سلامت نیوز: مدیر پژوهشی مرکز تحقیقات چشم علوم پزشکی شهید بهشتی گفت:‌ طی بررسی‌هایی که در سال ۸۹ روی دیابتی‌های تهران انجام شد، مشخص شد ۳۷ درصد این افراد دچار آسیب لایه شبکه چشم که منجر به نابینایی می‌شود، شده‌اند.

مرضیه کتیبه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: در سال 2009 میلادی سلامت عمومی چشم در افراد بیماران دیابتی در تهران تحت بررسی قرار گرفت که پس از بررسی ها مشخص شد 37 درصد این افراد مشکل آسیب لایه شبکیه چشم به دلیل دیابت را داشتند.

وی ادامه داد: این آسیب معمولاً به نابینایی افراد منجر می‌شود که اگر افراد به موقع آن را تشخیص ندهند، کار چندانی نمی‌توان کرد.

مدیر پژوهشی مرکز تحقیقات چشم علوم پزشکی شهید بهشتی به این نکته اشاره کرد که در صورت تشخیص زودهنگام می‌توان از لیزردرمانی برای پیشگیری‌ از پیشرفت این بیماری و کنترل عروق، چشم استفاده کرد اما بهترین راهکار پیشگیری است و اغلب کشورهای پیشرفته غربالگری را پیشنهاد می‌کنند.

به گفته کتیبه دیابت علاوه بر آسیب به لایه شبکیه چشم زمینه‌ساز ایجاد آب‌مروارید و افزایش فشار چشم نیز می‌شود.

وی همچنین به مطالعه‌ای که طی دو سال اخیر در شهرستان یزد انجام شده، اشاره کرد و گفت: از 2300 نمونه جمعیتی که از افراد بالای 40 سال شهر یزد گرفته شد، از هر 4 نفر یک نفر مبتلا به دیابت بود که 30 درصد این افراد دچار آسیب لایه شبکه چشم (دیابتیک رتینوپاتی) شده بودند که در نهایت یک سوم این افراد به سمت نابینایی می‌روند که آمار تکان دهنده‌ای است و باید به آن توجه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha