چهارشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۳
کد خبر: 88529
سلامت نیوز: با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و عبور از قرن 21 که از آن به عنوان دروازه پیشرفت علمی و پزشکی یاد می‌‌شود هر روز شاهد یک پدیده علمی و پزشکی هستیم که دنیا را دستخوش تغییرات فراوانی کرده است. جراحی زیبایی و رینوپلاستی، تزریق سلولی P.R.P، بوتاکس، مزوتراپی، میکرودرم، کرایولیپولیز، لیزر فرکشنال.. هم بی‌شک از آن رویدادهای پزشکی هستند که با قدمتی اندک در جامعه توانسته‌اند برای رفع مشکلات جسمی، مادرزادی، سوختگی، تصادفات، رفع نواقص و ایجاد زیبایی و شادابی و... با خیزشی آرام در جامعه نفوذ و مرزهای طبقاتی و سنی را درهم شکسته و یک دگرگونی فرهنگی و تحرک میان نسلی عظیمی را با خود به ارمغان بیاورند و تا جایی پیشرفت کنند که کارکرد اصلی این پدیده علمی را تغییر و آن را به پدیده‌ای تشریفاتی مبدل کنند تا برای ازدواج یا منزلت شغلی و... مورد استفاده قرار گیرند.

این پدیده تاجایی در ایران اوج گرفت که در ابتدای قرن 21گزارشی از آن منتشر شد که جراحی بینی چنان به مشغله فکری دختران ایرانی همگام با مد روز دنیا تبدیل شد که بیش از یکصد جراح بینی 35 هزار عمل در سال انجام می‌دهند. با توجه به گستردگی این جراحی‌ها شامل مواردی همچون کاشت مو، اولتراسونیک (از بین بردن چربی‌های موضعی در نقاط مختلف بدن)، لیفتینگ صورت و چروک دور چشم، از بین بردن موهای زائد با لیزر، تزریق بوتاکس وژل، جراحی بینی و صورت، جراحی افتادگی پلک چشم، پروتز، رینوپلاستی (جراحی زیبایی مدرن بینی با ایجاد ظاهر طبیعی و حفظ عملکرد تنفسی)، جوان‌سازی پوست و درمان جوش، مزوپشیا، مزولیفت، مزوفت و....

جراحی بینی پرطرفدارترین است


بنا به گفته دکتر محسن نراقی، رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی ایران، جراحی پلاستیک صورت در ایران بسیار پرطرفدار است که 90 درصد آن مربوط به عمل بینی است. وی آمار جراحی پلاستیک در ایران را هفت برابر آمریکا دانسته است. در دهه 1990 میلادی جراحی بینی در تمام دنیا در رتبه 6 قرار داشته اما از سال 2000 به بعد از 10 اقدام اول برای زیبایی خارج شده است. اما این جراحی در کشور ما هنوز رتبه اول را داراست و از این‌رو ایران را باید به عنوان پایتخت عمل جراحی زیبایی در جهان قلمداد کرد! همچنین براساس گفته وی از سال 84 در ایران عمل زیبایی سیر صعودی داشته که اخیرا سن افراد متقاضی به 15 سال هم رسیده است! نراقی در ادامه تصریح کرد: گرچه آمار رسمی در این مورد وجود ندارد اما براساس برخی آمارهای غیررسمی، روزانه در کشور بیش از یکصد عمل زیبایی در مطب‌ها انجام می‌شود که این آمار جدا از آمارهای عمل زیبایی در بیمارستان‌هاست و 50 درصد افرادی که عمل زیبایی انجام می‌‌دهند نیاز به عمل نداشته و تنها 20 درصد از عمل‌ها جنبه درمانی دارد و 80 درصد تنها برای زیبایی، عمل بینی انجام می‌دهند که 10 درصد مردان و 90 درصد زنان تصور می‌کنند با انجام این عمل زیبا می‌شوند؟!

 براساس آمارهای منتشرشده جهانی، کره‌جنوبی یکی دیگر از بزرگ‌ترین بازارهای عمل جراحی زیبایی در دنیاست که از هر 5 نفر یک نفر عمل جراحی زیبایی انجام داده است و 20 درصد زنان سنین 19 تا 49 سال در سئول زیر تیغ جراحی رفته‌اند. عمل پلک در این کشور بیشترین آمار را به خود اختصاص داده است و بعد از آن عمل لب، بینی، بوتاکس و لیزر موهای زائد بالاترین آمارها را دارند! براساس همین آمار در سال 2010 در کره‌جنوبی 8/5 میلیون نفر و در آمریکا 5/4 میلیون نفر عمل زیبایی انجام داده‌اند! همچنین بیشترین مراجعه‌کنندگان برای عمل زیبایی در ایران از کشورهای تاجیکستان، عراق، افغانستان، کویت و امارات متحده عربی بوده‌اند که جهت انجام جراحی پلاستیک و زیبایی بوده و پس از آن عمل‌هایی همچون چشم، دهان و دندان، درمان نازایی و بیماری‌های قلبی و گوارشی قرار دارد.

روایت آماری از قصور پزشکان


با توجه به استقبال گسترده‌ای که از عمل‌های جراحی‌ زیبایی در جامعه صورت گرفته که همچنان پس از گذشت سال‌ها این استقبال داغ است، اما در این میان به خاطر عدم رضایت کامل بیماران یا ایجاد نواقص جدی براساس آمار منتشرشده از سوی پزشکی‌قانونی در 6 ماهه اول سال 92 درمورد آمار قصور پزشکی در بحث جراحی پلاستیک و ترمیمی از لحاظ موضوعی 172 شکایت ثبت شده است که 92 مورد منجر به محکومیت‌ و 80 مورد تبرئه شده است که در بحث موضوعی 67 درصد افزایش وجود دارد. نسبت به 6 ماه گذشته سال قبل، و از لحاظ رشته تخصصی 141 مورد شکایت به ثبت رسیده است که 73 مورد آن منجر به محکومیت و 68 مورد آن تبرئه شده است که نسبت به 6 ماه سال قبل 4/45درصد افزایش داشته است. این آمار درحالی است که در 8ماهه نخست سال 91 تعداد 2701 مورد شکایت در این مورد مطرح شده که براساس نوع تخصص عمل زیبایی که توسط جراحان پلاستیک صورت گرفته 169مورد شکایت و بر همین اساس و نوع موضوع جراحی پلاستیک توسط پزشکان غیرمتخصص 173 پرونده شکایت به ثبت رسیده است که آمار فوق و رشد آن در سال 92 بسیار حائز اهمیت و قابل تامل است. چراکه میزان شکایت جراحان متخصص زیبایی نسبت به پزشکان غیرمتخصص و رشد آن بالا بود و این درحالی است که براساس نوع تخصص، پزشکان به‌عنوان پزشک متخصص زیبایی که زیر نظر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی هستند باید کمتر از این میزان باشد که این خود پرده از یک نابسامانی و سهل‌انگاری مسئولان ذیربط برمی‌دارد که با این عدم نظارت سبب ایجاد آسیب‌هایی گاه غیرقابل جبران می‌شود که در این مورد باید پاسخگو باشند.

قیمت‌های متفاوت اما نجومی


در ایران هرگونه عمل یا خدمات زیبایی از قیمت‌های متفاوتی برخوردار بوده و هیچ‌کدام قیمت پایه و مشخصی ندارند. براساس تحقیقات صورت‌گرفته در این مورد رینوپلاستی و عمل جراحی زیبایی بینی از 3 میلیون تا 20 میلیون تومان، بوتاکس با توجه به نوع مواد (برزیلی یا چینی) از 300 هزار تومان تا 800 هزار تومان، جراحی پلک از 5/1 میلیون تومان تا 6 میلیون تومان، انواع پروتز از دو میلیون تومان تا 20 میلیون تومان برآورد می‌شود. آقای ج. ع که 18 سال دارد و جراحی زیبایی را سال پیش تجربه کرده است با اشاره به اهمیت انتخاب پزشک متخصص گفت: انتخاب پزشک متخصص در این مورد از اهمیت خاصی برخوردار است و به‌نظرم نباید این عمل را به هر پزشکی سپرد. من برای انجام عمل زیبایی چند ماه فقط درمورد پزشکان متخصص تحقیق و مشورت می‌کردم تا بالاخره توانستم زیر نظر یک پزشک بسیار مجرب و حرفه‌ای عمل را انجام دهم و از آن بسیار راضی هستم چون توانست خواسته مرا کاملا برآورده کند و من هیچ‌گونه مشکلی ندارم، خانم ل. ط 26ساله یکی از افرادی است که چند ماه گذشته در یکی از آرایشگاه‌ها ژل تزریق کرده است. وی در این مورد معتقد است: به‌نظرم چنین عمل‌هایی باید توسط افرادی انجام شود که در این مورد تجربه کافی دارند. حال این عمل می‌تواند توسط پزشک انجام شود یا در یک آرایشگاه یا کلینیک زیبایی که به‌نظرم هیچ فرقی ندارد. وی در ادامه تصریح کرد: من در یکی از سالن‌های زیبایی بسیار معروف ژل تزریق کردم و بسیار راضی هستم و قصد دارم در آنجا بوتاکس هم انجام دهم.

دکتر محسن نراقی، رئیس انجمن تحقیقات راینولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره شیوع این نوع از جراحی‌‌ها می‌گوید: کسانی که به جراحی صورت ورود پیدا می‌‌کنند باید حتما دوره و تکنیک‌های روز را گذرانده باشند درغیر این صورت دیگر فرقی ندارد که چه کسی یا چه گروه متخصصی باید این کار را انجام دهد. اما مساله بسیار مهم‌تر آن است که به‌دلیل تقاضای زیاد و عرف این جراحی در کشور، گروه‌های غیرمتخصص و غیرصالح به لحاظ حرفه‌ای به طمع بهره‌مندی از این بازار داغ به این عرصه ورود پیدا می‌کنند که مشکلات بزرگ و غیرقابل جبران را با خود به‌همراه دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه افزود: از لحاظ قانونی تبعات آن بر گردن قانونگذاران و بخش نظارتی آن است که وضع قوانین بازدارنده و نظارت بر حسن اجرای قوانین و سختگیری‌های شدید می‌تواند از تبعات آن کاسته و جریان درستی را شکل دهد که تداوم داشته باشد و با آگاهی‌بخشی و هوشیارکردن افراد جامعه می‌توان از تبعات آن کاست. دکتر سیدجواد امیرزاد، دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در این مورد می‌گوید: این روزها تبلیغات بسیاری در رسانه‌های تصویری و بروشورهای تبلیغاتی رایگان در رابطه با جراحی پلاستیک و زیبایی دیده می‌شود. تخصصی تحت عنوان جراحی پلاستیک ترمیمی و زیبایی وجود دارد اما تخصصی تحت عنوان متخصص جراحی پلاستیک و زیبایی در چنین تخصص‌هایی با عنوان پلاستیک بینی، صورت، سینه و شکم وجود ندارد و طبق قانون، پزشکان موظفند آن چیزی را که در دانشنامه فارغ‌التحصیلی و پروانه آنها قید شده در تابلوها و تبلیغات خود ارائه کنند و استفاده از عناوین غیرواقعی و کاذب غیرقانونی است. دبیر انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران در ادامه با اشاره به اینکه انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ضمانت اجرایی ندارد گفت: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چه کاری انجام دهند یا انجام ندهند یا افرادی که متخلف هستند را تحت پیگرد قراردهیم، اما با اطلاع‌رسانی و آگاهی دادن سعی می‌کنیم تا افکار عمومی را از تبعات تلخی که ورود افراد غیرمتخصص به این عرصه و سلامتی آنها وارد می‌سازند آگاه سازیم. اما پیگیری و نظارت بر این موضوع وظیفه وزارت بهداشت، نظام‌پزشکی و... است. و چون این کار با سلامت جامعه ارتباط تنگاتنگ دارد باید به دست افراد کارآزموده انجام شود.

زیبایی‌پسندی طبیعی است


دکتر امان‌ا... قرایی‌مقدم، استاد دانشگاه و آسیب‌شناس اجتماعی درمورد علت استقبال جامعه از عمل زیبایی می‌گوید: این مساله مربوط به امروز نیست و زیبایی و زیبایی‌پسندی در جوامع مختلف بوده و هست و در طول تاریخ ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. در ایران فرهنگ ما زیباپسند است و این زیباپسندی سبب شده تا امروزه زیبایی رواج پیدا کند و جامعه به سوی بینی قلمی کوچک رو بیاورد که این باعث می‌شود افراد زیباتر شوند. این استاد دانشگاه در ادامه تصریح کرد: به‌طور کلی هرچیزی که زیبا باشد و سبب شادی و انبساط روحی شود موردنیاز و مفید است. گرچه کارکرد مهم اقتصادی این جریان اجتماعی را نمی‌توان منکر شد که این موضوع به‌طور حتم با خود گردش پولی عظیمی به‌همراه دارد و این امر سبب رونق اقتصادی می‌شود. گرایش جوانان به عمل‌های زیبایی از نظر اجتماعی بسیار مهم و مفید است و نشانگر این مساله است که جامعه و نسل جوان آن پویا، نوگرا و تنوع‌طلب و با جریان‌های روز اجتماعی دنیا همگام هستند.

گرچه این مساله از جنبه‌های اقتصادی، اجتماعی، روحی و روانی مفید است و هیچ ضرری به جامعه نمی‌رساند و سبب رونق اقتصادی می‌شود و فرهنگ زیبایی را در جامعه گسترش می‌دهد که برازنده جامعه ایرانی است؛ اما با افراط در آن کاملا مخالف هستم. اما پروفسور حسین باهر، روانشناس و استاد دانشگاه شهید بهشتی در این مورد نظر جالبی دارد. دکتر باهر اعتقاد دارد اصولا زیبایی امری الهی است و خداوند زیباست و زیبایی را هم دوست دارد، اما باید پرسید این جمال در ازای چیست؟ اگر در ازای آن مراتب بالاتری را کسب کنیم خوب است، اما اگر قرار باشد کمال را قربانی جمال کنیم بسیار تاسف‌بار است! این استاد دانشگاه در ادامه می‌افزاید: کسی منکر اصل زیبایی نیست. در مواقعی که کسی پولیپ بینی دارد و در کنار آن عمل زیبایی هم می‌کند، یک رفتار طبیعی و منطقی است، اما اینکه خانم یا آقای 80 ساله‌ای به یاد دوران 18 سالگی خود بیفتند و عمل زیبایی هم انجام دهند از لحاظ رفتارشناسی، نامعقول بوده و باید مورد بررسی قرار گیرد. معتقدم باید در هر سنی مقتضیات سنی هم رعایت شود. به‌نظر می‌رسد فراگیری این موضوع تبعات بدی را با خود برای جامعه به همراه دارد و برای جلوگیری از تبعات تلخ اجتماعی آن به تغییر الگوی رفتاری در فرهنگ عمومی جامعه نیاز است.
منبع: روزنامه آرمان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha