دستان کودک مبتلا به وسواس کندن مو را ماساژ دهید

سلامت نیوز : یک روانپزشک گفت: والدین دستان کودکان مبتلا به وسواس کندن مو،‌ را به ویژه موقع خواب و فعالیت های هنری ماساژ دهند.

علی باغبانیان در گفت و گو با فارس، گفت: علت اصلی وسواس کندن مو در کودکان،‌استرس است که بیشتر به محیط زندگی کودک مربوط می شود.

وی افزود: والدین برای کاهس این استرس و جلوگیری از تکرار این رفتار بهتر است دستان کودک را برای چند دقیقه در دستانشان نگاه دارند و خیلی آرام آنها را ماساژ دهند.

باغبانیان گفت: این رفتار استرس کودک را کاهش می‌دهد و موجب می‌شود تا کودک آرام بخوابد.

استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: وسواس کندن مو پیش از سن بلوغ در پسران و بعد از آن در دختران شایع است.

وی افزود: از نظر شیوع،‌ تفاوتی در جنست دیده نمی‌شود و هر 2 جنس برای ابتلا به این بیماری شانس برابری دارند.

این متخصص بهداشت روانی تصریح کرد: بسیاری از مبتلایان به وسواس کندن مو دیگر اختلالات عادتی مانند ناخن جویدن را نیز دارا هستند.

وی درباره دیگر اقدامات درمانی گفت: بهتر است مبتلایان به این اختلال به فعالیت های هنری نظیر بافتنی بپردازند. ورزش نیز راه کار بسیار مناسبی برای درمان این اختلال است.

باغبانیان اظهار داشت: بهترین شیوه برای پیشگیری و درمان اختلال وسواس کندن مو،‌ مراعات والدین و حفظ محیط خانوادگی بدون تنش برای فرزندان است چرا که این اختلال با افزایش استرس به وجود می‌آید.

وی افزود: دیدن تصاویر و بازی های رایانه‌ای خشن این اختلال را تشدید می‌کند.

باغبانیان گفت: این اختلال نیاز به درمان دارویی دارد و این نکته را باید مد نظر قرار داد که به شکل دوره‌ای عود می کند. ممکن است مدت کوتاهی درمان جواب دهد، اما با رسیدن به دوره بلوغ دوباره عود می کند.

وی افزود: خوشبختانه این اختلال بدخیم نیست و در صورت اقدامات به موقع درمانی پیش آگهی خوبی دارد.

وی خاطر نشان ساخت: اطرافیان فرد مبتلا باید متوجه این مهم باشند که رفتار کندن مو عمدی نیست و فرد مبتلا به دلیل مشکلات هیجانی و استرس های محیطی این رفتار را انجام می دهد. بر این اساس باید از تمسخر و سرزنش مبتلایان به وسواس کندن مو پرهیز کرد چرا که این رفتار موجب افزایش تنش و تکرار آن می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha