اگر هواپیما و سوخت آن استاندارد باشد هر صندلی هواپیما به اندازه 300 خودرو در هنگام نشست و برخاست آلودگی ایجاد می کند. به گفته قائم مقام سابق سازمان حفاظت محیط زیست هر فروند هواپیما در هر بار نشست و برخاست برابر با 30 هزار دستگاه خودرو آلودگی تولید می کند.

هر فروند هواپیما برابر 3هزار دستگاه خودرو آلودگی ایجاد می‌کند/ انتقال فرودگاه مهرآباد به خارج از تهران هنوز قطعی نیست
سلامت نیوز: اگر هواپیما و سوخت آن استاندارد باشد هر صندلی هواپیما به اندازه 300 خودرو در هنگام نشست و برخاست آلودگی ایجاد می کند. به گفته قائم مقام سابق سازمان حفاظت محیط زیست هر فروند هواپیما در هر بار نشست و برخاست برابر با 30 هزار دستگاه خودرو آلودگی تولید می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه رادیویی سلامت، در برنامه «افق روشن» که بطور زنده از شبکه رادیویی سلامت پخش شد، زندگی در مجاورت فرودگاه و آلودگی زیست محیطی آن با حضور معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست تهران و مدیر کل نظارت بر دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

74 سال پیش که فرودگاه بین المللی مهرآباد تهران ساخته شد و با 20 فروند هواپیما آغاز به کار کرد. مسئولان پیش بینی نکرده بودند که روزی این فرودگاه منشاء آلودگی هوا و آلودگی صوتی می شود. به گفته قائم مقام سابق سازمان حفاظت محیط زیست هر فروند هواپیما در هر بار نشست و برخاست برابر با 30 هزار دستگاه خودرو آلودگی تولید می کند. بررسی آلودگی صوتی ناشی از پروازها در فرودگاه مشهد در شبانه روز نیز گویای آلودگی بیش از حد استاندارد است.

در سال 1389 طرح جا بجایی فرودگاه مهرآباد به مجلس شورای اسلامی ارائه شد و سازمان حفاظت محیط زیست نیز به جا بجایی آن تا سال 92 تأکید کرد؛ اما هنوز این طرح در مجلس تصویب نشده است. از این رو برخی کارشناسان می گویند بجای این اقدام بهتر است که در زمینه کیفیت سوخت هواپیما و مدیریت تعداد پروازها تجدیدنظر کنند. ساکنان مناطق 9 و 18 تهران در محدوده فرودگاه مهرآباد با مشکل آلودگی صوتی مواجه هستند، آلودگی که در دراز مدت آثار منفی در سلامت ساکنان منطقه خواهد گذاشت. چنانکه در کمیته کاهش آلودگی هوای تهران به موضوع تأثیر فرودگاه مهرآباد بر آلودگی صوتی و آلودگی هوا اشاره ای نشده است.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست تهران با بیان اینکه واقعیت این است که هواپیما در میزان آلودگی ها تأثیر دارد.گفت: در اینکه هواپیما یکی از منشاء های مهم آلودگی هستند هیچ شکی نیست. آخرین مطالعاتی که برای بررسی تأثیر فرودگاه ها بر آلودگی شهر تهران انجام شده است، به سال های خیلی دور باز می گردد؛ و در سال های اخیر مطالعات جدیدی در این خصوص صورت نگرفته است. اعدادی که گفته می شود اعداد درستی هستند؛ ولی بستگی به شرایط هواپیما، نوع آن کشوری که این آلودگی را حساب کردند، دارد.

وی در ادامه بیان کرد: آن چیزی که ما به عنوان اصل کلی اگر هواپیما و سوخت آن استاندارد باشد هر صندلی هواپیما به اندازه 300 خودرو در هنگام نشست و برخاست آلودگی ایجاد می کند. خیلی اگرهای فراوانی در این اعداد و ارقام وجود دارد. هواپیما مانند خودرو وقتی سنش بالا می رود، میزان آلودگی اش افزایش پیدا می کند.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست تهران، آلودگی صوتی را مهمترین بحث در فرودگاه ها دانست و ادامه داد: آلودگی صوتی در چند بخش از جمله سلامتی، رنجش و آزار افراد؛ اختلال و آشفتگی در خواب شبانه؛ ایجاد تداخل در گفتگو؛ اختلال در آموزش مدارس؛ اثر بر روی حیوانات؛ ارزش و اعتبار اماکن و ... تأثیر گذار است.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست تهران با بیان اینکه در منطقه اکباتان اگر پنجره باز نباشد، 80 دیسی بل آلوگی صوتی وجود دارد، گفت: خود هواپیما هنگام برخواستن 100 دیسی بل ایجاد آلودگی صوتی می کند. در واقع بالای 90 دیسی بل بسیار اثر منفی برای سلامت انسان می گذارد و حتی امکان ناشنوایی نیز دارد. خوشبختانه در منطقه اکباتان به خاطر نوع سازه ای که وجود دارد، داخل ساختمان ها کمتر صدا می آید. به طور میانگین با توجه به فاصله برخی از مناطق مسکونی دارند، فکر می کنیم تا 75 دیسی بل هم اثر آلودگی صوتی در آن منطقه وجود دارد.

*آلودگی صوتی فرودگاه بر سلامت انسان ها اثرگذار است

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست تهران در ادامه تصریح کرد: نکته مهم این است که هر فرودگاه شعاع تأثیر دارد که هر چه به فرودگاه نزدیکتر می شویم اثر سوء آن بیشتر می شود.بنابراین آلودگی صوتی فرودگاه بر سلامت انسان ها بسیار تاثیر گذار است. آلودگی صوتی اثر بسیار شدیدی برای سلامت انسان ها می گذارد. اول از ضعف شنوایی شروع می شود. بعد جلوی فراگیری و آموزش را می گیرد. بعد از آن حتی ناشنوایی دائمی و ضعف عصبی را ایجاد می کند. البته اثر آلودگی صوتی هواپیما به نوع سن و جنسیت های مختلف نیز فرق می کند مثلاً خانم ها و افراد میانسال حساس تر هستند و افراد زیر 18 سال و افراد مسن اثر سوء کمتری دارند. از این رو اثر آلودگی صوتی غیر قابل انکار است؛ اما آنقدر که در رسانه ها بیان شده است فرودگاه مهرآباد در ایجاد آلودگی شهر تهران اثرگذار نیست. مطالعاتی که در گذشته توسط منابع رسمی انجام شده است، 20 الی 30 درصد آلودگی منطقه 9 تهران را گفته اند به خاطر فرودگاه مهرآباد است.

وی با اشاره به تعطیلی فرودگاه  مهرآباد به دلیل ایجاد آلودگی شهر تهران افزود: ما در مواقع اضطرار راهکارهایی اتخاذ می کنیم که شدنی باشد تا بتوانیم هوای تهران را از آن وضعیت خارج کنیم. بحث هواپیما و فرودگاه مهرآباد به دلیل اینکه ما جایگزینی برای این کار نداریم و امکان تعطیل کردن آن نیز وجود ندارد. البته بحث های برای انتقال فرودگاه شده است؛ ولی صرفاً در حد حرف است و هنوز برنامه ریزی مدونی صورت نگرفته است. به هر حال چاره ای نیست که در دراز مدت به این سمت قدم برداریم.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست تهران در ادامه افزود: طرح جابجای فرودگاه مهرآباد به صورت مدون نبوده است و تاکنون هیچ نامه مدونی از هیچ ارگان رسمی برای اداره کل سازمان محیط زیست تهران به عنوان وجود برنامه ای برای طرح جابجای فرودگاه مهرآباد صادر نشده است. بنابراین اولویت ها بر روی بحث های ساده و راحتتر است. با توجه به اینکه اثر آلودگی خودرو ها بیشتر از هواپیما است و خودروها قابل کنترل هستند، اولویت ما نیز استاندارد سازی آن هاست. ان شاء الله وقتی به این هدف برسیم درباره بحث انتقال فرودگاه مهرآباد صحبت خواهد شد.

مهندس رستگاری در ادامه تصریح کرد: بهترین راهکار مدیریت عرضه در فرودگاه مهرآباد است. اگر بتوانیم تقاضای سفر در این فرودگاه را کاهش دهیم و برخی از پروازها همچون پرواز حجاج را به فرودگاه حضرت امام (ره) منتقل کنیم و همچنین پروازهای ورودی فرودگاه مهرآباد کم کنیم، می توانیم سریع ترین به کاهش آلودگی ها دست یابیم.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست تهران در پایان اظهار کرد: بنابراین بخش هایی که شدنی است را باید مدیریت کنیم. یکی از برنامه ها کنترل و پایش منابع آلاینده است که خوشبختانه فرودگاه مهرآباد نیز در برنامه مدیریت جدید این سازمان قرار دارد و امیدواریم با بازرسی از این فرودگاه از آلودگی ها کم کنیم.

*قبول ندارم که هواپیماها استاندارد نیستند

سعید اکبری، مدیر کل نظارت بر دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه قبول ندارم که هواپیماها استاندارد نیستند، گفت: اگر هواپیمایی سوخت استاندارد نداشته باشد، ما اجازه پرواز به او نخواهیم داد؛ اما اینکه فرودگاه تأثیرات مخرب زیست محیطی در شهرها دارند را انکار نمی کنیم.

وی با اشاره به اینکه آیین نامه کاربری اراضی اطراف فرودگاه را دارا هستیم، ادامه داد: تاثیرات فرودگاه بر اراضی فرودگاه به صورت دو گانه و دو طرفه است. ما نباید اجازه دهیم در اطراف فرودگاه اماکنی که موجب جمع شدن پرندگان همچون زباله دان ها می شود، ایجاد کنیم یا بالعکس سر و صدای هواپیما باعث ضرر به برخی از صنایع مانند مرغداری ها می شود، لذا نباید در اطراف فرودگاه این گونه اماکن و صنایع وجود داشته باشد.

اکبری جابجایی فرودگاه را جزو سیاست های کلان کشور دانست و افزود: کارها و محدودیت ها در فرودگاه انجام شده است تا اذیتی که فرودگاه مهرآباد برای مردم دارد، کاهش یابد.

امیدواریم به جایی برسیم که پروازهای فرودگاه که در شب هنگام انجام می شود، را کم کنیم.

مدیر کل نظارت بر دفتر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی کشوری در پایان اظهارکرد: تا آن جایی که به ایمنی باز می گردد 100 درصد از برنامه های جامعه و استاندار بین المللی استفاده می شود؛ ولی در زمینه زیست محیطی محدود هستیم.

گفتنی است، برنامه «افق روشن» کاری از گروه سلامت اجتماعی شبکه رادیویی سلامت است که روزهای زوج هر هفته از ساعت 9:10 به مدت 50 دقیقه در موج اف ام ردیف 102 مگاهرتز پخش می شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha