سلامت نیوز: مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، گفت: عقیم سازی موش‌ها امکان پذیر نیست و مطرح کردن آن شوخی بیش نیست.

"اسماعیل کهرم" در گفت‌وگو با ایلنا، درباره اظهار نظر رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران مبنی بر اجرای طرح عقیم سازی موش‌های شهر تهران با بیان اینکه کسانی که این گفته را عنوان کرده‌اند از عقیم سازی چیزی نمی‌دانند اظهار کرد: عقیم سازی یعنی اینکه ما موشی را بگیریم در یک محیط استرلیزه آن را بی‌هوش و پس از اجرای عمل عقیم سازی جانور را بخیه زده و پس از مراقبت دوباره آن را به دامان شهر بازگردانیم.

وی با بیان اینکه چه اصراری داریم موش را عقیم کنیم گفت: بهترین راه، نابودی موش است وقتی که در خوشبینانه‌ترین حالت جمعیت موش‌های تهران دوبرابر جمعیت انسان‌های آن است روش‌های علمی و فرهنگ سازی تنها راهکار نابودی این جانوران موذی است.

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به رفتار شهرداری در جمع آوری سگ‌ها و گربه‌هایی که صاحب دارند تصریح کرد: این حیوانات که صاحب دارند را از سطح شهر جمع می‌کنیم و کاری می‌کنیم که این حیوانات از دوری صاحبشان دق کنند آن وقت می‌خواهیم موش‌ها را زنده و عقیم کنیم.

کهرم با اشاره به اینکه هزینه عقیم سازی هر موش ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان است افزود: بهتر است با تله و سم گذاری حیوانات موذی را که در اسلام نیز به نابودی آن‌ها تأکید شده است نابود کنیم. این اقدام از نظر علمی و عملی و اقتصادی امکان پذیر نیست.

وی با بیان اینکه براساس گفته شهردار سابق منطقه یک شهرداری تهران، یک سوم موش‌های این منطقه از زباله‌هایی که در داخل جوی‌ها قرار دارد ارتزاق می‌کنند تأکید کرد: تنها راهکار اساسی برای نابودی موش‌ها فرهنگ سازی مبنی بر عدم ریختن هرگونه زباله در جوی‌های شهرتهران است. موش براساس آذوقه در دسترس خود زاد و ولد می‌کند. در واقع هر موش می‌تواند پس از دوماه، خود ۲۰ موش دیگر را به دنیا بیاورد.

کهرم با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا نتوانستند موش را به طور کامل نابود کنند گفت: عقیم سازی موش‌ها امکان پذیر نیست و مطرح کردن آن شوخی بیش نیست. در کشور افغانستان تله موش ۴ هزار ساله یافت شده است و این نشان می‌دهد که انسان از‌‌ همان ابتدا با موش درگیر بوده است.

وی در قالب پیشنهادی به متولیان نابودی موش‌ها و مسئولان شهری پیشنهاد کرد که به جای اخته کردن موش آن را از بین ببرد و افزود: موش توانایی انتقال ۲۷ نوع بیماری را دارد و نرمش و ترحم نسبت به آن‌ها بی‌معنی است. یادمان باشد که هر موش با هرسمی نابود نمی‌شود.

مشاور رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست درباره سرانه نابودی موش به مبلغ ۱۲۰ هزار تومان نیز گفت: بهتر است مردم را با فرهنگ سازی در نابودی موش‌ها سهیم کنیم و هزینه‌های گزافی را بدون مطالعه خرج نابودی موش‌ها نکنیم و این هزینه‌ها را در جاهای بهتر و در جهت کاهش آسیب‌های اجتماعی صرف کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha