وزیر بهداشت به گلایه وارد کنندگان دارو در مورد مشکلات ایجاد شده پیرامون مبادلات بانکی و گشایش اعتبار در بانک‌های عامل پاسخ داد.

وزیر بهداشت به گلایه وارد کنندگان دارو پاسخ داد
سلامت نیوز:‌ وزیر بهداشت به گلایه وارد کنندگان دارو در مورد مشکلات ایجاد شده پیرامون مبادلات بانکی و گشایش اعتبار در بانک‌های عامل پاسخ داد.

دکتر سیدحسن هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، در پاسخ به سوالی درباره بخشنامه بانک مرکزی در زمینه "ال سی" 30 درصدی برای واردات دارو و در عین حال عدم اجرای این بخشنامه از سوی بانک‌های عامل به دلیل برخی ابهامات و همچنین گلایه واردات کنندگان دارو از این موضوع، گفت: ابتدا لازم است از همراهی‌های رییس بانک مرکزی طی این مدت تشکر کنم؛ چرا که کار کردن با بانک‌ها مشکل است.

وی به مصوبه ستاد تدابیر ویژه در زمینه لحاظ ارز دارویی که در بازارهای بین‌المللی به راحتی مورد مبادله قرار می‌گیرد، اشاره کرد و افزود: ارز‌های متعددی در کشور وجود دارد که یک سری از آنها در اختیار وزارت نفت است. بر اساس این مصوبه مقرر شد ارز مورد نیاز دارو از نوع مرغوب باشد که راحت‌تر بتوان با آن در بازارهای بین‌المللی خرید کرد.

وزیر بهداشت در این باره افزود: بر این اساس مقرر شد وزارت نفت ارز مربوطه را در اختیار بانک مرکزی قرار دهد. طبیعی است که بانک مرکزی هم باید مبلغ مربوطه را به خزانه واریز کند و ارز را به مدت 90 روز در اختیار بانک‌های عامل قرار دهد. بحث بانک مرکزی آن بود که هر زمانی که بانک عامل برداشت از ارز به امانت سپرده شده را آغاز کرد، باید ریال آن را به بانک مرکزی واریز کند. اما از طرف دیگر شرکت‌های دارویی انتظار داشتند که فرجه قابل توجهی در این زمینه داشته باشند و واریزی ریالی را پایان 90 روز انجام دهند.

هاشمی ادامه داد: تا حدود 10 روز این اختلاف نظر وجود داشت و بانک مرکزی معتقد بود این چنین روندی خلاف مقررات است. با نشست‌هایی که برگزار شد، توانستیم این موضوع را حل کنیم و بانک مرکزی نیز با فرمولی پذیرفت که این تسهیلات را در اختیار بانک‌های عامل قرار دهد به طوری که خلاف قانون نیز عمل نکرده باشد.

وی در این باره افزود: در مجموع در بخش "ال سی" مشکلی وجود نداشت. از آنجا که بخش عمده‌ای از خریدها به صورت حواله‌ای انجام می‌شود، مشکلی در این بخش وجود داشت که این مشکل حل شد.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مهلت داده شده از سوی هالک بانک ترکیه (تا پایان سال میلادی) که عمده معاملات مالی واردات داروی ایران را انجام می‌دهد، گفت: دو ماه گذشته مدت قرارداد مربوطه با هالک بانک ترکیه تمام شد اما با هماهنگی‌های وزیر محترم امور خارجه این مهلت زمانی تا پایان دسامبر تمدید شد.

وزیر بهداشت افزود: از طرف دیگر این موضوع جزو تعهدات ژنو نیز قرار گرفته است و به زودی باید دو - سه بانک، در نظر گرفته شوند تا نیازی به بانک‌های برخی کشورهای همسایه نباشد و به این ترتیب بتوانیم مستقیما با سایر کشورها در زمینه ارسال پول که عمدتا جهت تامین مواد غذایی و داروست، مراوده داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha