سلامت نیوز: پدر علم ژنتیک ایران گفت: ازدواج فامیلی از علل آمار بالای بیماریهای ژنتیکی در کشور ماست همچنین سقط جنین‌های ناهنجار به دلیل عوامل ژنتیک و ارثی،تشعشعات و آلودگی هوا افزایش یافته است که البته پزشکی قانونی برای این موارد مجوز سقط قانونی صادر می‌کند.

داریوش فرهود در گفت‌وگو با فارس گفت: در مورد بیماری‌هایی که به دلیل عوامل ژنتیک در بدو تولد اجازه سقط جنین دارند در میان کشورها پیشرو هستیم و شاید یکی از کشورهایی باشیم که مسئله سقط جنین‌های ناهنجار را به راحتی انجام می‌دهیم.

وی ادامه داد: حتی برخی کشورهای اروپایی که زیادی مذهبی و کاتولیک هستند با این مسائل باز برخورد نمی‌کنند کشوری مانند ایتالیا به راحتی مجوز سقط نمی‌دهد اما ما با تعامل خوبی که با مراجع تشییع داشته‌ایم در این زمینه پیشرو شده‌ایم.

پدر علم ژنتیک ایران تصریح کرد: در سازمان پزشکی قانونی کمیته‌ای با عنوان سقط جنین وجود دارد که 12 سال پیش فقط به 15 بیماری مجوز می‌داد اما اکنون نزدیک به 100 بیماری اجازه سقط داده می‌شود.

فرهود گفت: در حال حاضر نیز اجازه سقط به جنین‌هایی داده می‌شود که برای پدر و مادر عسر و حرج(سختی و مشقت) ایجاد می‌کند.

این استاد ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: بیماری‌های ژنتیکی که منشاء ارثی دارند مانند تالاسمی، هموفیلی و دیستروفی عضلانی در کشور شایع است همچنین بیماری‌های ژنتیکی که در دوران بارداری ایجاد می‌شود مانند انواع ناهنجاری‌هایی که به دلیل تشعشات،  امواج و آلودگی هوا منجر به سقط می شود نیز در کشور وجود دارد.

وی تصریح کرد: بیماری‌های کروموزومی نیز که ناشی از یک اتفاق است مانند سندروم داون عامل دیگری برای سقط جنین در کشور محسوب می‌شود.

فرهود گفت: یکسری بیماری‌ها هم وجود دارد که در لحظه بدو تولد اتفاق می‌افتد مانند پیچیدن بند ناف به دور گردن جنین که باعث می‌شود اکسیژن به جنین نرسد و جنین دچار مشکلات مغزی شود.

پدر علم ژنتیک ایران ادامه داد: در کشور ما بیشترین بیماری‌های ژنتیکی که در بدو تولد اتفاق می‌افتد بیماری‌های بومی مانند تالاسمی، هموفیلی و دیستروفی عضلانی است.

وی ادامه داد: بیماری‌های ژنتیکی 20 هزار نوع است که از طریق ژن نهفته به ارث می‌رسد و پدر و مادر ناقل آن هستند. در ایران بیماری‌های ژنتیکی ارثی مانند تالاسمی و هموفیلی بسیار زیاد است و این به دلیل بالا بودن میزان ازدواج خویشاوندی نیز است.

فرهود گفت: به دلیل اینکه طلاق در ازدواج‌های غیرخویشاوندی 40 درصد و طلاق عاطفی در این نوع ازدواج‌ها 80 درصد است و در مقابل در ازدواج‌های خویشاوندی طلاق به 5 درصد هم نمی‌رسد این نوع ازدواج‌ها در کشور بیشتر است.

وی ادامه داد: در ازدواج‌های خویشاوندی افراد یکدیگر را می‌شناسند اما از طرفی بیماری‌های ژنتیکی نیز بیشتر می‌شود بنابر این توصیه می‌کنیم حتماً قبل از ازدواج برای مشاوره ژنتیک اقدام کنند.

پدر علم ژنتیک ایران افزود: با انجام آزمایش ژنتیک بسیاری از بیماری‌های ارثی شناسایی و کاهش می‌یابد به عنوان مثال می‌توان با انجام یک آزمایش ساده جلوی تولد بیمار تالاسمی را گرفت.

وی در مورد اینکه آلودگی هوا نیز که از عوامل سقط جنین در کشور محسوب می‌شود گفت: آلودگی هوا و وجود تشعشعات در هوا باعث می‌شود تا جنین سقط شود البته این عامل فقط مربوط به کشور ما نیست و در کشورهای دیگر نیز وجود دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha