چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۷
کد خبر: 88522
سلامت نیوز: عضو گروه طب سوزنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: طب سوزنی بر اساس مطالعات علمی و آکادمیک به عنوان یکی از روش‌های درمان و کنترل غیر دارویی ویار دوران بارداری تایید شده است.

مجید آویژگان در گفت‌وگو با ایسنا، خاطرنشان کرد: حساسیت دستگاه گوارش و دستگاه عصبی به علت تغییرات ایجاد شده در بدن، از علل ایجاد ویار بارداری است و یکی از مهم‌ترین روش‌های درمانی پذیرفته شده برای درمان ویار بارداری، استفاده از طب سوزنی است.

وی با اشاره به اینکه ویار بارداری توسط سازمان بهداشت جهانی به عنوان یک بیماری تایید شده است، افزود: بر اساس مطالعات علمی و آکادمیک، طب سوزنی به عنوان یکی از روش‌های درمان و کنترل غیر دارویی ویار دوران بارداری تایید شده است.

این پزشک طب سوزنی با بیان این‌که استفاده از دارو در دوران بارداری توصیه نمی‌شود، خاطرنشان کرد: مصرف دارو به دلیل عوارضی که می‌تواند برای رشد نوزاد داشته باشد، مناسب نیست و می‌توان از طریق بکارگیری طب سوزنی و یا طب فشاری در نقاط خاصی از بدن و دانه‌های گیاهی، ویار بارداری را کنترل کرد.

آویژگان در خصوص تاثیر طب سوزنی در دوران بارداری و اثرات آن بر بروز اختلال در رشد کودک، گفت: به طور کلی استفاده از طب سوزنی در دوران حاملگی ممنوع است و نباید از این روش درمانی استفاده کنیم به ویژه اگر در نقاط حساسی مانند رحم و زیر ناف باشد زیرا با احتمال سقط جنین همراه است.

وی با بیان این‌که به غیر از نقاط حساس بدن، به کار بردن طب سوزنی در دوران بارداری عارضه‌ای ندارد، تصریح کرد: معمولا زنان باردار تحت درمان با طب سوزنی قرار نمی‌گیرند اما برای درمان ویار حاملگی، سوزن‌ها نزدیک مچ دست استفاده می‌شود و به علت دور بودن از منطقه شکم و ناحیه رحم خطر چندانی ندارد.

عضو گروه طب سوزنی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان اضافه کرد: گاهی ممکن است شدت ویار آنقدر شدید باشد که منجر به سقط جنین شود که در این مورد لازم است با استفاده از طب سوزنی از این اتفاق جلوگیری کرد.

آویژگان با تاکید بر این که معتقدم ایران یکی از آخرین کشورهایی است که طب سوزنی در آن رایج شده است، ادامه داد: متاسفانه کشور در این بخش نسبت به سایر کشورها عقب‌تر است زیرا در کشورهای دیگر به وفور برای درمان و یا کنترل بیماری‌ها از طب سوزنی استفاده می‌شود.

وی با بیان این‌که با همکاری مجامع علمی و دانشگاهی تعداد افرادی که دوره‌های آکادمیک طب سوزنی را در خارج کشور آموزش می‌بینند در حال افزایش است، تصریح کرد: در صورت توافق با دانشگاه علوم پزشکی در تلاش هستیم آموزش آکادمیک طب سنتی را در دوره‌های کوتاه مدت به پزشکان عمومی ارایه دهیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha