سلامت نیوز: معاون مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اعلام رتبه اول این دانشگاه در رضایت‌گیری از خانواده افراد مرگ مغزی برای اهدای عضو گفت: ۹۶ درصد اولیای افراد مرگ مغزی در بیمارستان مسیح دانشوری این دانشگاه برای اهدا رضایت می‌دهند.

امید قبادی در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: آمار رضایت به اهدای عضو مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تا پایان سال گذشته 3. 96 درصد بوده است که جایگاه اول جهانی را به این دانشگاه اختصاص داده است. این در حالی است که متوسط این آ‌مار در ایران با 37 درصد مقام 86 را در رضایت گیری و مقام 42 را در آمار اهدای عضو جهان دار است.

وی افزود: این آمار در مورد این مرکز از ابتدای سال جاری تاکنون نیز بین 90 تا ۹۶درصد بوده است.

قبادی تصریح کرد: تا این لحظه آماری کمتر از 90 درصد در ماه نداشته‌ایم و اگر به امید خدا، به همین منوال پیش برویم به آمار بالاتری دست می‌یابیم.

معاون مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اکنون آمار رضایت به اهدای عضو در ایران 37 درصد است.

وی افزود: 16 مرکز اهدای عضو در کشور دایر است که از این تعداد 4 مرکز در تهران و 12 مرکز در شهرستان‌ها مشغول فعالیت هستند.

قبادی اظهار داشت: آمار 37 درصدی میزان رضایت به اهداء عضو با احتساب 96.3 درصدی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی است و از این منظر می‌توان متوجه جایگاه این دانشگاه در افزایش رضایتمندی اولیا دم برای اهدای اعضای فردی در مرگ مغزی شده است.

قبادی تصریح کرد: 9 طرح بین‌المللی در خصوص شیوه‌های رضایتمندی در مجامع علمی بین‌المللی ارائه داده‌ایم. به همین دلیل در کنگره بین‌المللی اهدای عضو سیدنی که ماه گذشته در سیدنی برگزار شد، اعلام شد که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در رضایت‌ گیری رتبه اول جهان را دارا است.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بین 25 تا 30 اهدا‌کننده عضو در ماه دارد که چیزی بین 300 تا 350 اهداء‌کننده در سال می‌شد.

قبادی اظهار داشت: این درحالی است که آمار کل کشور رقمی بین 500 تا 550 اهداء کننده عضو است.

وی افزود: PMP، محاسبه تعداد اهداء عضو در یک میلیون نفر است تا بر اساس آن تعداد اهداءکنندگان عضو هر کشور را با دیگر کشورها مقایسه کنند.

قبادی اظهار داشت: در کنگره سیدنی توانستیم مقام سوم آمار اهدا عضو جهان را نیز به خود اختصاص دهیم.

قبادی گفت: اسپانیا با PMP=35 درصد میزان رضایت اهداکنندگان عضو رتبه اول جهان را داراست و کرواسی با 34.4 درصد در رده دوم جدول قرار دارد.

وی افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با دارا بودن PMP=32.4در رده سوم جهان قرار دارد در حالی که ایران با 6.1 درصد میزان رضایتمندی اهداء‌کنندگان در رده 42 جدول جای دارد.

قبادی اظهار داشت: 10 میلیون نفر از جمعیت تهران تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی هستند.

معاون مرکز اهدا عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: ایران با 77 میلیون نفر تحت پوشش PMP= 6.1 درصد دارا و مقام 42 جهان را دارد، در حالی که دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با PMP= 32.4 رتبه سوم جهان را از آن خود کرده است.

وی با تمجید از رسانه ها برای پوشش خبری و اطلاع‌رسانی خاطر نشان ساخت: این آمار و ارقام و مقام‌ها خیلی مهم نیستند. آنچه اهمیت دارد این است که هر یک درصدی که آمار اهدا عضو بالاتر می‌رود، بین 100تا150 بیمار نیازمند در سال کمتر فوت می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha