ثبات نسبی دارویی در کشور از دستاوردهای 100 روزه نخست دولت یازدهم »

سلامت نیوز: رییس کل سازمان نظام پزشکی، بازگشت آرامش و ثبات نسبی در بازار دارویی کشور را از جمله مهم‌ترین دستاوردهای دولت یازدهم در 100 روزه نخست عنوان کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا زالی در مراسم امضای تفاهم‌نامه دارویی میان سازمان غذا و دارو و سازمان نظام پزشکی با اشاره به جلسات کارشناسی مشترک با وزارت بهداشت جهت تفویض برخی از اختیارات و وظایف این وزارتخانه به سازمان نظام پزشکی، گفت: حدود دو هفته گذشته نخستین تفاهم‌نامه رسمی میان سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت در حوزه فناوری اطلاعات به امضا رسید. کارگروه‌های مختلف در حوزه‌های بهداشت، آموزش، درمان و پژوهش فعالند.

وی با اشاره به اقدامات سازمان غذا و دارو در جهت بازگرداندن آرامش به بازار دارویی کشور، گفت: با وجود ناملایمات جدی در حوزه دارویی کشور در زمان استقرار دکتر دیناروند در سازمان غذا و دارو، با اقداماتی که از ابتدای دولت یازدهم صورت گرفت، ثبات و سکون نسبی به بازار دارویی کشور بازگشته است و اضطرار و تشویش اولیه در بازار دارویی کشور رو به کاهش است.

زالی در این باره ادامه داد: یکی از دستاوردهای 100 روزه نخست فعالیت دولت یازدهم، ایجاد آرامش و رفع ناملایمات اولیه دارویی بود. البته این امر برآیندی مستمر خواهد بود و امیدواریم تا زمان باقی مانده از سال 92، مابقی کمبودهای دارویی نیز مرتفع شود. در مجموع وضعیت کنونی بازار دارویی کشور با اردیبهشت ماه امسال قابل مقایسه نیست.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نگاهی علمی در حوزه غذا و دارو مستقر شده است، گفت: در زمینه واگذاری بخشی از اختیارات و وظایف وزارت بهداشت به سازمان نظام پزشکی، اولین جلسه را با سازمان غذا و دارو و دکتر دیناروند داشتیم. در واگذاری اختیارات چند نکته قابل اهمیت است؛ ابعاد حاکمیتی وزارت بهداشت در این واگذاری‌ها باید مورد صیانت قرار گیرد. بر اساس قانون برنامه پنجم توسعه، وزارت بهداشت باید نقش سیاست‌گذار داشته باشد و این نقش حاکمیتی وزارت بهداشت باید توسط تمام کنشگران عرصه سلامت مورد توجه قرار گیرد. سازمان نظام پزشکی نیز از این امر حمایت می‌کند. همچنین ابعاد نظارت‌پذیری این موضوع از سوی وزارت بهداشت هم مورد توجه خاص ما خواهد بود.

رییس کل سازمان نظام پزشکی بر لزوم استفاده از خبرگان جامعه پزشکی تاکید کرد و گفت: تاکید داریم که این تفویض اختیارها تنها یک انتقال فیزیکی ساختاری نباشد. این تفویض اختیارها باید به تعالی کیفیت خدمات منجر شود. تعهد اخلاقی ما نیز آن است که اگر کاری را می‌پذیریم، سعی کنیم کیفیت آن را نیز متعالی‌تر ببینیم.

زالی با اشاره به همگرایی ایجاد شده میان سازمان نظام پزشکی، وزارت بهداشت و دیگر ارکان حوزه سلامت، افزود: در این دوره اوج تفاهم و همگرایی نظام پزشکی با وزارت بهداشت را شاهد هستیم و امیدواریم که این همگرایی‌ها بسیار موثر واقع شوند.

وی در عین حال ادامه داد: البته وظیفه ما در سازمان نظام پزشکی، حرکت به سمت تمرکززدایی است. حدود 3000 نفر از اصحاب پزشکی کشور در هیات مدیره‌های نظام پزشکی‌ها فعالند و می‌توانند بسیاری از اختیارات تفویض شده را در گستره کشوری هم انجام دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha