ورزش و تغذیه سالم اضطراب شب امتحان را کاهش می‌دهد

سلامت نیوز: یک روانپزشک با تاکید بر اینکه زنان بیشتر اضطراب خود را مطرح می‌کنند، گفت: با توجه به پژوهش‌ها و بررسی‌هایی که انجام شده شیوع اضطراب شب امتحان در دانشجویان دختر بیشتر است که این میزان در امتحانات دانش آموزان دخترهم به چشم می‌خورد.

دکترعلی اکبر نجاتی صفا در گفت وگو با ایسنا، افزود: اگر میزان مطالعه دانشجو با برنامه نباشد و خود را برای امتحان آماده نکرده باشد این پیش بینی ناپذیری بیشتر است. اگر دانشجو خود را برای امتحان به خوبی آماده کرده باشد اما امتحان به صورت غیراستاندارد برگزار شود در این صورت اضطراب امتحان بیشتر می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران، در مورد سیستم آموزشی که ممکن است بر روی دانشجو و دانش آموز تاثیر بگذارد و آنها را دچار اضطراب کند، افزود: به طور کلی از دوران مدارس تا دانشگاه سیستم آموزشی، سیستم درس خواندن و پس دادن آن به صورت امتحان است که البته این سیستم در بسیاری از کشورها کنار گذاشته شده است اما امتحان همچنان روشی است که در ارزیابی دروس دانشگاهی انجام می شود.

دکتر نجاتی صفا تاکید کرد: ممکن است در روز امتحان دانشجو با وجود اینکه درس را خوانده است و می‌داند که در امتحان قبول می‌شود باز اضطراب داشته باشد که در این صورت مشکلات اضطرابی مطرح است که در درون دانشجو ریشه دارد.

این روانپزشک نداشتن برنامه ریزی در طول ترم را یکی دیگر از علل بروز اضطراب در دانشجویان دانست و گفت: بسیاری از دانشجویان فکر می‌کنند که دروس دانشگاهی هم مانند دروس مدرسه راحت است و آن را به شب امتحان موکول می‌کنند که این مسئله باعث بروز استرس در دانشجو می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از دانشجویان و دانش آموزانی که به مراکز مشاوره تحصیلی مراجعه می‌کنند، در بعضی مواقع مشاور آن مرکزهنگام تنظیم برنامه درسی و ارائه آن، قرص‌هایی را هم برای بیدار ماندن و بیشتر درس خواندن به فرد معرفی می کند و حتی خود مشاور قرص را به فرد می دهد که مصرف این قرص ها می‌تواند عوارض آسیب جدی به دانشجو وارد کند.

دکتر نجاتی صفا به روش‌های غیر دارویی اشاره کرد و افزود: این روش ها توسط روان پزشک ارائه می شود؛ البته روش‌هایی نیست که فردی یک شبه و قبل از امتحان بخواهد آنها را امتحان کند و با مصرف دارو بتواند اضطراب امتحان خود را خوب کند.

وی با بیان این مطلب که این روش ها در دراز مدت و بر اساس شرایط شخصی فرد شروع می شود، توصیه کرد: دانشجویان و دانش آموزان برای کاهش اضطراب خود به طور خودسرانه دارو مصرف نکنند و اگر مشکلی را در درون خود حس می کنند زودتر و قبل از شروع امتحانات پایان ترم خود به روان پزشک و روان شناس بالینی مراجعه کنند.

این روانپزشک ادامه داد: ورزش کردن و تغذیه سالم از عوامل مهمی است که می تواند در کاهش اضطراب شب امتحان بسیار موثر باشد، همچنین دانشجو می تواند در مطالعه دروس مدیریت لازم را داشته باشد تا بتواند اضطراب خود را کم کند چرا که بی‌خوابی می‌تواند حافظه فرد را تحت فشار قرار دهد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha