دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 88320
سلامت نیوز : معاون طب سنتی وزارت بهداشت گفت: در دولت دهم وزارت بهداشت مصوبه‌ای را گرفت که عطاری‌ها حق توزیع داروهای ترکیبی را ندارند و در نهایت در جلسه مشترک با اصناف مطرح شد که عطاری‌ها حق فروش و توزیع هیچگونه دارویی را ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمود خدادوست پیش از ظهر امروز در نشست خبری بررسی مصرف‌ داروهای گیاهی ترک اعتیاد در عطاری‌ها که در سازمان پزشکی قانونی برگزار شد، به خبرنگاران گفت: اگر چه مجوز عطاری‌ها از طریق وزارت صنعت، معدن و تجارت صادر می‌شود اما فعالیت این صنف دغدغه نظام سلامت هم هست و بسیار شاهدیم که داروهایی تحت عنوان داروی چاقی، لاغری، دیابت و اخیراً داروی ام‌اس با عنوان داروی ترکیبی و بی نام و نشان در عطاری‌ها توزیع می‌شود که به معضلی تبدیل شده است.

رئیس مرکز تحقیقات پزشکی قانونی خاطرنشان کرد: عوارض ناشی از مصرف این گونه داروها علاوه بر آسیب به سلامت مردم بار اقتصادی زیادی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند و از اقبال مردم نسبت به داروهای گیاهی به نوعی سوء استفاده می‌شود و قطعاً هیچ سیستم نظارتی حاضر به این آسیب نیست.

خدادوست به تحقیقات سازمان پزشکی قانونی طی یکی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: امیدواریم نتیجه این تحقیقات سند خوبی برای سیاست‌گذاری مسئولان در این حوزه باشد.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت تصریح کرد: همچنین در اواخر دولت دهم، وزارت بهداشت مصوبه‌ای را از دولت گرفت که طی آن توزیع داروهای ترکیبی به هر عنوان در عطاری‌ها ممنوع است که موضوع به وزارت صنعت هم اعلام شد و طی جلسه‌ای که به طور مشترک با رؤسای صنف عطاری‌ها و تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان داشتیم مطرح شد که فروش و توزیع هر نوع دارو حتی داروی گیاهی در عطاری‌ها ممنوع است و صرفاً باید مفردات (گیاه دارویی) در عطاری‌ها توزیع شود.

وی تاکید کرد: به نظر می‌رسد در این سطح خلائی نداریم بلکه باید نظارت‌هایمان را در این زمینه بیشتر کنیم و حتی وزارت بهداشت به وزارت صنعت به عنوان متولی بازرسی و برخورد با عطاری‌ها اعلام کرده که کارشناس لازم را در اختیار قرار خواهد داد.

وی به این نکته اشاره کرد که بسیاری از عطاری‌ها به اذعان رئیس صنف عطاری‌ها مجوز ندارند چرا که ضوابط زیادی برای آنها وضع شده و وزارت بهداشت آمادگی این را دارد تا مباحث لازم در این زمینه را در اختیار وزارت صنعت قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha