سلامت نیوز : رییس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا با اشاره به اقدام وزارت بهداشت به منظور گسترش حمایت‌های بیمه‌ای از داروهای ناباروری، آن را در راستای تحقق سایت‌های کلان جمعیتی نظام دانست و تصریح کرد: حدود 20 درصد از زوجین نابارور به شکل جدی پیگیر امر درمان و خواهان فرزنددار شدن هستند که گسترش پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری می‌تواند به آنها کمک کند.

دکتر محمد مهدی آخوندی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در پاسخ به پرسشی پیرامون محدوده داروهای مورد استفاده در درمان ناباروری اظهار کرد: این داروها متنوع‌اند و کارخانه‌های مختلف، برندهای متفاوتی را تولید کرده و روانه بازار می‌کنند که هر کدام کاربردهای مختلفی دارند.

وی افزود: مهم این است که این داروها، تائیدیه‌های مربوط را داشته باشند و ما نتایج خوبی را از آن‌ها گرفته باشیم. این که دارویی یک مرتبه به بازار بیاید، تجویز شود و توسعه یابد و در معرض پوشش بیمه‌ای قرار بگیرد صحیح نیست.

رییس پژوهشگاه ابن سینا با اشاره به این که بیش از 20 سال است در حوزه درمان ناباروری فعالیت می‌کنیم، گفت: انجمن‌های علمی باروری و ناباروری و جنین شناسی در این خصوص صاحب نظر هستند و می‌توانند درباره جزئیات داروهایی که به بیمه می‌روند اعلام نظر کنند. اکنون داروهای متنوعی در بازار وجود دارد، این گونه نیست که پزشکان علاقه‌مند باشند که از همه داروهای موجود در بازار استفاده کنند زیرا آن‌ها نتیجه درمان را می‌بینند.

وی افزود: درمان ناباروری یک عملیات چند تخصصی و یک امر پیچیده درمانی است و تخصص‌های مختلفی در آن مشارکت دارند. باید متوجه باشیم که هر بار درمان هزینه فوق‌العاده‌ای دارد و الزاما هر بار درمان مصادف با گرفتن نتیجه نیست. در مراکز خوب، میانگین موفقیت برای حاملگی، حدود 30 درصد است. ولی ممکن است مراکزی را داشته باشیم که میزان موفقیت آن‌ها کمتر از 10 درصد باشد.

آخوندی با بیان این که پزشک به دنبال پاسخ مناسب درمانی برای بیماران خود است، گفت: به همین علت وی قطعا صاحب نظر است که باید چه دارویی را استفاده کند و بر شانس باروری بیفزاید. بنابراین پوشش بیمه‌ای داروهای ناباروری یک امر بسیار تخصصی است و انتظار داریم این هماهنگی با انجمن‌ها و محافل علمی ایجاد شود تا از این اقدام بسیار ارزشمند نهایت استفاده را ببریم.

رییس مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن سینا افزود: این اقدام می‌تواند در راستای سیاست‌های جمعیتی اتفاق بیافتد. در ایران خانواده‌هایی هستند که علاقه‌مند به داشتن فرزند نیستند، اما حداقل 20 درصد از زوج‌های نابارور به طور جدی پیگیر امر درمان خود هستند و برای آن تلاش می‌کنند. بنابراین کمک به این افراد می‌تواند در راستای سیاست‌های جمعیتی نظام باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha