سلامت نیوز : رئیس گروه مطالعات اعتیاد پزشکی قانونی گفت: شاهد توزیع مواد مخدر در برخی عطاریها هستیم. حتی در داروهای به ظاهر گیاهی ترک اعتیاد که در این مراکز عرضه می‌شود ترامادول و مرفین وجود دارد که در مواردی مصرف آنها به مرگ معتادان منجر شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمدرضا قدیرزاده امروز در نشست خبری بررسی داروهای ترک اعتیاد گیاهی در عطاری‌ها، گفت: سال گذشته با شدت گرفتن تبلیغات ماهواره‌ای، داروهای ترک اعتیاد طرح آنالیز ترتیب این داروها را در دستور کار قرار داده و پس از اعلام نتایج آن تبلیغات ماهواره‌ای به شدت کاهش یافت اما دوباره این روزها شاهد آن هستیم که داروهای ترک اعتیاد گیاهی، داروهایی برای برطرف کردن مشکلات جنسی و داروهای لاغری باز هم در شبکه‌های ماهواره‌ای بسیار تبلیغ می‌شود.در همین راستا مطالعاتی را در مرکز تحقیقات پزشکی قانونی انجام دادیم.

وی گفت: متأسفانه این داروها به صورت غیر استاندارد توزیع می‌شوند و عواقب و عوارضی را در جامعه به دنبال دارد که فرد از آن مطلع نیست چرا که فکر می‌کند این داروها گیاهی است و عوارضی ندارد.

قدیرزاده با اشاره به اثرات داروهای به ظاهر گیاهی ترک اعتیاد گفت: این داروها روزهای اول اثر خوبی روی فرد معتاد که در حال ترک است می‌گذارد ولی بعد از مدتی مجبور می‌شود روزی 3 تا 4 قرص مصرف کند.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد پزشکی قانونی تأکید کرد: به عنوان نمونه قرصی برای ترک اعتیاد معروف به دماتی هندی در عطاری‌ها توزیع می‌شود که وقتی آزمایشاتی را روی اعصاب مصرف کننده انجام دادیم بلافاصله ترامادول و مرفین در آزمایش این افراد مثبت شد.

به گفته این متخصص پزشکی قانونی، تولید داروهای ترک اعتیاد گیاهی که در عطاری‌ها توزیع می‌شود هیچ استانداردی ندارد و معلوم نیست به چه میزان از مواد مختلف با هم مخلوط شده‌اند و اکثراً در کارگاه‌های زیر زمینی حاشیه تهران تولید می‌شوند.

وی افزود: اغلب داروهای ترک اعتیاد که در ماهواره تبلیغ می‌شود تولید داخل است چون از نظر قیمت هم واردات آن مقرون به صرفه نیست.

توزیع مواد مخدر در برخی عطاریها

قدیرزاده افزود: در عین‌حال با معضل ترامادول در کشور مواجهیم و از طرفی متادون با قیمت 500 تا هزار تومان به راحتی در عطاری‌ها توزیع می‌شود درحالی که دارویی تخصصی است که باید زیر نظر پزشک با دوز مشخص در کلینیک‌ها تجویز شود اما گزارش‌های غیر رسمی داشتیم که برخی عطاری‌ها مواد فروشی هم می‌کنند و وقتی از بیمار می‌پرسیم مواد را از کجا تهیه کردی آدرس عطاری را به ما می‌دهد.

وی به این نکته اشاره کرد که برخورد با عطاری‌ها چند سازمانی شده معلوم نیست چه کسی باید با آن برخورد کند.

وی به این نکته اشاره کرد که گزارشهای پزشکی قانونی حاکی از آن است که برخی اوقات شاهد مرگ اطفال به دلیل مصرف متادون هستیم چرا که والدین متادون را به راحتی در یخچال یا دسترس کودک قرار می‌دهند و برخی کودکان آن را بجای آرد خورده و فوت می‌کنند.از طرفی دیگر اوردوز(over doz) مصرف متادون عامل فوت معتادان است چرا که به توصیه دوستان خود و بدون مراجعه به پزشک بیش از حد این ماده را مصرف می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha