سلامت نیوز: حوادث ناشی از گرفتگی قلب و عروق درحالی به عنوان یک معضل جدی در همه کشورها به شمار می‌رود که هم اکنون به عنوان اولین عامل مرگ و میر انسان‌ها نیز محسوب می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر مسعود قاسمی رییس انجمن آترواسکلروز ایران با اعلام این خبر درآستانه برگزاری اولین همایش آتروترومبوز که از صبح روز جمعه 22 آذر امسال با همکاری انجمن آترواسکلروز ایران، انجمن سکته مغزی، انجمن قلب ایران و انجمن اینترونشنال کاردیولوژی در هتل آزادی تهران برگزار می‌شود، گفت: گرفتگی عروق قلب در افراد با سنین مختلف دیده می‌شود اما طبق آمارهای موجود، این بیماری در مردان شایع‌تر از زنان است.

وی با بیان اینکه این بیماری در سنین 35 تا40 سالگی و در خانم‌ها بعد از سن یائسگی، حدود 55 سالگی رخ می‌دهد، خاطرنشان کرد: افراد در معرض فاکتورهای خطر، نظیر فشار خون، دیابت، چاقی، مصرف سیگار و همچنین زمینه ارثی بیشتر درگیر آتروترمبوز، ایجاد لخته روی پلاک‌های چربی یا آترومی در دیواره عروق، می‌شوند و از این رو باید کنترل و مراجعه به پزشک به شدت جدی گرفته شود.

عضو انجمن قلب آمریکا تصریح کرد: به طور کلی افراد با رعایت برنامه غذایی صحیح، اصلاح سبک زندگی، اجتناب از افزایش وزن و در صورت مصرف دارو و اجتناب از قطع خودسرانه آن، در کاهش ابتلا به تصلب شرایین و حتی حذف آن کمک شایان توجهی می‌توانند داشته باشند‌.

قاسمی در پایان خاطرنشان کرد: بر اثر پدیده آتروترومبوز، جدار رگ آسیب‌پذیر می‌شود و موجب ایجاد برجستگی در رگ می‌شود سپس پرده‌ای که روی لایه ضعیف سلولی از داخل رگ کشیده شده پاره می‌شود و همین پارگی با ایجاد لختگی، عامل اصلی ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha