دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳
کد خبر: 88300
سلامت نیوز : ازدواج موفق سرچشمه و اساس زندگی فردی و اجتماعی است. فرزندان خانواده و والدین (زوجین) نیز از سلامت روانی برخوردار می‌شوند و حالتی مثل احساس امنیت و آرامش، دوستی و صمیمیت متقابل، شور و نشاط و شادابی و... در خانواده به وجود می‌آید. برخی می‌گویند موفقیت ازدواج بستگی به این دارد كه زن و شوهر تا چه اندازه به یكدیگر تعهد داشته باشند. برای بررسی عوامل موفقیت، باید یك تعریف درست از تعهد داشته باشیم. مفهوم تعهد در ازدواج این است كه زن و شوهر نسبت به زندگی مشترك بی‌اهمیت و بی‌اعتنا نباشند و ازدواج را بر پایه عشق، شرافت، احترام، علاقه خالصانه شروع كنند، وفادار بمانند، صادق باشند و به همدیگر اعتماد داشته باشند.یكی از دلایل اینكه جدایی‌ها و طلاق‌های شتابزده با كوچك‌ترین مشكلات پیش می‌‌آید، عدم شناخت كافی زوجین از یكدیگر و تعهد طرف مقابل است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ مثلث عشق یا مثلث روابط زناشویی (صمیمیت، شور و اشتیاق، تعهد) مولفه اصلی زندگی موفق مشترك است. مهم‌ترین نكته‌ای كه در زندگی موفق وجود دارد تعهد است. خیلی از جوان‌ها ابراز می‌كنند كه عاشق هستند كه فقط بخش شیفتگی به قیافه را در برمی گیرد و براساس هیجانات زودگذر است. در اینگونه عشق‌ها مسئولیت‌پذیری در نظر گرفته نمی‌شود و این زندگی دچار مشكلاتی خواهد شد.در دیدگاه روانشناسی خیانت از چهار مرحله عبور می‌كند از ذهن، قلب، كلامی و عملی است و جدایی‌های عاطفی كه در خانواده‌ها وجود دارد مهم‌ترین دلیل خیانت است. ازدواج را باید به دو برهه زمانی تقسیم كنیم. قبل از شروع زندگی است كه مرحله انتخاب همسر است كه شامل معیارها و ملاك‌های درستی مانند بلوغ عاطفی، فكری، اجتماعی،مسائل اقتصادی كه توان گذران زندگی را داشته باشند و... است. در مرحله اول شاید انتخاب درست باشد اما در بحث مراقبت از ازدواج بعد از شروع زندگی هم مهم است. مسئله مهم این است كه مهارت‌های ارتباط زندگی را رعایت كنیم تا زندگی دچار یكنواختی نشود. خیلی وقت‌ها بهانه اقتصادی باعث می‌شود كه زن و شوهر اینقدر خسته و بی‌حوصله باشند كه فرصتی برای ابراز عواطف نداشته باشند.

یكی از مهم‌ترین نیازهای هر انسانی، دوست داشتن و دوست داشته شدن است. وقتی خلأ در این مورد پیش می‌آید فرد فرصتی برای ابراز احساسات پیدا نمی‌كند و به او محبت نمی‌شود كه باعث خستگی عاطفی و روانی می‌شود كه فرد برای پر كردن فضای خالی محبت بین زن و شوهر خارج از خانه و خانواده به جست‌وجو می‌پردازد. در جامعه امروز ضعف باورها و دوری از ارزش‌های اخلاقی باعث می‌شود كه خیانت در روابط زناشویی رخ دهد، یا گاهی تنوع‌طلبی كه بیشتر در مردها وجود دارد باعث می‌شود به سمت افرادی خارج از خانواده كشیده می‌شوند. حفظ رابطه زناشویی سخت‌ترین حفظ یك رابطه است. اما باید بدانیم در هر رابطه‌ای انسان اول باید سعی كند خود را به‌گونه‌ای تغییر بدهد كه هم خودش از زندگی خسته نشود و زندگی مشترك عادی و روزمره نشود و هم به همسرش شادی و نشاط كه لازمه زندگی مشترك است را هدیه كند. افرادی در این راه موفقند كه ویژگی‌های مثبت همسرشان را ببینند و قدرشناس باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha