سلامت نیوز : فوق تخصص روماتولوژی کودکان گفت: درد رشد شبانه در برخی کودکان ۳ تا ۱۱ سال وجود دارد و گرم نگه داشتن مفصل و کنترل فعالیت بدنی و تنظیم خواب شبانه در کاهش این درد موثر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ رضا شیاری فوق تخصص روماتولوژی کودکان و دبیر اجرایی نهمین کنگره اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان در نشست خبری نهمین کنگره طب کودکان اظهارداشت: دردهای عضلانی اسکلتی شایع‌ترین علت مراجعه کودکان به کلینیک‌ها و درمانگاه‌ها است که در اکثر موارد منشاء خوش خیم دارند و با مشاره با پزشک متخصص می‌توان در جهت کاهش درد قدم برداشت.

فوق تخصص روماتولوژی کودکان گفت: اگر دردهای عضلانی اسکلتی کودکان با علائم سیستمیک مثل تب، ورم مفصل و لنگ زدن همراه باشد یک زنگ خطر محسوب می‌شود و باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

دبیر اجرایی نهمین کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع طب کودکان به سخنرانی خود با موضوع دردهای عضلانی اسکلتی در نهمین کنگره اشاره داشت و تصریح کرد: دردهای عضلانی اسکلتی که زنگ خطر محسوب می‌شوند دردهای همیشگی هستند که ارتباط مستقیم با فعالیت فیزیکی ندارند و یک‌طرفه احساس می‌شوند و با ماساژ و گرم کردن نیز بهبود نمی‌یابند.

شیاری افزود: دردهای خوش خیم اسکلتی عضلانی، دردهای قرینه هستند یعنی در دو پا یا دو دست دیده می‌شوند و دردهایی هستند که تکرار شونده نیستند و با ماساژ و گرم کردن بهبود می‌یابند.

فوق تخصص روماتولوژی کودکان تصریح کرد: درد کمر همیشه و در همه جا در کودکان باید جدی گرفته شود و آن را پیگیری کرد و به دنبال علت آن بود و مسئله‌ای نیست که به سادگی بتوان از آن گذشت.

دبیر اجرایی نهمین کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع طب کودکان اظهارداشت: بیش از 20 درصد کودکان مراجعه کننده به درمانگاه‌های عمومی یا تخصصی به دلیل درد عضلانی و اسکلتی مراجعه می‌کنند و 20 تا 50 درصد مراجعان به درمانگاه روماتولوژی کودکان از درد اسکلتی شکایت دارند.

فوق تخصص روماتولوژی کودکان تصریح کرد: حدود 30 تا 40 درصد کودکان در سنین مدرسه حداقل برای یک بار دردهای عضلانی و اسکلتی را تجربه می‌کنند که در اکثر موارد، علت خوش خیم است.

شیاری به درد رشد اشاره داشت و گفت: این درد به طور شایع در سنین مدرسه ایجاد می‌شود و دردی است که گهگاه ایجاد می‌شود و معمولاً این درد در هنگام غروب و شب دیده می‌شود.

دبیر اجرایی نهمین کنگره اورژانس و بیماری‌های شایع طب کودکان تصریح کرد: درد رشد ارتباط مستقیمی با میزان فعالیت کودک در طول روز دارد و معمولاً با ماساژ و گرم‌کردن موضعی از بین می‌رود.

شیاری به یافته‌های جدید در مورد دردهای رشد اشاره داشت و گفت: دردهای رشد دردهای خوش‌خیم شبانه‌ای هستند که در زمان‌هایی اتفاق می‌افتد که جهش رشدی نداریم و زمان ایجاد آن معمولاً از 3 تا 11 سالگی است که تنظیم خواب شبانه می‌تواند در کنترل و کاهش آن موثر باشد.

شیاری افزود: ثابت شده که تنظیم خواب شبانه با کاهش دردهای شبانه ارتباط مستقیمی دارد و هرچه خواب به زمان غروب آفتاب بر می‌گردد، درد کمتر، رشد کودک مناسب‌تر، هوش بیشتر، خلق بهتر و طول‌عمر بیشتری به دنبال خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha