شاید تا چند سال پیش که فقط یکی، دو نوع پنیر در بازار موجود بود، راحت‌تر می‌توانستیم پنیر مصرفی‌مان را انتخاب کنیم، اما حالا آن‌قدر در فرمولاسیون پنیرها دستکاری شده و بر تنوع محصول افزوده‌اند که نمی‌دانیم پنیری که می‌خریم چه مزایایی دارد و چگونه تولید می‌شود.

مراقب باشید ؛ پنیرهای گردویی و کنجدی وسوسه‌تان نکند !
سلامت نیوز : شاید تا چند سال پیش که فقط یکی، دو نوع پنیر در بازار موجود بود، راحت‌تر می‌توانستیم پنیر مصرفی‌مان را انتخاب کنیم، اما حالا آن‌قدر در فرمولاسیون پنیرها دستکاری شده و بر تنوع محصول افزوده‌اند که نمی‌دانیم پنیری که می‌خریم چه مزایایی دارد و چگونه تولید می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ حال پرسش اینجاست، پنیر پروبیوتیک چیست و نسبت به پنیرهای معمولی چه امتیازی دارد؟ مزیت پنیرهای طعم دار زیره ای، گردویی، کنجدی و نعنایی در چیست؟ لفظ فرآوری شده یا پروسس که روی برخی بسته بندی پنیرها نوشته شده است چه مفهومی دارد؟ پنیرهایی که بتازگی با نام لبنه به فروش می رسد نوعی پنیر خامه ای است ؟

لبنیات از گروه های غذایی است که مصرف دو تا سه واحد آن در روز لازم و ضروری است. خوب است بدانید هر واحد لبنیات شامل یک لیوان شیر، ماست، کشک، 45 گرم پنیر یا دو لیوان دوغ است.

پنیر پروبیوتیک فراسودمند است؛ اما...

پنیر بتنهایی فرآورده لبنی سودمند و مغذی است، اما با افزودن باکتری های پروبیوتیک، آن را فراسودمند می کنند. این محصول اثراتی فراتر از محتوای مواد مغذی خود داشته و به واسطه باکتری های مفید پروبیوتیک به میزان زیادی ریسک ابتلا به بیماری های زمینه ای را کاهش می دهد. البته موثر بودن این محصول در فرد به معنی اثربخش بودن آن در دیگر افراد نیست و عوامل بسیاری در اثربخش بودن این فرآورده نقش دارد. مهم ترین عامل، چگونگی و شرایط افزودن باکتری های پروبیوتیک به فرآورده های لبنی بویژه پنیر است که باید کنترل شده و به میزان مشخص اضافه شود، چراکه در غیر این صورت خواص پنیر افزایش نخواهد یافت.

پایه اصلی پنیرهای پروبیوتیک مانند پنیرهای معمولی است و از نظر میزان پروتئین، کلسیم، چربی و نمک با دیگر پنیرها برابری می کند، اما از نظر میزان باکتری های پروبیوتیک غنی تر است و پنیر معمولی هیچگاه به پای آن نمی رسد. لازم است بدانید پروبیوتیک ها توده فعال و زنده ای از میکروب ها هستند که با حضور در دستگاه گوارش موجب تقویت و رشد میکروب های مفید مقیم در روده می شود. این میکروب ها راندمان جذب مواد معدنی بویژه کلسیم و منیزیم را از لوله گوارش افزایش داده، از عدم تحمل لاکتوز شیر کاسته و با خاصیت ضدعفونی کنندگی و تقویت سیستم ایمنی، مقاومت بدن را در برابر بیماری های عفونی و ویروسی بیشتر می کند،

اما باید بدانید اگر پنیرهای پروبیوتیک در دمای یخچال (5درجه سانتی گراد) نگهداری نشود، باکتری های موجود در آن نابود خواهد شد. همچنین اگر تاریخ مصرف محصول بگذرد، خواص و ارزش درمانی پنیر از بین می رود. مصرف این نوع محصولات برای کودکان زیر یک سال، بیماران مبتلا به ایدز و هپاتیت، سالمندان یا کسانی که ویروس خاصی وارد بدن شان شده است باید تحت نظر پزشک مربوط باشد، چراکه به گفته متخصصان، سیستم ایمنی این گروه از افراد به قدری ضعیف است که حتی ورود یک میکروب یا باکتری مفید به بدن آنها می تواند خطرآفرین باشد. برای نفع بیشتر از فواید درمانی محصولات پروبیوتیک باید مصرف آن به صورت روزانه و مستمر باشد.

پنیر با طعم متفاوت

چند سالی است که در میان انواع فرآورده های لبنی، پنیرهایی با طعم زیره، نعناع، گردو و کنجد دیده می شود و برای آنهایی که مشتاق تنوع بخشیدن به سفره صبحانه شان هستند، گزینه مناسبی است؛ اما آیا این نوع پنیرها با توجه به دارا بودن سبزی، دانه ها یا مغزهای روغنی، خاصیت درمانی دارند؟ در درجه اول باید بدانید در ترکیب بیشتر پنیرهای طعم دار خامه به کار رفته و مصرف بیش از حد آن می تواند موجب اضافه وزن شود، اما زیره و نعنای به کار رفته در این پنیرها برای کسانی که زیاد نفخ می کنند و در هضم و جذب غذا دچار مشکل می شوند، مفید است؛ اما پنیرهای حاوی کنجد و گردو برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند، مناسب نیست، چراکه هر دو پرچرب بوده و چند برابر بر کالری پنیر می افزایند. البته خوب است بدانید گردو و کنجد بیشتر برای تنوع بخشیدن به طعم پنیر استفاده می شود و به میزانی نیست که بتوان از اسید چرب مفید آن برای کاهش چربی خون نفع برد، اما می تواند برای کودکان و سالمندان کم اشتها و ضعیف مفید باشد. در ضمن اگر میزان گردوی به کار رفته در این پنیرها زیاد باشد به دلیل دارا بودن مس و فسفر می تواند به جذب بهتر کلسیم پنیر کمک کند.

پنیر فرآوری شده چیست؟

پنیرهای پروسس یا فرآوری شده از محصولاتی هستند که ظاهری نرم، یکنواخت و کرم مانند دارد و گاهی چربی آن در دهان احساس می شود. روش تهیه این پنیر با دیگر پنیرها تفاوت دارد و در اثر ذوب و مخلوط شدن یک یا چند نوع پنیر با مقداری کره، چربی و برخی افزودنی های دیگر به دست می آید. برای همگن و یکنواخت کردن این پنیرها از «امولسی فایر» و برای ماندگاری بیشتر از برخی مواد نگهدارنده استفاده می شود. میزان چربی و کالری این پنیر برخلاف ظاهر خامه ای آن با دیگر پنیرها برابری می کند و از نظر کلسیم و فسفر غنی است، اما چون برای فرآوری این محصول از فرآیندهای حرارتی استفاده می شود احتمال دارد تا حدودی پروتئین محصول دستخوش تغییر قرار گرفته و از ویتامین های آن کاسته شود.

پنیری که از ماست تهیه می شود

مدتی است پنیرهایی به طیف وسیع پنیرها ملحق شده است که طعم و احساس دهانی این پنیر مشابه پنیر خامه ای است، اما با توجه به مندرجات قید شده در جدول تغذیه ای روی بسته بندی آن متوجه می شویم که در مقایسه با دیگر پنیرها کم چرب و کم کالری تر است و نمک کمتری دارد.

حال پرسش این است این پنیر به ظاهر خامه ای از چه ترکیبی تهیه شده است که عوارض خامه را ندارد؟ پایه اصلی این پنیر، ماست چکیده و تغلیظ شده ای است که با افزودن مایه پنیر به آن طعم و بافتی شبیه پنیر پیدا می کند و خواص آن مشابه ماست و پنیر است و برای مزه گرفتن نیاز به نمک زیادی ندارد و در مقایسه با دیگر پنیرهای رژیمی، کم نمک تر است.

بافت به ظاهر خامه ای این پنیر از چربی نیست و به دلیل ماست موجود در آن است و نصف پنیرهای خامه ای چربی دارد. این محصول با نظر متخصص مربوط برای افراد مبتلا به چربی و فشار خون بالا یا کسانی که اضافه وزن دارند، گزینه مناسبی است. خوب است بدانید در هر 100 گرم پنیر خامه ای حدود 550 کالری و در همین میزان پنیر کم چرب حدود 180 کالری انرژی نهفته است.

بهترین و سودمند ترین پنیر برای افراد بالغ و سالم آن است که کمتر از 2 درصد نمک داشته و کم چرب، پروبیوتیک یا غنی شده باشد و حتما روی بسته بندی اش جدول تغذیه ای درج شده باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha