سلامت نیوز: رییس انجمن علمی سرطان‌های زنان با بیان اینکه تنظیم خانواده در مقیاس خانوادگی، وسیله‌ای برای فاصله گذاری بین فرزندان و تعیین تعداد فرزندان است، اظهار داشت: برخلاف برداشت عمومی، برنامه‌های تنظیم خانواده و جمعیت، منحصر و محدود به کنترل باروری درزنان نیست.

دکتر اعظم السادات موسوی در گفت وگو با ایسنا، حق دسترسی به خدمات سلامت باروری از جمله حقوق بسیار مهم هر فرد دانست و افزود: هدف اصلی برنامه تنظیم خانواده در کشور ما به حداقل رساندن بارداری‌های ناخواسته و همچنین به حداقل رساندن بارداری‌های پر خطر از آغاز مد نظر بوده که متاسفانه این طرح بسته شد.

وی با بیان اینکه تنظیم خانواده در مقیاس خانوادگی، وسیله ای برای فاصله گذاری بین فرزندان و تعیین تعداد فرزندان است، اظهار داشت: برخلاف برداشت عمومی، برنامه های تنظیم خانواده و جمعیت، منحصر و محدود به کنترل باروری در زنان نیست و ابعاد مهم تری نظیر جنبه‌های بهداشتی، اجتماعی، اقتصادی، حقوقی، روانی و فرهنگی را شامل می شود که به مراتب از اهمیت بیشتری برخوردار است.

رییس انجمن علمی سرطان‌های زنان با اشاره به اینکه فراهم کردن ساختارهای فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی مهم ترین رکن در افزایش جمعیت است، بیان کرد: افزایش فرزندان تضمین اشتغال زنان پس از زایمان، فرهنگ‌سازی برای سهیم کردن پدران در تربیت و نگهداری کودکان، در نظر گرفتن امکانات بهداشتی و سلامتی رایگان و ارزان قیمت، افزایش تسهیلات اجتماعی مانند مهدکودک‌ها و مدارس رایگان و همچنین تحکیم خانواده‌ و بهبود روابط زوجین است.

این متخصص زنان و زایمان با اشاره به اینکه وسایل ضدبارداری رایگان، سقط جنین را کاهش می‌دهد، گفت: متاسفانه مادر به علت عدم تمایل به داشتن فرزند به سمت سقط پنهانی مراجعه می‌کند که مشکلات جسمی عدیده‌ای برای زنان به همراه دارد که از جمله آن عقیم شدن زن، پارگی و عفونت رحم را به دنبال دارد.

موسوی با بیان اینکه کاهش دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری به نوعی بچه دار شدن اجباری است، گفت: حاملگی ناخواسته استرس و فشارهای روانی عدیده‌ای برای زنان به همراه دارد و مادرانی که حاملگی پراسترس دارند نوزادان زودرس، بی‌قرار و ناآرام به دنیا می آورند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان خاطرنشان: افراد یک جامعه باید آزادانه درباره زمان بارداری تصمیم گرفته و به روش های پیشگیری از بارداری ایمن و موثر دسترسی داشته باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha