صبح امروز با امضای تفاهم‌نامه‌ای سازمان غذا و دارو بخشی از اختیارات خود را به سازمان نظام پزشکی در حوزه غذا و دارو واگذار کرد.

سازمان غذا و دارو بخشی از وظایف خود را به نظام‌ پزشکی واگذار کرد
سلامت نیوز: صبح امروز با امضای تفاهم‌نامه‌ای سازمان غذا و دارو بخشی از اختیارات خود را به سازمان نظام پزشکی در حوزه غذا و دارو واگذار کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، این تفاهم‌نامه به استناد بند و ماده ۳۸، بند د ماده ۳۲ قانون برنامه پنجم توسعه و مواد ۳ و ۴۵ قانون سازمان نظام پزشکی در راستای تأکیدات رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت استفاده از ظرفیت بخش غیر دولتی بویژه سازمان‌های مردم‌نهاد، فیما بین رئیس سازمان غذا و دارو و رئیس سازمان نظام پزشکی در راستای پیشبرد اهداف متعالی نظام سلامت کشور و تعامل فیمابین منعقد شد.

بنابر این گزارش موضوع مورد تفاهم؛ ۹ بند از جمله امور اجرایی مربوط به صدور و تمدید پروانه تأسیس و مسئول فنی، نظارت و ارزشیابی، درجه‌بندی و پاسخگویی به شکایات مربوطه، آموزش مداوم و غیرمداوم به پرسنل فنی و غیرفنی در داروخانه و شرکت‌های توزیع دارو، امور اجرایی مربوط به نظارت بر فعالیت واحدهای توزیع و عرضه تجهیزات و لوازم مصرفی پزشکی، اعتباربخشی واحدهای دارویی بیمارستانی، مشارکت در تأیین استانداردهای خدمات دارویی است. امور اجرایی مربوط به نظارت در توزیع و عرضه لوازم آرایشی و بهداشتی و بررسی شکایات مربوطه از واحدهای توزیع و عرضه، انجام امور اجرایی مربوط به برنامه‌های تجویز مصرف منطقی دارو، ثبت عوارض ناخواسته دارو‌ها و اطلاع‌رسانی دارو و سموم، مشارکت در ساماندهی امور دارویی برنامه پزشک خانواده و نظام ارجاع، مشارکت در ساماندهی نحوه نظارت بر تولید، توزیع و عرضه مکمل‌های غذایی از دیگر امور اجرایی موضوع مورد تفاهم است.

دیناروند در مراسم امضای تفاهم‌نامه که در محل سازمان نظام پزشکی برگزار شد گفت: در قانون برنامه سوم توسعه مصوب شده است که دولتی بخشی از وظایف خود را واگذار کند تا شاهد کاهش تصدی‌گری دولت باشیم.

وی تصریح کرد: این امر تاکنون آنطور که باید انجام نشده است اما دولت یازدهم به اجرای آن اعتقاد دارد.

وی ادامه داد: در این تفاهم‌نامه در حوزه‌هایی که سازمان نظام پزشکی توانمند است خواسته‌ایم تا زیرساخت‌هایی ایجاد کند تا در چهارچوب قوانین و در عین حال حفظ تولیت سازمان غذا و دارو کارهای متعددی را به این سازمان واگذار کنیم.

رئیس سازمان غذا و دارو با تأکید بر اینکه معتقدیم سازمان نظام پزشکی به دلیل بهره‌گیری از جامعه پزشکی و داروسازان این اختیارات را بهتر انجام خواهد داد افزود: در عین حال کار سازمان غذا و دارو را نیز سبک‌تر می‌کنند و امیدواریم در آینده بتوانیم کارهای بیشتری را به نظام پزشکی واگذار کنیم.

همچنین زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در مراسم امضای این تفاهم‌نامه گفت: امیدوارم با استفاده از ظرفیت انجمن‌های علمی، تخصصی کار‌شناسان وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی کار را به گونه‌ای انجام دهیم که منجر به تعالای خدمت شود. چراکه هدف انتقال فیزیکی و ساختار خدمات نیست.

وی خاطر نشان کرد: فکر می‌کنم در دوره جدید وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی شاهد اوج همگرایی و تفاهم باشیم که در نتیجه خروجی آن به نفع حوزه سلامت و مردم خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha