چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
کد خبر: 88475
سلامت نیوز: در دوران بارداری به علت تغییراتی که در سیستم‌های بدن و هورمون‌ها ایجاد می‌شود، مشکلاتی از جمله مشکلات پوستی برای مادر ایجاد می‌شود.

دکتر مسعود ملکی متخصص پوست در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: هر خارشی در دوران بارداری مربوط به حاملگی نیست، آلرژی، گال، انگل، شپش، گزش حشره و مصرف برخی دارو‌ها نیز می‌توانند باعث خارش بدن در این دوران شوند.

وی گفت: البته بیماری‌های پوستی وجود دارند که در دوران بارداری بروز می‌کنند و باعث خارش بدن می‌شوند مثل بیماری پمفیگوئید حاملگی که محرک اصلی آن بارداری است.
این بیماری ابتدا مثل کهیر است ولی به تدریج زواید تاول مانندی روی پوست به وجود می‌آروند، پمفیگوئید حاملگی، یک بیماری خود ایمنی است، در این بمیاری سیستم ایمنی بدن در مقابل چسبندگی سلول‌های پوستی مقاومت می‌کند و در نتیجه چسبندگی‌ها باز شده و بین سلول‌ها مایع جمع می‌شود و تاول‌ها را ایجاد می‌کند که بسیار خارش دارد.

ملکی تصریح کرد: همچنین ممکن است در دوران بارداری به علت تغییراتی که در بدن ایجاد می‌شود، ضایعاتی به صورت دانه‌های قرمز رنگ در پوست ظاهر شوند که علت مشخصی هم ندارند.

وی همچنین گفت: نوع دیگری از خارش دوران بارداری در اثر خوب دفع نشدن اسیدهای صفراوی است، که در دوران بارداری شدت بیشتری دارد.

*نقش ژنتیک در خارش‌های بارداری

وی ادامه داد: در خانم‌هایی که زمینه آلرژی دارند ممکن است در دوران بارداری این آلرژی خود را به صورت خارش پوست نمایان کند.
ا
ین متخصص پوست گفت: در بیماری پمفیگوئید حاملگی ممکن است ژنتیک نقش داشته باشد، اما بیماری‌های دیگر خواستگاه ژنتیکی ندارند.

* چه مادرانی بیشتر مبتلا به خارش می‌شوند
ملکی افزود: این بیماری‌ها در خانم‌هایی که بارداری اولشان را تجربه می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود.

وی اشاره کرد: این خارش‌ها، معمولا در امتداد خطوطی که در اثر کشیدگی پوست، روی بدن ایجاد می‌شوند، ‌به وجود می‌آیند و چون این خطوط بیشتر در سه ماهه سوم بارداری ظاهر می‌شوند، این بیماری‌ها نیز در همین زمان بروز می‌کند.

این متخصص پوست تاکید کرد: در دوران بارداری محدودیت در مصرف دارو وجود دارد، از این رو استفاده از داروهای مختلف برای رفع این خارش‌ها توصیه نمی‌شود. در بیماری پمفیگوئید حاملگی داروی کورتن سیستمیک تجویز می‌شود اما در بیماری‌های دیگر جون بعد از بارداری بهبود پیدا می‌کنند نیازی به دارو نیست فقط برای کاهش درد از کالامین موضعی و آنتی هیستامین استفاده می‌شود.

وی در پایان گفت: این بیماری‌ها مشکلی برای جنین ایجاد نمی‌کنند اما ممکن است ژن این بیماری‌ها از مادر به کودک منتقل شود و کودک هم مستعد این بیماری‌ها شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha