دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 88338

سلامت نیوز : یک دکترای روانشناسی گفت: سالمندانی که تنها زندگی می کنند غالبا بخش اعظم وقت خود را به فکر کردن درباره فرزندان دور از خود یا با حسرت خوردن برای همسر مرحوم خود یا هر دو می گذرانند این گونه انزوا ممکن است به سهولت منجر به افسردگی شود و به کنش مناسب اجتماعی زیان برساند.

دکتر مهرانگیز شعاع کاظمی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه در یک خانواده متعارف و متعادل، سالمندان نقش سرپرست و راهنما را ایفا می‌کنند، گفت: این بزرگان کارشان امر و نهی، هدایت و ارشاد و تنظیم سیاست کلی خانواده است. فرزندان از آنها پیروی کرده و شیوه زندگی را می آموزند.

این عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا گفت: سالمندان، پاسدار ارزش‌ها و حافظ سنت‌های اصیل و ارزیابی فرهنگ و میراث اجتماعی هستند. آنان با معاشرت و انس با نسل جدید، می‌کوشند مفهوم زندگی را برای آنها روشن کنند.

وی یادآور شد: سالمندان مراقب هستند تا لغزش و خطایی از نسل جدید سر نزند، اخلاق و ادب را به آنها بیاموزند و حفظ و حراست از دستاوردها را به آنان آموزش دهند. سالمندان، همانند نگهبانی هستند که امور و جریان های داخل شونده و بیرون رونده را تحت مراقبت دارند و تلاش می کنند خانواده در مسیر صواب هدایت شود.

این دکترای روانشناسی تاکید کرد: سالمندان به ظاهر پیر و ناتوان شده‌اند و به عبارتی به مرحله بازنشستگی رسیده‌اند، اما واقعیت این است که این افراد، توانایی‌های بسیاری دارند که به تناسب سن می توانند آنها را مورد استفاده و بهره برداری قرار دهند.

شعاع کاظمی گفت: بسیاری از این افراد برای نسل جوان افرادی مهم و قابل اعتمادند که می توانند به تربیت جوانان پرداخته و مشکلات و مسائل آنان را حل کنند.

وی خاطرنشان کرد: سالمندان باتجربه‌ها و اندوخته‌هایی که دارند، قادرند اعضای خانواده و جامعه را در حل مشکلات یاری دهند و شادی و طراوت در زندگی به وجود آورند. تدابیری که سالمندان برای زندگی در پیش می گیرند و تلاش‌هایی که در زندگی به کار می برند، بسیار مهم و ارزنده است.

این دکترای روانشناسی یادآور شد: جامعه و نسل جوان به هدایت و ارشاد نیاز دارد تا بتواند در مسیر صحیح زندگی گام بردارد.

وی افزود: سالمندان از این جهت که صاحب آگاهی ها و اطلاعات فراوان هستند، می توانند با فراهم آوردن موجبات هدایت و ارشاد جوانان، جامعه‌ای را از سقوط در سراشیبی انحطاط و زوال حفظ کنند. سالمندان، گنجینه هایی از تجربه های زندگی را به همراه دارند.

شعاع کاظمی با بیان اینکه سالمندان، در مقایسه با جوانان، در محیط اجتماعی متفاوتی زندگی می کنند، گفت: 9 درصد کسانی که بیش از 65 سال دارند در حالت محرومیت اجتماعی بیش از حد زندگی می کنند و آثار این محرومیت بر سلامت روانی آنها قابل ملاحظه است.

وی ادامه داد: هر آنچه به کم شدن عزت نفس و ارزش اجتماعی فرد کمک کند می تواند زمینه ظهور اختلالات روانی در سالمندان را مساعد سازد، بازنشستگی اجباری، همراه با احترام عمیق به کار، می تواند احساسات منفی نسبت به خود و نسبت به موقعیت به وجود آورد و این احساسات قادرند مشکلات جسمی- روانی ایجاد کنند.

این دکترای روانشناسی یادآور شد: سالمندانی که تنها زندگی می کنند غالبا بخش اعظم وقت خود را به فکر کردن درباره فرزندان دور از خود یا با حسرت خوردن برای همسر مرحوم خود یا هر دو می گذرانند. این گونه انزوا ممکن است به سهولت منجر به افسردگی شود و به کنش مناسب اجتماعی زیان برساند.

شعاع کاظمی با بیان اینکه پدیده تنهایی که به همراه بیوه‌گی پدیدار می شود سه بعد دارد، گفت: این ابعاد شامل گذشته، حال و آینده است. اولین بعد عبارت است از زیستن در گذشته که در آن انسان زمان حال را نسبت به گذشته نامساعد ارزشیابی می کند. او این گونه تنهایی را حسرت گذشته توصیف می‌کند.

وی افزود: دومین بعد عبارت است از تمایل به احساس نقص و منزوی بودن. سومین بعد همان بیم و هراس از افزایش تنهایی است که این بعد می تواند به برقراری روابط خوب در زمان حال زیان برساند.

این دکترای روانشناسی در پایان خاطرنشان کرد: تأثیر فشار بر بیماری و سلامت روانی در دوران سالمندی منشاء مهم مشکلاتی را تشکیل می دهد که به موقعیت اجتماعی وابسته‌اند. پژوهش‌ها رابطه مستقیمی را میان تعداد تغییرات مهم زندگی فرد و دوره های بیماری ناشی از آن آشکار ساخته است. در واقع بیوه‌گی، طلاق و از دست دادن کار و ازدواج می‌تواند خطر مرگ و ابتلا به بیماری‌های بدخیم را افزایش دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha