سه‌شنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 88425
سلامت نیوز: وزارت بهداشت از پژوهش‌هایی خبر داد که نتایج آن بر تأثیرات مثبت گیاه بومادران بر کاهش عوامل تهاجمی و آسیب‌رسان به معده گواهی می‌دهد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، محمد سوختانلو اظهار داشت: عصاره گیاه بومادران با تقویت عوامل محافظت‌کننده مخاط معده، کاهش ترشح اسید، افزایش موکوس، تضعیف عوامل تهاجمی و آسیب‌رسان، کاهش تولید رادیکال‌های آزاد و افزایش ترکیبات آنتی اکسیدان در پیشگیری از ایجاد زخم معده تاثیرات مثبتی دارد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطر نشان کرد: نتایج تحقیقات انجام گرفته نشان می‌دهد که عصاره آبی-الکلی گیاه بومادران اثر قابل توجهی بر زخم معده ناشی از ایندومتاسین در موش صحرایی دارد. این اثرات عمدتاً با کاهش اسید، افزایش ترشح مخاط (موسین) و افزایش عوامل آنتی اکسیدانت در بافت معده انجام می‌گیرد.

مدیر گروه بیوشیمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ادامه به برخی ویژگی‌های گیاه بومادران اشاره و خاطرنشان کرد: بومادران گیاهی است نسبتاً کوچک با ارتفاعی حدودا  15 تا 40 سانتی‌متر که در طب سنتی ایران، به عنوان تقویت‌کننده و آرام‌بخش دردهای معده کاربرد زیادی داشته، به‌طوری‌که دم کرده این گیاه برای سوء هاضمه همراه با نفخ و کاهش اسید معده مفید دانسته شده است.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان این مطلب که «گیاه بومادران به علت دارا بودن تانن و مواد تلخ معطر بر روی سیستم اعصاب و بیماری‌های عصبی مانند ضعف اعصاب و صرع اثر به سزایی دارد»، تاکید کرد: تنها گفتن این که یک گیاه بر روی یک بیماری خاص مؤثر است کافی نبوده و باید در تهیه یک داروی گیاهی نوع مواد مؤثر، مقدار، فرمولاسیون و مکانیسم اثر آن‌ها ذکر و عوارض جانبی آن نیز مورد توجه قرار گیرند.

سوختانلو به تشریح روش انجام این پژوهش پرداخت و توضیح داد: ابتدا با استفاده از داروی ایندومتاسین در موش‌ها، زخم معده ایجاد شد و سپس اثر درمانی و در ادامه اثر پیشگیری‌کننده تجویز گیاه بومادران بعد و قبل از ایجاد زخم معده مورد بررسی قرار گرفت که طی آن اثرات مثبت درمانی این گیاه روشن و در بررسی پاتولوژیک نیز بهبود زخم مشاهده شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha