تا زمانی که تعرفه دریافتی پزشکان با نرخ تورم هماهنگ سازی نشود راه برای دریافت هزینه‌های غیر متعارف برای پزشکان باز خواهد شد.

تعرفه‌های غیر واقعی راه را برای زیر میزی بگیرها باز می‌کند
سلامت نیوز : نایب رئیس کمیسون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، یکی از دلایل بروز پدیده زیر میزی در نظام سلامت را واقعی نبودن تعرفه‌ها دانسته و گفت: «تا زمانی که تعرفه دریافتی پزشکان با نرخ تورم هماهنگ سازی نشود راه برای دریافت هزینه‌های غیر متعارف برای پزشکان باز خواهد شد.»

مراد هاشم زهی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس شورای اسلامی، در گفت‌و‌گو با سینانیوز، ضمن اعلام این خبرکه واقعی نبودن تعرفه‌ها باعث مساعد شدن زمینه برای دخالت سلیقه‌های مختلف در افزایش تعرفه‌ها خواهد شد، گفت: «در کنار بی‌عدالتی‌هایی که به بهانه واقعی نبودن تعرفه‌ها در جامعه پزشکی پیش خواهد آمد، سلیقه‌ای برخورد کردن با نرخ تعرفه‌ها نیز مشکل دیگری است که با نبود تعرفه‌های واقعی دامن گیر نظام سلامت در کشور خواهد شد.»

به گفته نماینده مجلس نهم شورای اسلامی، بروز پدیده زیر میزی در بین پزشکان نیز بی‌ارتباط با این تعرفه‌ها نخواهد بود. زمانی که قیمت همه چیز بالا رفته اما تغییری در دریافتی پزشکان ایجادنشده است، ناخودآگاه مسیر برای درخواست این مبالغ از راه‌های غیر متعارف باز خواهد شد.

نماینده مردم سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت:« درست است که دولت و وزارت خانه جدید، تلاش‌هایی را در این زمینه صورت داده‌اند اما هنوز شاهد با لا و پایین رفتن تعرفه‌ها با نظرات شخصی پزشکان در جامعه هستیم. البته لازم به ذکر است که واقعی نبودن تعرفه‌ها توجیح خوبی برای پزشکان متخلف به حساب نمی‌آید و به هر حال در صورت شناسایی با متخلفین برخورد خواهد شد.»

وی معتقد است، تا زمانی که تعرفه‌ها با همین وضعیت در جامعه پزکشی وجود داشته باشد، اختلاف بین بخش خصوصی و دولتی هم بیشتر و بیشتر خواهد شد. تا کنون هم فعالیت کاربردی که بتواند این مشکل را حل کند، انجام نشده است. با ادامه پیدا کردن این وضعیت پزشکان در سال‌های آینده علاقه‌ای به حضور در بخش دولتی نخواهند داشت. چنین وضعیتی خالی شدن مراکز درمانی دولتی از پزشکان را به دنبال خواهد داشت.

وی در پایان گفت: «وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی با همکاری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اقدامات بسیاری را برای مبارزه با پدیده زیر میزی در ادامه واقعی شدن تعرفه‌های انجام داده است اما وضعیت فعلی نیاز به زمان و فعالیت بیشتری برای ساماندهی دارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha