دوشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۸
کد خبر: 88352

سلامت نیوز : موسس انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی و آگاهی بخشی به جامعه نسبت به بیماری HIV می‌تواند بسیار موثر باشد، گفت: دست همکاری ما به سوی همه نهادهایی است که می‌توانند ما را در داشتن فرصت برای برقراری ارتباط با جامعه کمک نمایند و انتظار داریم مجموعه انجمن های مرتبط با آسیب های اجتماعی و به ویژه ایدز را در زمینه آگاهی بخشی به جامعه حمایت کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ خسرو منصوریان، مددکار اجتماعی و موسس انجمن احیاء ارزشها در همایش ایدز و جامعه که با همکاری شهرداری منطقه 11 تهران و انجمن حمایت و یاری آسیب دیدگان اجتماعی (احیاء ارزشها ) برگزار شد، با اشاره به اینکه غریب 10 سال است از طریق خطوط تلفن این انجمن با آسیب دیدگان اجتماعی در ارتباط است اظهارکرد: 73 درصد از تماس گیرندگان با شماره های مشاوره، بانوان هستند که 38 درصد از آنها نگران ابتلا به ویروس HIV و بیماری ایدز می‌باشند. به طوری که در حال حاضر بررسی آمار ما نشان می‌دهد تنها در یک انجمن آسیب‌های اجتماعی تعداد مراجعان مربوط به مبتلایان به ایدز 20 برابر سایر مراجعات است.

منصوریان افزود: همین مساله سبب شد تا به اهمیت موضوع اطلاع رسانی و آگاهی دادن به جامعه پی ببریم و کار خود را از مدارس جنوب تهران شروع کنیم. به طوری که ظرف مدت کوتاهی جلسات اطلاع رسانی ما در مصلای شهرری برگزار شد.

وی افزود: براساس آمار وزارت بهداشت در حال حاضر 27 هزار نفر در کشور به ایدز ابتلا دارند که 91 درصد این جمعیت آقایان بوده و بین 25 تا 35 سال سن دارند.

این مددکار اجتماعی با طرح این سوال که آیا مردانی به این سن شریک جنسی ندارند و آیا این افراد باهیچ زنی تماس جنسی نداشته‌اند؟ افزود: این سوالات زمانی به پاسخ می رسد که بدانیم در دنیا 80 درصد ابتلای ویروس HIV از طریق ارتباط جنسی رخ داده است. پس وقت آن رسیده است که سوال کنیم 91 درصد از جامعه زنانی که با مردان مبتلا به HIV در ارتباطند کجا هستند و از آنجا که یکی از دستاوردهای هر رابطه زناشویی بچه است باید درباره کودکانی که با ایدز متولد می شوند بیشتر جستجو کنیم.

وی با ابراز خرسندی از اینکه در کشور ما به بیماران داروی رایگان تعلق می‌گیرد، گفت: هزینه ماهانه دارو یک بیمار بین یک تا یک و نیم میلیون تومان است و این درحالی است که در بسیاری از کشورها همانند ترکیه این امکان در اختیار بیماران قرار نمی گیرد و همین موضوع آمار مرگ و میر جامعه مبتلا به ایدز را در این کشورها بالا برده است.

موسس هیات امنای انجمن احیاء ارزش‌ها مهمترین نیاز امروز جامعه را آگاهی و اطلاع‌رسانی عنوان کرد و گفت: ما با مصائب بسیاری در زمینه بیماران مبتلا به ایدز مواجه هستیم، به طوری که مساله تنها دارو نیست بلکه ناراحتی بزرگ جامعه بیماران مبتلا به ایدز نحوه برخورد جامعه با آنهاست.

منصوریان در این باره اظهارکرد: در این سالها شاهد مسائلی از قبیل عدم پذیرش این بیماران در دندان‌پزشکی‌ها و مراکز جراحی بوده‌ایم.حتی خانواده نیز براثر بی‌اطلاعی آنچنان بلایی بر سر بیمار مبتلا به ایدز می آورد که بسیاری از این بیماران خودکشی و خودسوزی را از زندگی به این شیوه ترجیح می دهند و ما به عنوان افراد آگاه در جامعه باید از خود سوال کنیم که چرا یک نفر به دلیل به همراه داشتن ویروس HIV آنقدر منفور می شود که هر انگی را به پیشانی اش بزنند انچنانکه مرگ را ترجیح دهد.

منصوریان در ادامه اعلام کرد: باید بدانیم تکلیف بچه‌ای که از این زن و شوهر به جا مانده است چیست؟ و اگر شوهر فوت کند آیا این زن مورد حمایت خانواده خود یا خانواده شوهر قرار می‌گیرد؟ و آیا امکان ادامه زندگی برای این افراد وجود دارد؟

این فعال اجتماعی خاطرنشان کرد: در هیچ کجای دنیا دولت ها به تنهایی قادر نیستند بار سنگین همه مسولیت های اجتماعی را حل کنند و این مردم هستند که می توانند با آگاهی‌رسانی در سطح جامعه و حمایت از یکدیگر گره‌گشایی مشکلات باشند.

وی افزود: ما از بهزیستی یا کمیته‌امداد امام‌خمینی پول نمی‌خواهیم بلکه از آنها فرصت می‌خواهیم تا امکان اطلاع رسانی در جامعه را پیدا کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha