قلب به دیگر نقاط بدن می‌رسانند و برای اینکه خون بتواند در عروق به جریان درآید نیازمند فشار مطلوبی است که به آن فشار خون می‌گوییم، اظهار کرد: فشار خونی که سیستول آن کمتر از 120 و دیاستول آن کمتر از 80 باشد فشار خون طبیعی و مطلوبی است.

وی با بیان اینکه باید از اندازه و میزان فشار خون آگاه باشیم و لازم است که میزان فشار خون را مرتب اندازه گیری کنیم، افزود: در صورتی که از میزان فشار خون غافل شویم با عوارضی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، نارسایی کلیه، سکته مغزی و مشکلات بینایی روبرو می‌شویم.

عضو هیئت علمی علوم پزشکی اصفهان با اشاره به اینکه خون ریزی مغزی و تنگ شدن رگ‌های قلب از دیگر عوارض افزایش فشارخون کنترل نشده است، اضافه کرد: حیات دیگر اعضای بدن با کاهش یا افزایش فشارخون دچار نوسان می‌شوند.

شمیرانی با تاکید بر اینکه که رژیم‌های نادرست غذایی، مصرف غذاهای چرب و پرنمک و بی تحرکی از دلایل مستعد کننده ابتلا به بیماری فشار خون است، ادامه داد: داشتن برنامه غذایی مناسب، کاهش مصرف نمک و انجام ورزش و فعالیت بدنی از راه های کنترل فشار خون بالا است.

وی با بیان اینکه باید ورزش‌هایی را انتخاب کنیم که بر روی عملکرد مغز تاثیرگذار باشند و موجب کاهش وزن شوند، خاطرنشان کرد: پیاده روی و شنا بهترین ورزش‌هایی هستند که بیمار با انجام آن‌ها قادر است تمام اعضای بدن خود را به حرکت در می‌آورد.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه سن، وراثت، چاقی و اضافه وزن و دخانیات از دیگر عوامل خطر در ایجاد فشار خون بالا است، تصریح کرد: فعالیت بدنی بر کنترل فشار خون و کاهش وزن تاثیرات مثبتی دارد زیرا انجام فعالیت بدنی برخی سموم بدن و قند خون را کنترل و دفع می‌کند که در کاهش فشارخون موثر است.

شمیرانی با بیان اینکه افراد سالم باید هرساله فشار خون خود را اندازه بگیرند و از افزایش و یا کاهش فشار خون مطلع باشند، توصیه کرد: بیماران مبتلا به فشار خون هر دو هفته یک بار با توجه به نوع دارویی که مصرف می‌کنند باید فشار خون خود را اندازه‌گیری کنند.

وی با بیان اینکه که باید سبک زندگی خود را تغییر داده و از زندگی ماشینی دوری کنیم، خاطرنشان کرد: چاقی موجب افزایش قند خون در بیمار شده در نتیجه افزایش قند خون رفتن فشار خون نیز افزایش می‌یابد بنابراین کنترل وزن نقش مهمی در کاهش فشار خون بالا دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha