سلامت نیوز : یک متخصص سم شناسی سازمان پزشکی قانونی گفت:‌ ۹۶درصد داروهای ترک اعتیاد عطاری ها حاوی مواد شیمیایی هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ فرزانه جوکار سوپروایزر بخش آنالیز دستگاهی بخش سم‌شناسی سازمان پزشکی قانونی به عنوان یکی از افراد ناظر در مطالعاتی که بر روی داروهای ترک اعتیاد گیاهی که در عطاری‌ها توزیع می‌شود به نکاتی حائز اهمیت از نتایج این مطالعه اشاره کرد.

وی گفت: با توجه به افزایش فروش و تبلیغات داروهای ترک اعتیاد با عنوان گیاهی در عطاری‌ها بر آن شدیم تا تحقیقاتی را در این زمینه انجام دهیم چرا که امکان وجود مواد شیمیایی در این داروها بود.

جوکار افزود: در همین راستا از 80 عطاری در نقاط مختلف شهر تهران نمونه‌ای از داروهای ترک اعتیاد گیاهی را اعم از کپسول، قرص‌هایی به رنگ خاکی، سفید و سبز، یک نمونه شربت و چند نمونه پودر تهیه کردیم.

این متخصص سم‌شناسی با اشاره به اینکه همه این داروها به ظاهر بوی گیاهی داشتند افزود: اکثر این داروها بدون نام و دست‌ساز بودند که اغلب در 83 درصد موارد به شکل کپسول توزیع می‌شوند.

جوکار با اشاره به تأثیر برخی گیاهان در ترک اعتیاد گفت: طب سنتی می‌گوید اسپند، سنبل الطیب، بابونه و زرشک علایم ترک اعتیاد را کنترل می‌کند اما تنها گیاهی که در این گروه‌ها دیده شد اسپند بود و 96 درصد این داروها حاوی یک ماده شیمیایی بودند.

وی تصریح کرد: در 90 درصد این داروهای ترک اعتیاد گیاهی بیسنوکسیلات وجود دارد، 67 درصد حاوی ترامادول، 63 درصد حاوی فلوکستین ضد افسردگی، سینروهپتادین، دیکلوفناک، آتروپین و دکسترومتوفان بودند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha