رییس سازمان محیط زیست از مذاکراتش با رییس جمهور افغانستان برای تامن حق‌آبه تالاب هامون و احیای رودخانه هیرمند خبر داد.

مذاکره با کرزی برای احیای دریاچه هامون و رودخانه هیرمند
سلامت نیوز: رییس سازمان محیط زیست از مذاکراتش با رییس جمهور افغانستان برای تامن حق‌آبه تالاب هامون و احیای رودخانه هیرمند خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرآنلاین، هامون یکی از تالاب های ایران است که به دلیل احداث سد و آب‌بند در مسیر رودخانه هیرمند در کشور افغانستان،‌ خشک شده. راه چاره نجات این تالاب هم تامین حق‌آبه آن از طرف افغانستان است.

اکنون اما رییس سازمان محیط زیست از مذاکراتش با حامد کرزی، رییس جمهور افغانستان برای تامین حق آبه هامون و احیای هیرمند خبر داده است.

معصومه ابتکار در صفحه فیس بوک خود نوشت:

"سلام دوستان

از موضوعات مهم مورد بحث در جلسات بلند پایه دیروز آقای کرزای در تهران تامین حق آبه تالاب بین المللی هامون و احیای هیرمند بود. این موضوع مورد توجه آقای رءیس جمهور قرار داشت و احیای هیرمند و تامین حق آبه تالاب هامون از طرف آقای کرزی نیز مورد تایید قرار گرفت. امیدوارم شاهد بازگشت آب و احیای هامون باشیم."

اما دریاچه هامون سومین دریاچه بزرگ ایران پس از دریاچه خزر و دریاچه ارومیه است. این دریاچه از سه دریاچه کوچک تشکیل شده‌است که در زمان وفور آب به هم متصل می‌شوند و دریاچه هامون را که تشکیل می‌دهند. هامون بزرگ‌ترین پهنه آب‌های شیرین سیستان، نقش اساسی در زندگی مردم منطقه دارد. همچنین علاوه بر اثرات مثبت طبیعی، اقتصادی واجتماعی آن، در دین زرتشت نیز تقدس خاصی دارد.

در دشت سیستان یک سری فرورفتگی ها و چاله‌های طبیعی وجود دارد که در ماه‌های مختلف به دریاچه و باتلاق و نیزار تبدیل می‌شود و به سه قسمت سابوری، پوزک وهامون تقسیم می‌شود. وسعت کل هامون‌ها در زمان پرآبی ۵۶۶۰ کیلومتر مربع می شود که از این مقدار ۳۸۲۰ کیلومتر مربع متعلق به ایران است.

دریاچه هامون وابسته به رودخانه هیرمند است و این وابستگی باعث شده تا نوسانات در میزان آب رودخانه، مشکلاتی را برای کل سیستم دریاچه بوجود آورد. رودخانه هیرمند البته شریان اصلی آب ورودی به هامون است،‌ اما رودخانه‌های خاشرود، فراه، هاروت رود، شوررود، حسین آباد و نهبندان هم به هامون می‌ریزند. با توجه به خشکسالی های 15 ساله و بسته شدن آب ورودی از سمت کشور افغانستان و پرداخت نکردن حق‌آبه دریاچه از طرف افغانستان دریاچه هامون هم اکنون کاملا خشک شده است و هیچ آثاری از حیات در آن یافت نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha