سلامت نیوز : دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: از چالش‌های موجود در حوزه اخلاق زیستی عدم دسترسی و برابری جوامع مختلف به درمان، دارو، حقوق فردی، رضایتمندی، حریم شخصی و آزمایشات دارویی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ محمدرضا سعیدآبادی در نشست خبری که پیرامون برگزاری بزرگداشت 20 سال فعالیت یونسکو در حوزه اخلاق زیستی برگزار شد گفت: یونسکو برای دستیابی به صلح و امنیت جهانی به 5 حوزه آموزش، فرهنگ، ارتباطات، علوم طبیعی و علوم اجتماعی و انسانی ورود کرد و موضوع اخلاق زیستی که زیرشاخه علوم اجتماعی است را مورد بررسی قرار داد.

وی ادامه داد: رشد تکنولوژی در حوزه‌های مختلف بسیار محسوس است و این آینده جهان را تعیین می‌کند اما برای اینکه پیشرفت‌ها جامعه بشری را به سرانجام و آرامش برساند باید همگام با اخلاق باشد.

سعیدآبادی تصریح کرد: از چالش‌های موجود در حوزه اخلاق زیستی عدم دسترسی و برابری جوامع مختلف به درمان، دارو، حقوق فردی، رضایتمندی، حریم شخصی و آزمایشات دارویی است ما می‌بینیم که برخی از آزمایشات بدون رضایت و اطلاع دادن به مردم در کشورهای کمتر توسعه اتفاق می‌افتد.

دبیر کل کمیسیون ملی یونسکو در ایران تصریح کرد: سازمان یونسکو از 20 سال پیش به اخلاق زیستی ورود کرد و کمیته اخلاق زیستی در سال 1993 تشکیل شد. در کشور ما نیز با توجه به دستاوردهای موجود نیازمند نگاه ایرانی - اسلامی در پیشرفت‌های علوم زیستی هستیم و باید این دستاوردها با زبان بین‌المللی مطرح شود.

وی گفت: به همین دلیل همایشی با عنوان بزرگداشت 20 سال فعالیت یونسکو در حوزه اخلاق زیستی 24 آذرماه با هدف آشنایی با برنامه ها و فعالیتهای یونسکو در حوزه اخلاق زیستی و جایگاه آن در ایران در دانشگاه شهید بهشتی برگزار می شود.

در ادامه داریوش فرهود استاد ژنتیک در دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: از سال 1993 کمیته اخلاق با موضوع شبیه‌سازی انسانی شکل گرفت و اخلاق زیستی چنان اهمیت دارد که می‌توانیم ریشه تمام نابسامانی‌ها را به اخلاق مرتبط بدانیم.

وی ادامه داد: مشکلاتی که در سیاست‌گذاری‌ها، ترافیک و ... در کشور وجود دارد همه به نوعی به بی‌اخلاقی برمی‌گردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha