سلامت نیوز: معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی جنوب کرمان گفت: با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و خطر شیوع بیماری‌های تنفسی از شهروندان تقاضا می‌شود، از خرید طیور زنده و تماس با پرندگان خودداری کنند.

خوبیار مشایخی امروز در گفت‌وگو با فارس در جیرفت ‍‌اظهار داشت: بیماری‌های مهمی مانند آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، سالمونلا، پسیتاکوز و ... از طریق تماس با پرندگان و مصرف گوشت طیور آلوده به انسان منتقل می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه در این میان بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، افزود: این بیماری که توسط ویروس آنفلوانزا در پرندگان ایجاد می‌شود، بروز تلفات بسیاری در آن‌ها را در پی دارد.

معاون سلامت اداره‌کل دامپزشکی جنوب کرمان این بیماری را ویروسی ذکر و تصریح کرد: بیماری فوق حاد پرندگان از طریق پرندگان وحشی و مهاجر آلوده به پرندگان بومی و صنعتی منتقل می‌شود.

مشایخی با بیان اینکه این بیماری همچنین از طریق کود، غذا و لوازم آلوده مرغداری در مزارع گسترش می‌یابد، عنوان کرد: این آنفلوآنزا در انسان از طریق تماس با پرندگان آلوده ایجاد شده و در صورت عدم درمان به موقع می‌تواند، موجب مرگ و میر شود.

برخورد با عرضه‌کنندگان طیور زنده در میدان‌ها و معابر


وی ابراز داشت: با توجه به اهمیت موضوع و به منظور جلوگیری از انتقال بیماری‌های مشترک میان انسان و پرندگان با همکاری شهرداری‌ها با عرضه‌کنندگان طیور زنده در سطح میدان‌ها و معابر شهرستان‌های منطقه جنوب کرمان برخورد قاطع صورت گرفته و نسبت به جمع‌آوری طیور زنده اقدام می‌شود.

مشایخی بیان داشت: بر همین اساس با توجه به فرا رسیدن فصل سرما و خطر شیوع بیماری‌های تنفسی از شهروندان تقاضا می‌شود از خرید طیور زنده و تماس با پرندگان خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha