سلامت نیوز:  قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر درحالی توجه رسانه‌ها و عموم مردم را به پدیده اعتیاد کودکان جلب می‌کند که دستگاه‌های عضو ستاد و نهادهای اجتماعی دولتی برنامه جامع و هدفمندی برای شناسایی، حمایت، درمان و پیشگیری از اعتیاد در کودکان ندارند. اگرچه تعداد این کودکان زیاد نیست و هنوز نمی‌توان از این پدیده به‌عنوان یک «مساله اجتماعی» یاد کرد اما توجه به بسترهای بروز و ظهور آن زنگ خطری است که لزوم چاره‌اندیشی برای آن را بیش از پیش مطرح می‌کند.

 ورود سازمان‌های مردم‌نهاد به این حوزه و استفاده از ظرفیت‌های آنان برای شناسایی این کودکان و ارجاع آنان به نظام‌های درمانی مناسب، فراهم‌آوردن حمایت‌های اجتماعی و نیز پیشگیری از اعتیاد در میان این دسته از کودکان در معرض خطر، می‌تواند مانع از افزایش این پدیده و هرچه عمیق‌ترشدن آن شود. مواجهه با آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه مسایل نوظهور، در هر جامعه‌ای نیازمند سیستمی پویا و منعطف است که بتواند با دیده‌بانی مداوم جامعه و ارزیابی‌های موثر از وضعیت اجتماعی، با سرعت مسایل و آسیب‌های در حال بروز و گسترش را شناسایی کرده و راه‌حل‌های مناسبی برای آنها پیشنهاد کند.  سازمان‌های مردم‌نهاد به‌واسطه ارتباط تنگاتنگ با جامعه و حضور در بطن واقعیت‌های اجتماعی، از انعطاف‌پذیری و پویایی که لازمه تطبیق با شرایط جدید و در حال تغییر است برخوردارند.

این سازمان‌ها می‌توانند به‌سرعت خود را با تغییرات ساختاری جامعه همراه کنند و برای مواجهه با وضعیت‌های جدید آماده شوند. با آموزش و بسیج و حمایت از سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کودکان و سایر سازمان‌های غیردولتی حمایتی می‌توان از تبدیل اعتیاد کودکان به یک مساله و معضل اجتماعی پیشگیری کرد. با توجه به «رویکرد اجتماعی در عرصه مبارزه با مواد» که ستاد مبارزه با موادمخدر در دولت یازدهم داعیه‌دار آن است، توجه به نقش و ظرفیت‌های سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه مسایل و آسیب‌های اجتماعی و فراهم‌آوردن امکان ورود این سازمان‌ها، اهمیت دوچندانی می‌یابد. چرا که اجتماعی‌کردن مبارزه با مواد، تنها با شعار میسر نخواهد شد و بدون شک باید مشارکت‌دادن سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه اعتیاد، اصلی‌ترین بخش «رویکرد اجتماعی» ستاد مبارزه با موادمخدر باشد. این مهم عملی نخواهد شد مگر اینکه مدیران به سازمان‌های مردم‌نهاد اعتماد کنند و بخش عظیم خدمات را به این سازمان‌ها واگذار کنند.
منبع: روزنامه شرق

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha