پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کار افراد زیر 18 سال را ممنوع کرده است و این در حالی است که سن اشتغال برای کودکان کشورمان نامشخص است و شرایط نابسامان اقتصادی سبب شده است که کودکان وارد بازار کار شوند.

سلامت نیوز: پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کار افراد زیر 18 سال را ممنوع کرده است و این در حالی است که سن اشتغال برای کودکان کشورمان نامشخص است و شرایط نابسامان اقتصادی سبب شده است که کودکان وارد بازار کار شوند.

شورای ساماندهی کودکان خیابانی پس از 8 سال مجددا تشکیل می‌شود.

همه‌مان بارها آنها را دیده‌ایم. بر سر چهارراه‌ها، در راهروهای مترو و در گوشه‌ی هر کوچه و خیابان. کودکان دستفروشی را می‌بینیم و از کنارشان رد می‌شویم که چه به آنها کمک کنیم، چه از آنها فال و دستمال بخریم، چه این که این کارها را نکنیم و تنها از کنارشان رد شویم، به این فکر می‌کنیم که چرا به جای این که از تعداد این کودکان کم شود، روز به روز به تعدادشان اضافه می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، پیمان‌نامه جهانی حقوق کودک، کار افراد زیر 18 سال را ممنوع کرده است و این در حالی است که سن اشتغال برای کودکان کشورمان نامشخص است و شرایط نابسامان اقتصادی سبب شده است که کودکان وارد بازار کار شوند.

از سوی دیگر، با این که روز به روز، به تعداد سازمان‌های مردم‌نهاد که در این زمینه فعالیت می‌کنند اضافه می‌شود، اما به نظر می‌رسد برای رسیدگی ریشه‌ای به این قضیه، همکاری سازمان‌های دولتی هم لازم است؛ اگرچه حتی هنوز درست مشخص نیست کدام نهاد قرار است مسئولیت رسیدگی به وضعیت کودکان و نوجوانانی را به عهده داشته باشد که به جای این که پشت نیمکت‌های مدرسه یا مشغول درس خواندن در خانه باشند، برای امرار معاش در کوچه و خیابانند.

حالا اما خبر می‌رسد که قرار است نگاه جدی‌تری به این قضیه پیش بیاید و شورایی که برای ساماندهی آنها وجود داشته اما 8 سال بوده که تشکیل نمی‌شده، دوباره تشکیل شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز خبر داده که جلسه ساماندهی کودکان خیابانی موضوع مصوبه هیئت وزیران (سال 1384)، پس از 8 سال تعطیلی فردا برگزار می‌شود.

دکتر علی ربیعی در گفت‌وگو با مهر با بیان این که پدیده کودکان خیابانی به موضوعی هشداردهنده در سطح جهان تبدیل شده است و همه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه با این معضل مواجه هستند، گفت: موضوع کودکان خیابانی در ایران هم موضوعی با اهمیت است و همانگونه که در برنامه های ارائه شده اینجانب به مجلس هم اشاره شده بود یکی از مشکلات نظام کنونی رفاه اجتماعی کشور عدم هماهنگی بین سازمانهای ارائه کننده خدمات حمایتی و آسیبهای اجتماعی است.

او در ادامه گفته است: بر این اساس معاونت رفاه اجتماعی وزارتخانه تشکیل جلسه ساماندهی کودکان خیابانی را در اولویت کاری خود قرار داده است و اولین جلسه این شورا فردا (امروز) برگزار خواهد شد.

ربیعی با اشاره به این که تلاش برای کاهش آسیبهای اجتماعی و ارتقای کیفیت زندگی گروههای آسیب پذیر از جمله راهبردهای اصلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، تاکید کرد: بر این اساس ضمن توجه به برنامه های اجتماع محور منطقه ای و ملی، استفاده از نظریات و مشورتهای نخبگان و بهره گیری از توان آموزشی و فرهنگ سازی نهادهای عمومی و رسانه های جمعی همراه با تقویت تشکلهای مردم نهاد و توسعه برنامه های مبتنی بر هویت ملی و دینی مد نظراین وزارتخانه خواهد بود.

حالا، هم کودکانی که درگیر این موضوع هستند و بنا بر شرایط و فشارهای خانوادگی و اقتصادی مجبورند در گرما و سرما و روز و شب در خیابان باشند و هم فعالان حوزه کودکان و کسانی که برای این قضیه نگران و دلسوزند، منتظرند ببینند برگزاری اینگونه جلسات می‌تواند می‌تواند نتیجه ملموس و موثری در وضعیت زندگی این کودکان داشته باشد یا این که صرفا جزو یک روند کاری حساب شده و به چند اظهارنظر و تصمیماتی روی کاغذ محدود می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha