چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
کد خبر: 88488
سلامت نیوز: رئیس کمیسیون ملی اخلاق زیستی یونسکو با عنوان این مطلب که سقط جنین یکی از مهمترین معضلاتی است که اخلاق زیستی باید بتواند پاسخ قانع کننده ای برای آن بیابد، گفت: سالیانه زندگی و سلامت میلیونها انسان به علت پایان بخشیدن به حاملگیهای ناخواسته در معرض خطر جدی قرار می گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمد مهدی آخوندی افزود: وقوع میزان چشمگیر سقط های القایی و غیربهداشتی در سراسر جهان به ویژه در جوامع در حال توسعه که بسیاری از آنها منجر به مرگ مادران در سنین باروری می شود، برجای گذاردن صدها هزار ناتوانی جسمی و جنسی، از مشكلات عمده سلامت باروری زنان است كه ضرورت بررسی جامع ابعاد مختلف سقط جنین را آشكار می سازد.

رئیس پژوهشگاه فن آوریهای نوین علوم زیستی جهاد دانشگاهی با اشاره به افزایش انجام سقط های غیر قانونی در جامعه گفت: تغییر و تمایل زنان جوان در داشتن خانواده كوچك، تاخیر در ازدواج به دلیل مشكلات مربوط به اشتغال و مسكن، تحولات فرهنگی و گذار از جامعه سنتی به جامعه مدرن، بلوغ زودرس و نیز بالا رفتن متوسط سن استقلال شغلی و ازدواج، نبود هر دو والدین در خانواده، تاثیر رسانه های جهانی (ماهواره و اینترنت)، افزایش فعالیت جنسی خارج از ازدواج مسائل پر تنش و متزلزلی را ایجاد كرده است كه بررسی بیشتر مسأله سقط جنین و سقط های غیربهداشتی و جنایی را ضروری می سازد.

وی تاکید کرد: سازمان بهداشتی جهانی (WHO) دلایل اصلی سقط های القایی را مواردی مانند تجاوز جنسی، نقایص جنینی، مشکلات اقتصادی - اجتماعی و همچنین درخواست والدین با هدف حفظ جان مادر، حفظ سلامت جسمی مادر یا جنین، حفظ سلامت روحی مادر بیان می نماید است.

آخوندی با تاکید بر این نکته که كشورهای مختلف براساس فرهنگ، آداب و رسوم، باورها و اعتقادات مذهبی خود، قوانین متفاوتی را در ارتباط با سقط وضع نموده اند خاطر نشان کرد: سیاستهای ملی و قانونگذاری در ارتباط با سقط جنین بسیار گسترده است.

رئیس کمیسیون اخلاق زیستی یونسکو ممنوعیتهای موجود شرعی، قانونی و فرهنگی را موجب افزایش میزان سقط جنین به صورت سقط های القایی و غیربهداشتی دانست.

آخوندی اضافه کرد: با توجه به جوانی جمعیت ایران، تغییر نگرش زنان در خانواده، تاخیر در ازدواج و تاثیر محدودیتهای قانونی بر روند شكل گیری سقط غیربهداشتی، برای جلوگیری از به مخاطره افتادن سلامت روانی – اجتماعی، جسمی و جنسی زنان و مردان لازم است تغییراتی در سیاستهای قانونی با بهره گیری از مفهوم سلامت از دیدگاه سازمان بهداشت جهانی صورت گیرد تا شاهد كاهش چشمگیر سقط های غیربهداشتی باشیم.

بررسی جنبه های مختلف سقط جنین از نظر پزشکی، حقوقی، اجتماعی و اخلاقی از جمله مسائلی است که در همایش بزرگداشت بیستمین سال فعالیت یونسکو در حوزة اخلاق زیستی که یکشنبه 24 آذر ماه جاری که در دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی تهران برگزار می شود مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha