دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۰:۲۵
کد خبر: 88280

در جلسه هفته گذشته شورای عالی بیمه مقرر شد روش قیمت تمام شده خدمات ملاك تعرفه‌گذاری قرار بگیرد و تاكنون بر اساس رشد بودجه از 8 درصد به 16 درصد طی سال‌های گذشته افزایش پیدا كرده ولی چون روش علمی و درستی نبوده هیچ وقت قیمت واقعی برای خدمات پزشكی تعیین نمی‌شده است.

افزایش سرانه درمان در بودجه سال آینده
سلامت نیوز : معاون درمان وزارت بهداشت از تغییر مبنای تعیین تعرفه‌‌های درمانی خبر داد و گفت: روش قیمت تمام شده خدمات پزشكی ملاك تعرفه‌گذاری خواهد بود.دكتر محمد حاجی آقاجانی در این باره گفت: در جلسه هفته گذشته شورای عالی بیمه مقرر شد روش قیمت تمام شده خدمات ملاك تعرفه‌گذاری قرار بگیرد و تاكنون بر اساس رشد بودجه از 8 درصد به 16 درصد طی سال‌های گذشته افزایش پیدا كرده ولی چون روش علمی و درستی نبوده هیچ وقت قیمت واقعی برای خدمات پزشكی تعیین نمی‌شده است. اما با این كار شورای عالی بیمه پذیرفت كه رشد بودجه نباید ملاك تعرفه‌گذاری باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ وی با بیان این‌كه بیمه‌های تكمیلی خدمات بیمارستان‌های دولتی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند، گفت: بیمه‌های تكمیلی منابع خود را به سمت بیمارستان‌های غیردولتی سوق می‌دهند ولی باید برای رشد بیمارستان‌های دولتی بیمه‌ها را مكلف كنیم كه منابع خود را در بیمارستان‌های دولتی هزینه كنند. چرا كه 80 درصد خدمات بررسی در بیمارستان‌های دولتی انجام می‌شود. معاون وزیر بهداشت در پاسخ به این سؤال كه آیا محاسبه تعرفه‌های درمانی براساس قیمت تمام شده موجب افزایش سهم پرداختی مردم خواهد شد، گفت: براساس لایحه بودجه دولت، اعتبارات بیمه سلامت ایرانیان تا 67 درصد رشد پیدا كرده است بنابراین بار افزایش تعرفه‌های درمانی به دوش مردم منتقل نخواهد شد.

مقابله با بیماری وبا، تأمین داروی بیماران صعب‌العلاج، پرداخت یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز برای داروها، حمایت نکردن شرکت‌های بیمه‌ای از بسیاری از اقلام دارویی، انتظار برای ترخیص داروها در مبادی ورودی کشور، امضای تفاهمنامه با شركت‌های بیمه‌گر برای كاهش قیمت برخی داروها و افزایش 66 درصدی اعتبار وزارت بهداشت در سال آینده از مهم‌ترین عناوینی بود كه وزیر بهداشت در گفت‌وگوی ویژه خبری به آن پرداخت.

سید حسن قاضی‌زاده ‌هاشمی با بیان این كه سرانه درمان در سال 92، 14 هزار و 300 تومان بود، عنوان كرد: براین اساس، سرانه درمان در سال آینده به رقم 19 هزار و 300 تومان خواهد رسید. بودجه عمومی سال 93 وزارت بهداشت 14 هزار و 400 میلیارد تومان خواهد بود كه این رقم منهای سرانه درمانی است كه در اختیار بیمه‌ها قرار می‌گیرد. بر این اساس در بودجه سال 92 كه 13 هزار میلیارد تومان بود، در خوشبینانه‌ترین حالت 10 هزار میلیارد آن محقق می‌شود. هاشمی از بدهی 8 هزار میلیاردی وزارت بهداشت خبر داد و اظهار داشت:‌ چهار هزار و 700 میلیارد آن از سال 91 به 92 منتقل شده و امسال نیز حدود دو هزار و 700 میلیارد تومان نیز به مجموع کسری اعتبارات اضافه می‌شود. علاوه بر آن هزار و 100 میلیارد تومان هم مربوط به حق جذب کارکنان بوده در بودجه پیش‌بینی نشده است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به این که این وزارتخانه 420 هزار نفر نیرو دارد و درکشور بیش از 900 بیمارستان دولتی و خصوصی وجود دارد که از روستاها و مرزها تا قلب پایتخت را دربر گرفته است، افزود: این وظایف متنوع نیازمند مدیریتی مبتکرانه و خلاقانه است. هاشمی افزود: وزارت بهداشت متولی بخش عمده‌ای از دانشجویان است که بیشتر آنها پس از فارغ‌التحصیلی در نظام سلامت به کار گرفته می‌شوند. بنابراین تفاوت ما با وزارت علوم این است که کسانی را که آموزش می‌دهیم، موظفیم برای به‌کارگیری آنها شغل ایجاد کنیم و متناسب با کارهای آینده این افراد را تربیت کنیم. وزیر بهداشت،‌ درمان و آموزش پزشکی گفت: ما در حال برنامه‌ریزی هستیم که هم از رشد بی‌رویه برخی رشته‌ها پیشگیری کنیم و هم عقب‌افتادگی و کمبودها را در برخی رشته‌های تخصصی و فوق تخصصی جبران کنیم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره مشکلات نخستین روزهای شروع کار در وزارت بهداشت گفت: شیوع وبا و تأمین دارو بخصوص داروی بیماران صعب‌العلاج از مهم‌ترین کارهای آغازین روزهای بنده در وزارتخانه بود.

وی حمایت نکردن شرکت‌های بیمه‌ای از بسیاری از اقلام دارویی و انتظار برای ترخیص داروها در مبادی ورودی کشور را از دیگر مشکلات نام برد و گفت: خوشبختانه دولت در همان ابتدا هزار و 800 میلیارد تومان یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز برای داروها بویژه داروهای بیماران صعب‌العلاج را تأمین کرد و مقداری از طلب شرکت‌های بیمه‌ای را پرداخت کردیم. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: تفاهمنامه خوبی با وزارت رفاه به امضا رسید تا مشکلات بیمه‌ای شهروندان کمتر شود. هاشمی با بیان این که طبق برنامه پنجم توسعه قرار بود حداکثر تا دوسال آینده سهم مردم از سلامت به 30 درصد کاهش یابد، گفت: متأسفانه این روند معکوس شده و تا دوسال پیش به 54 درصد رسید و امروز حدود 65 درصد شده است. وی افزود: برای رسیدن به الگوی برنامه پنجم توسعه معتقدم باید خدمات را با قیمت واقعی از گروه پزشکی خریداری کنیم که الان این اتفاق نمی‌افتد و به این قشر هم ظلم می‌شود.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر این که الان بیمه‌ها فقط درحد یک صندوق هستند که باید به سمت صنعت بیمه به معنی سودده حرکت کنند، گفت: الان 780 میلیارد تومان از بیمه‌ها طلبکاریم که چون توان پرداخت ندارند، بیمارستان‌های ما درست اداره نمی‌شود و دارو و تجهیزات بموقع خریداری نمی‌شود و این باعث نارضایتی مردم و عوامل بیمارستانی شده است. هاشمی گفت: با کارهای دولت خوشبختانه قیمت بسیاری از داروهای بیماری‌های صعب‌العلاج کاهش یافته و مثلاً قیمت داروی ام‌اس از دو میلیون به 600 هزار تومان کاهش یافته است. وی تصریح کرد: سه، چهار ماه آینده شاهد وفور دارو در کشور خواهیم بود و مشکلات فعلی هم برطرف خواهد شد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: از دو هزار میلیارد تومانی که قرار بود برای اجرای طرح پزشک خانواده اختصاص یابد، تنها دو درصد تخصیص یافته است و اقدام خوب ما این بود که دراین باره هیچ اقدامی نکردیم و جلوی توسعه بی‌رویه این طرح را گرفتیم. هاشمی تصریح کرد: برای سال آینده طرحی داریم که در همه استان‌ها یک شهر به عنوان آزمایشی این طرح را البته با درنظر گرفتن بودجه لازم اجرایی کنیم. وی درباره بیماران خاص هم گفت: با این که سخت است اما از سال آینده بر آنچه که در داخل تولید می‌کنیم، تکیه خواهیم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha