سلامت نیوز:پزشکان می‌گویند در یکی از بزرگترین پیشرفت‌ها در درمان سرطان‌ خون به موفقیت بی‌سابقه‌ای در استفاده از ژن‌درمانی برای دگرگون کردن سلول‌های خونی بیماران به سربازان نابودکننده سرطان رسیده‌اند.

به گزارش آسوشیتدپرس چند بیمار مبتلا به نوعی سرطان خون که چند سال پیش این درمان تجربی یکباره را دریافت کردند و برخی از آنان در حال حاضر همچنان عاری از سرطان باقی مانده‌اند.

اکنون دست کم شش گروه پژوهشی در آمریکا بیش از 120 بیمار دچار بسیاری از انواع سرطان‌های خون و مغز استخوان با نتایجی فوق‌العاده درمان کرده‌اند.

دکتر جانیس ابکویتز، رئیس بخش بیماری‌های خون دانشگاه واشنگتن در سیاتل و رئیس جامعه متخصصان خون امریکا می‌گوید: "واقعا هیجان انگیز است. شما می‌توانید سلول‌هایی متعلق به بیمار را بگیرید و آنها را طوری مهندسی کنید که به سلولی مهاجم بدل شوند."

در یک بررسی همه پنج فرد بزرگسال و 19 نفر از 22 کودک مبتلا به نوعی سرطان خون به نام "لوسمی میلوئیدی حاد" (ALL) فروکش کامل سرطان را تجربه کردند، به این معنا که پس از درمان سرطانی در آنها یافت نشد، هر چند نفر از آنها بعدها دچار عود بیماری شده‌اند.

این بیماران بسیار ناخوش بودند و به درمان‌های دیگر پاسخ نداده بودند. در برخی از آنها چندین بار پیوند مغز استخوان انجام شده بود و تا 10 نوع شیمی‌درمانی و سایر درمان‌ها بر روی‌شان تجربه شده بود.

سرطان در یک دختر 8 ساله به نام امیلی وایتهد از شهر فیلیپسبورگ در پنسیلوانیا آنقدر پیشرفته بود که پزشکان می‌گفتند که اندام‌های عمده حیاتی‌اش در طول چند روز از کار می‌افتد. او نخستین کودکی بود که ژن‌درمانی دریافت کرد و تا امروز که دو سال از درمان می‌گذرد، نشانه‌ای از سرطان را نشان نداده است.

امیلی وایتهد، 8 ساله، 20 ماه پس از آنکه درمان با سلول‌های T را در بیمارستان کودکان فیلادلفیا دریافت کرد، عاری از سرطان باقی مانده است.

پزشکان می‌گویند این شیوه درمانی بالقوه می‌تواند به نخستین روش ژن‌درمانی تاییدشده در آمریکا و نخستین روش ژن‌درمانی سرطان در جهان بدل شود. در حال حاضر فقط یک شیوه ژن‌درمانی در اروپا برای یک بیماری نادر متابولیک به تایید رسیده است.

در این شیوه درمانی خون بیماران فیلتر می‌شود تا میلیون‌های سلول سفید خون به نام سلول‌های T از آن جدا شود، بعد در آزمایشگاه ژنی وارد این سلول‌ها می‌شود که سرطان را هدف قرار می‌دهد، و در نهایت این سلول‌ها در طول سه روز از راه وریدی به بدن این بیماران بازگردانده می‌شود.

دیوید پورتر از دانشگاه پنسیلوانیا که سرپرست یکی از این بررسی‌ها بوده است، می‎‌گوید: "ما در واقع یک داروی زنده به این بیماران می‌دهیم"- سلول‌هایی به طور دائمی تغییریافته که در بدن تکثیر می‌شوند و سپاهی از سربازان برای جنگ با سرطان را ایجاد می‌کنند.

بسیاری از بیماران مبتلا به سرطان خون به طور موفقیت‌آمیزی با شیمی‌درمانی یا پیوند مغز استخوان یا سلول بنیادی درمان می‌شوند، اما پیوند خطرآفرین است و همیشه نمی‌توان اهداکننده مناسب را یافت. تا به حال ژن‌درمانی بر روی بیمارانی امتحان شده است که به علت شکست سایر درمان‌ها در معرض خطر مرگ بوده‌اند.

این شیوه ژن‌درمانی باید برای هر بیمار به طور منفرد انجام شود، و هزینه‌های آزمایشگاهی برای انجام آن، بدون حاشیه سود، حدود 25000 دلار است. با این وجود این هزینه کمتر از هزینه بسیاری از داروها و بسیار کمتر از هزینه پیوند مغز استخوان است.

به گفته پزشکان این شیوه درمانی ممکن است باعث علائم شبه‌آنفلوآنزای شدید و سایر عوارض جانبی در بیماران شود، اما این عوارض گذرا و بازگشت‌پذیر هستند.
منبع: همشهری انلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha