این روز‌ها عده زیادی از مردان به کلینیک سلامت خانواده و ناتوانی جنسی مراجعه می‌کنند تا درباره یکی از مشکلات خود در زمینه ارتباط زناشویی با همسرشان مشاوره کنند. ابتلا به عارضه زود انزالی منجر به بروز اختلالات روان مانند اضطراب، افسردگی و سردی روابط زوجین می‌شود

زودانزالی چیست ؟ / راهکارهای درمانی زودانزالی

سلامت نیوز :این روز‌ها عده زیادی از مردان به کلینیک سلامت خانواده و ناتوانی جنسی مراجعه می‌کنند تا درباره یکی از مشکلات خود در زمینه ارتباط زناشویی با همسرشان مشاوره کنند. ابتلا به عارضه زود انزالی منجر به بروز اختلالات روان مانند اضطراب، افسردگی و سردی روابط زوجین می‌شود .

انـزال زودرس (زودانزالی) بـه انـزالی غیر قابل کنترل گفته می‌شود که قـبـل از نـزدیـکـی و انـجـام رابطهٔ جنسی و یا مدت زمان بسـیـار کـمـی پـس از آن بـا میزان تحریک کم و خلاف میل فـرد انـجـام گیـرد.

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز از یزد ابتلا به عارضه زود انزالی منجر به بروز اختلالات روان مانند اضطراب، افسردگی و سردی روابط زوجین می‌شود و بر روان آنان تاثیر می‌گذارد. این روز‌ها عده زیادی از مردان به کلینیک سلامت خانواده و ناتوانی جنسی مراجعه می‌کنند تا درباره یکی از مشکلات خود در زمینه ارتباط زناشویی با همسرشان مشاوره کنند.

اهمیت این موضوع از این قرار است که این مهم با ایجاد افسردگی و اضطراب در زوجین، موجب اختلال در سلامت روان و رفتار آنان و در برخی موارد پرخاشگری هر دو نفر می‌شود.

دکتر محمدرضا معین عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت نیوز در یزد با اشاره به تعریف زودانزالی در مردان گفت: «زمانی که کمتر از یک دقیقه بعد از دخول انزال صورت گیرد و باعث ناراحتی و همچنین ایجاد زمینه روانی برای همسر شود به عنوان مساله زودانزالی تعریف می‌شود. »

وی با اشاره به اینکه این اختلال معمولا به دو صورت اولیه و ثانویه بروز پیدا می‌کند ادامه داد: «برخی مردان این اختلال را به صورت دائمی (اولیه) داشته و بعضا به صورت ثانویه و در اثر علل مختلفی ایجاد می‌شود. »

این اورولوژیست با بیان اینکه در حالت اولیه مسائل ژنتیکی موجود در گیرنده‌های مغز باعث زودانزالی می‌شود و از عللی مانند اختلالات هورمونی، مسائل روحی و روانی، عفونت‌های پرستات و گا‌ها تحریک پذیری پوست آلت و تغییراتی که موقع ختنه بوجود می‌‌اید در بروز این حالت در مردان یاد کرد.

وی باتاکید بر اینکه تا کنون هیچ کدام از علل فوق به اثبات نرسیده است گفت: «این مساله در اکثر موارد علت ژنتیکی دارد. »

معین ادامه داد: «از آنجایی که این حالت علت مشخص و شناخته شده‌ای ندارد روش‌های درمانی قطعی و موثری برای ان عنوان نمی‌شود ولی ۲ روش درمانی معمولا پیشنهاد می‌شود. »

دكتر معین افزود: « در برخی موارد روش سایکوتراپی و رفتاردرمانی توسط روانپزشکان موثر واقع می‌شود، و گا‌ها درمان‌های دارویی به عنوان روش درمانی پیشنهاد می‌شود که عملا نتیجه قطعی و دائمی ندارند. »

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد متذکرشد: « افرادی که به صورت همیشگی با این مساله رو به رو بوده‌اند درمان قطعی ندارند و رفتاردرمانی به تنهایی موثر نیست لذا توصیه می‌شود این افراد از روشهای دارویی نیز استفاده کنند. از طرفی گا‌ها مصرف داروهای ضدافسردگی به مدت طولانی مدت می‌تواند در این روش موثر باشد. »

این اورولوژیست با بیان اینکه مصرف سایر دارو‌ها در درمان این حالت تایید شده نیست خاطرنشان کرد: « در بعضی موارد مصرف تریاک اثرات مثبتی دارد ولی به صورت موقتی عمل کرده و عوارض جانبی از جمله اعتیاد به آن بیشتر می‌شود بنابراین به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود از ماده تریاک برای درمان زودانزالی استفاده شود. »

معین با بیان اینکه روش تغذیه و ورزش تاثیر قطعی در این مساله ندارد گفت: « نتایج برخی مطالعات علمی نشان می‌دهند ورزش و فعالیت بدنی از طرق غیرمستقیم می‌تواند تاثیرتی داشته باشد. »

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد با تاکید بر عدم خوددرمانی انزال زودرس در مردان گفت: « مردان در صورت مشاهده هرگونه مشکلی به پزشک مراجعه کنند و از خود درمانی بپرهیزنند.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha