بعضی‌ها می‌گویند: «اسم بیماری که همان است، فقط وصلش کرده‌اند به حروف الفبا و تبدیلش کرده‌اند به سه بیماری دیگر؛ با این حساب، حتماA ضعیف ‌تر و B و C قوی‌ترند.» بسیاری از افراد درباره بیماری هپاتیت این‌گونه فکر می‌کنند

آنچه باید درباره بیماری ویروسی شایع کبد و انواع آن بدانید
سلامت نیوز:‌ بعضی‌ها می‌گویند: «اسم بیماری که همان است، فقط وصلش کرده‌اند به حروف الفبا و تبدیلش کرده‌اند به سه بیماری دیگر؛ با این حساب، حتماA ضعیف ‌تر و B و C قوی‌ترند.» بسیاری از افراد درباره بیماری هپاتیت این‌گونه فکر می‌کنند


بعضی‌ها می‌گویند: «اسم بیماری که همان است، فقط وصلش کرده‌اند به حروف الفبا و تبدیلش کرده‌اند به سه بیماری دیگر؛ با این حساب، حتماA  ضعیف ‌تر و B و  C قوی‌ترند.» بسیاری از افراد درباره بیماری هپاتیت این‌گونه فکر می‌کنند، در صورتی‌که این بیماری‌ها تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند و اگر بخواهیم همه آنها را یک بیماری ولی با شدت و ضعف مختلف در نظر بگیریم، اشتباه کرده‌ایم.

 

هپاتیت B پیشانی سفید این گروه است و بارها درباره آن صحبت شده اما دو نوع دیگر کمتر شناخته شده‌اند. دکتر طاهره سوری، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره این سه نوع هپاتیت توضیح می‌دهد.


هپاتیت A ضعیف‌‌تر است؟

اگر احساس خستگی و ضعف، دل‌درد، تب، بی‌اشتهایی و حالت تهوع دارید، ممکن است به هپاتیت A مبتلا شده باشید. اگر ادرار پررنگ و مدفوع کم‌رنگ دارید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. تا برای‌تان آزمایش خون بنویسد.

 

البته ترس به خودتان راه ندهید؛ هپاتیت A تفاوت زیادی با دو نوع دیگر دارد و این گونه نیست که اگر به موقع درمان نشود، به انواع بعدی هپاتیت تبدیل می‌شود. این بیماری در حقیقت ویروسی است که کبد را درگیر می‌کند اما راه انتقال آن نسبت به انواع دیگر هپاتیت متفاوت است. این نوع هپاتیت تنها از راه مدفوع و دهان انتقال می‌یابد. به صورتی که اگر فرد ناقل بیماری بعد از اجابت مزاج دست‌های خود را تمیز نشوید، بعد به غذایی دست بزند و آن غذا را فرد دیگری نیز بخورد، به بیماری مبتلا می‌شود.


پدرم مبتلاست؛ پس من هم مبتلا می‌شوم؟

هپاتیتA  بیشتر افراد بزرگسال را درگیر می‌کند و خودبه‌خود نیز درمان می‌شود. گاهی ممکن است هیچ علائمی از بیماری بروز نکند اما فرد ناقل ویروس باشد. پنج تا هفت روز ابتدایی، زمانی است که بیماری منتقل می‌شود اما بعد از آنکه چشم‌ها و پوست زرد شدند، بیمار وارد مرحله یرقانی شده و ویروس منتقل نمی‌شود. چون هپاتیت A از راه مدفوع و دهان انتقال می‌یابد و ابتلا به آن با میزان رعایت بهداشت ارتباط مستقیم دارد. افرادی که به هپاتیت A مبتلا می‌شوند تا آخر عمر دیگر مبتلا نمی‌شوند.

 

هپاتیت C کشنده است؟

این نوع هپاتیت خیلی آرام و خاموش می‌تواند تبدیل به یک بیماری سخت شود. شاید در ابتدا تنها شبیه یک سرماخوردگی معمولی با علائمی مانند دل‌درد، تهوع و خستگی باشد اما زمانی که پیشرفت می‌کند، می‌تواند به سیروز کبدی و در موارد حادتر به سرطان کبد تبدیل شود. هپاتیت C مانند هپاتیت Bاز راه خون منتقل می‌شود؛ البته انتقال آن از راه تماس جنسی به ندرت رخ می‌دهد.

 

این ویروس ممکن است سال‌ها در بدن بیمار وجود داشته باشد اما علائمی نشان ندهد و افراد تنها در آزمایش‌های اتفاقی مانند آزمایش‌های پیش از عمل جراحی از آن آگاه شوند. بیش از 80 درصد بیماران بعد از چند سال با علائمی مانند آب آوردن شکم، زردی، خستگی و ضایعه‌های پوستی متوجه بیماری خود می‌شود.


هپاتیت C خود به خود درمان می‌شود؟

هپاتیت C واکسن ندارد اما درمان اختصاصی آن در کشور وجود دارد و با داروهایی که در داخل تولید می‌شود، دوره درمان از شش ماه تا یک سال تخمین زده می‌شود که البته موارد شکست درمان یا برگشت بیماری نیز دیده شده است. اما اگر بیمار پیگیر درمان نشود و بیماری در بدن باقی بماند طی 15 تا 30 سال کبد آرام‌آرام از کار می‌افتد. این مرحله «مرحله غیرقابل برگشت کبد» نامیده می‌شود که هیچ راهی جز پیوند کبد وجود ندارد.

 

درصد مبتلایان هپاتیت C در ایران چند است؟

افراد به دلیل رعایت نکردن موارد بهداشتی به این بیماری مبتلا می‌شوند. حدود سه درصد جمعیت جهان به این بیماری مبتلا هستند که در کشورهای آسیای شرقی به دلیل رواج طب سوزنی شیوع بیشتری دارد. آمار مبتلایان در ایران کمتر از متوسط جهانی است اما در معتادان به دلیل استفاده از سرنگ مشترک بالاست. کارهایی مانند تتو و استفاده از خدمات دندانپزشکی غیربهداشتی احتمال ابتلا به این بیماری را بالا می‌برد.


توصیه‌های مهم برای مبتلایان به هپاتیت C

  هنگام مراجعه به مراکز درمانی، به ویژه دندانپزشکی حتما پزشک را از بیماری خود آگاه کنید.
  هرگز نمی‌توانید خون یا بافت اهدا کنید.
  زخم و بریدگی‌های پوست‌ را پانسمان کنید.
  از ریش‌تراش، مسواک و لوازم بهداشتی شخصی استفاده کنید.
  از هرچه کبد را تحت فشار قرار می‌دهد پرهیز کنید. داروهایی که بدون نسخه از داروخانه تهیه می‌کنید از موارد آزاردهنده کبد هستند. حتی قرص استامینوفن هم اگر بی‌رویه مصرف شود می‌تواند به کبد آسیب برساند.
  چربی برای کبدتان سم است. از غذای کم‌چرب اما با فیبر زیاد استفاده کنید. سبزیجات و میوه‌ها به شما کمک زیادی در بازیابی سلامت‌تان می‌کنند.


هپاتیت A و C چه تفاوتی با هم دارند؟

  هپاتیت C از راه خون انتقال پیدا می‌کند اما هپاتیت A از راه مدفوع و دهان منتقل می‌شود.
  هپاتیت C واکسن ندارد اما درمان اختصاصی دارد. هپاتیت A درمان اختصاصی ندارد. واکسن آن ساخته شده اما در کشور موجود نیست.
  همه در معرض ابتلا به هپاتیت A هستند اما افرادی که رفتارهای پرخطر مانند اعتیاد تزریقی دارند در معرض ابتلا به هپاتیتC  هستند.
  تماس جنسی در انتقال هپاتیتA  نقش دارد اما در نوع C به ندرت راه انتقال است.
  هپاتیت C مزمن می‌شود و حتما باید درمان شود اما هپاتیت A نه سرطان ایجاد می‌کند و نه نارسایی کبد. تنها زمانی که زردی بیمار شدید شد، باید تحت نظر باشد و بستری شود.

 

هپاتیت B چقدر خطرناک است؟

هپاتیت B از راه تماس جنسی غیرایمن، تزریق خون‌آلوده و مادر به جنین انتقال پیدا می‌کند. هپاتیت B دو نوع بروز می‌کند. ممکن است کسی به این بیماری مبتلا شود اما آن‌قدر سطح علائمش پایین باشد که فکر کند تنها به یک سرماخوردگی مبتلا شده است.گاهی بیماری پر سر و صدا بروز می‌کند و بعد از دو هفته، ادرار پررنگ و مدفوع به رنگ خاکستری درمی‌آید.

 

در این حالت هم درمانی برای بیمار وجود ندارد و فرد تنها باید استراحت و پیگیری کند تا بیماری مزمن نشود.
افرادی که بیماری‌شان  مزمن می‌شود، حتما باید درمان شوند تا بیماری به مرحله سرطان کبد نرسد. هپاتیتی که مزمن می‌شود طی 20 تا 30 سال آرام‌آرام کبد را از کار می‌اندازد و آن را کوچک و چروکیده می‌کند تا نارسایی کبدی ایجاد شود. دراین مرحله باید پیوند کبد انجام شود.


واکسن را تزریق کنید

خوشبختانه هپاتیت B واکسن دارد و سه بار باید تزریق شود؛ آن هم در فواصل صفر تا سه ماه و شش ماه. بعد از گذشت سه ماه باید آزمایش خون انجام شود و تیتر آنتی‌بادی اندازه‌گیری شود و اگر زیر 10 بود باید واکسن دوباره تزریق شود. آمارها نشان می‌دهد حدود 50 درصد کسانی که واکسن را در دوره اول تزریق می‌کنند به تجدید آن احتیاج دارند اما افرادی هستند که حتی در دوره دوم هم بدن‌شان به بیماری مقاوم نمی‌شود.

 

این افراد باید احتیاط لازم نسبت به این بیماری را داشته باشند. اگر در دوره اول بدن به بیماری مقاوم شد، دیگر احتیاجی به تجدید نیست.
منبع:‌ همشهری تندرستی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha