سلامت نیوز: عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: شیوع هر نوع اختلال سوء‌مصرف مواد و الکل در مردان نسبت به زنان 13 برابر است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر سید عباس متولیان در نشست علمی پژوهشی که با عنوان «شیوع اختلالات مصرف مواد در ایران: نتایج پیمایش ملی سلامت روان» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، گفت: در ایران شیوه بررسی شیوع اختلالات مصرف مواد همیشه مورد چالش بوده است که در این مطالعه برای اولین بار ‏شیوع این اختلالات به صورت کشوری و به روش خانه به خانه مورد بررسی قرار گرفته‌اند.‏

وی افزود: این مطالعه بخشی از پیمایش ملی سلامت روان است که بر روی 7886 نفر در سال‌های 89 و 90 انجام شد و یکی از ‏اهداف‎ ‎اصلی‎ ‎آن نیز بررسی‎ ‎شیوع اختلالات مصرف مواد در‎ ‎جمعیت 15‏‎ ‎تا 64‏‎ ‎سال بوده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران ‏ ادامه داد: در این مطالعه برای بررسی شیوع اختلالات ‏مصرف مواد از پرسشنامه خودایفایی (انداختن پرسشنامه در صندوق) و همچنین کسب اطلاعات به روش چهره به چهره و با ذکر نام و مشخصات و در منزل فرد استفاده شده و نتایج به دست آمده براساس سن، جنس و جمعیت استان ها وزن است به گونه‌ای که قابل تعمیم به جمعیت عمومی کشور می‌باشد.

متولیان در ادامه، با اشاره به یافته‌های این پژوهش گفت: 13 برابر بودن شیوع هر نوع اختلال سوء مصرف مواد و الکل در مردان نسبت به زنان از جمله یافته‌های این پژوهش به شمار می‌رود و این اختلال در جمعیت ‏شهری، سنین جوانی، مناطق شرقی کشور، افراد بیکار و سطوح پایین‌تر اقتصادی اجتماعی شایع‌تر می‌باشد.

‏به گفته وی، اپیوئیدها و الکل و بعد از آنها حشیش و مواد محرک به ترتیب شایعترین مواد موجب اختلالات مصرف بوده‌اند.

متولیان در پایان گفت: این اولین مطالعه از این دست در کشور است و با نتایج مطالعات دیگر کشور قابل قیاس نیست؛ لیکن نتایج ‏به دست آمده، نشان از اهمیت و شدت این اختلالات در کشور دارد.‏

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha