سال گذشته مردم در حسرت دیدن برفی كه روی زمین بماند بودند و زمستان پربركتی نداشتیم. اما امسال هنوز به زمستان نرسیده بارش برف شروع شده و 17 استان از جمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، اردبیل، ایلام، تهران، چهار محال و بختیاری، خوزستان، زنجان، قزوین، كردستان، گیلان، لرستان، مازندران، مركزی و همدان بیشترین میزان بارش برف را دیده‌اند.

ركورد 40 ساله بارش‌ها در‌ كشور شكسته می‌شود؟
سلامت نیوز : وقتی حرف از برف به میان می‌آید ناخودآگاه لبخند به لب همه نقش می‌بندد و تصویر آدم برفی، گلوله‌های برفی، برف بازی و سرخوردن روی برف در ذهن‌ها نقش می‌بندد، ولی گاهی همین عامل شادی باعث دردسربرخی می‌شود. سال گذشته مردم در حسرت دیدن برفی كه روی زمین بماند بودند و زمستان پربركتی نداشتیم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ اما امسال هنوز به زمستان نرسیده بارش برف شروع شده و 17 استان از جمله آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اصفهان، اردبیل، ایلام، تهران، چهار محال و بختیاری، خوزستان، زنجان، قزوین، كردستان، گیلان، لرستان، مازندران، مركزی و همدان بیشترین میزان بارش برف را دیده‌اند. به گفته عبدالرضا امیدوار شهری، مدیركل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی بارش باران و برف در شمال غرب، غرب و جنوب غرب، سواحل دریای خزر، دامنه‌های البرز و زاگرس و همچنین برخی استان‌های واقع در مركز، طی هفته آینده هم همچنان ادامه خواهد داشت.

استان‌های غربی حادثه‌خیز‌ترین استان‌های كشور

آنچه كه شهروندان شهرهای غرب كشور از پیرانشهر و مهاباد و ارومیه گرفته تا تبریز و مشكین شهر و اهر می‌گویند این است كه طی سال‌های اخیر چنین بارش پربركتی از برف را شاهد نبوده‌اند. سازمان هواشناسی هم این موضوع را تایید می‌كند. امیر سركرده كارشناس هواشناسی در این مورد به تهران امروز می‌گوید: البته این طور نیست كه چنین بارشی طی یك دهه اخیر بی‌سابقه باشد اما حداقل طی 4-5سال گذشته در هیچ منطقه از كشورمان شاهد چنین ریزشی از نعمت الهی نبودیم. بنابراین انتخاب واژه كم‌سابقه گزینه بهتری خواهد بود. این كارشناس هواشناسی ادامه می‌دهد: طول مدت آماری سازمان هواشناسی 40 سال است كه قطعا كشور ما در 40 سال اخیر در آذرماه بارش برف شدیدتر از این موج بارشی را شاهد بوده است.

افزایش سرما و كاهش بارش

امیرسركرده همچنین از كاهش شدید دما طی روزهای آینده خبر می‌دهد و می‌گوید: از روز یك‌شنبه تا آخر هفته در تمام نقاط كشور غیر از استان‌های ساحلی خلیج‌فارس و دریای عمان (استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و بوشهر) دمای هوا بین 6 تا 10 درجه كاهش پیدا خواهد كرد. این هشدار كارشناس هواشناسی در حالی است كه در حال حاضر هم دمای هوای كشور در غرب و نیمه شمالی كشور زیر صفر درجه اعلام شده است. سازمان هواشناسی اعلام كرده است كه دمای هوا طی روزهای پنج‌شنبه و جمعه در ورزقان به منفی21درجه سانتی گراد رسیده است و هم‌‌اكنون هم ركوددار سرمای هوا در كشور است. سركرده می‌گوید: با تداوم سرمای هوا از فعالیت سیستم بارشی از طی هفته آینده كاسته خواهد شد و بارش‌ها به سواحل غربی دریای خزر و استان اردبیل و قسمت‌هایی از شرق كشور محدود خواهد شد. به گفته این كارشناس هواشناسی روز دوشنبه تنها در گیلان و اردبیل و روز سه‌شنبه نیز در گیلان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی بارش خواهیم داشت.

تجهیزات زمستانی كنترل می‌شود

سرهنگ خسروی، معاون اجتماعی و فرهنگ و ترافیك راهور ناجا نیز درمورد تمهیدات پلیس در روزهای برفی كشور به تهران امروز می‌گوید: 20 آذرماه رزمایش طرح زمستانه توسط پلیس راهور برگزار شد و بر‌اساس همین طرح هم سردار اسكندر مومنی رئیس پلیس راهور شخصا در محورهای مختلف برف‌گیر و حادثه‌ساز حضور داشت و وضعیت فعالیت نیروهای پلیس را زیرنظر گرفت. به گفته این مقام پلیس راهور در حال حاضر 97 هزار نفر از افراد پلیس و سازمان‌های همكار (هلال‌احمر، اورژانس، راهداری و...) در قالب 26 هزار تیم گشتی فعالیت طرح زمستانه را ساماندهی كرده و سفرهای زمستانی مردم را پوشش می‌دهند. او می‌گوید:پلیس علاوه بر مراقبت، برنامه‌های آموزشی در صداوسیما و رسانه و نیز در بخش سفرهای زمستانی اطلاع‌رسانی به موقع دارد. سرهنگ خسروی ادامه می‌دهد:كنترل ماشین‌ها به تجهیزات زمستانی نیز جزو فعالیت‌های پلیس است. چرا كه پلیس توصیه موكد دارد خودرو هموطنانی كه قصد سفر دارند به زنجیر چرخ مجهز باشند و حتی الامكان در روز سفر كنند، لباس گرم داشته باشند و از سوخت خود اطمینان حاصل كنند. معاون اجتماعی و فرهنگ و ترافیك راهور ناجا در ادامه تصریح می‌كند:پلیس در محورها به‌ویژه محورهای كوهستانی خط قرمزهایی برای هموطنان قائل شده است و بر اساس این خط قرمزها هیچ خودرو بدون تجهیزات كامل اجازه تردد در محورهای كوهستانی را نخواهد داشت. همچنین در شرایط یخبندان رانندگی رانندگان با سرعت مطمئنه به شدت توسط پلیس نظارت خواهد شد. به گفته او، پلیس علاوه بر دوربین‌هایی كه برای كنترل سرعت دارد، واحدهای گشتی ویژه‌ای را نیز به منظور كنترل رفتار رانندگان به كار گرفته است.

ارتباط برخی روستاها مسدود شده است

بر اساس این گزارش، عبدالرضا امیدوارشهری، مدیركل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی نیز گفته است: سامانه بارشی كه هم‌‌اكنون در شمال غرب، غرب و مركز كشور فعال است از روز چهارشنبه این مناطق را تحت سیطره خود گرفته و بارش برف سنگین باعث شده كه تعدادی از راه‌های ارتباط به‌ویژه در روستاهای استان‌های غربی و شمال غرب مسدود شود. او می‌گوید:همچنین رفت و آمد در بسیاری از محورهای مواصلاتی استان‌های غربی بدون زنجیر چرخ امكان‌پذیر نیست. پلیس راه نیز از مسافران درخواست كرده كه هنگام سفر در جاده‌های كوهستانی از زنجیر چرخ استفاده كنند.

«112» شماره امدادرسانی هلال‌احمر

محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر هم با بیان اینكه بارش برف در چند روز گذشته زندگی چند هزار نفر را تحت تاثیر قرار داده، می‌گوید: در این مدت 10 زن باردار از میان برف و كولاك به مراكز درمانی رسانده شده‌اند. همچنین 6 هزار و 600 نفر تحت امدادرسانی به موقع جمعیت هلال‌احمر قرار گرفتند اما با این حال كولاك تاكنون 35 مصدوم به جای گذاشته كه 5 نفر آنها به صورت سرپایی و 30 نفر (10 زن باردار) به بیمارستان‌ها و مراكز درمانی انتقال داده شدند. وی می‌گوید:همچنین یك هزار و 725 خودرو در كولاك و برف گرفتار شده بودند و طی عملیات رهاسازی توانستند به راه خود ادامه دهند.وی در ادامه افزود: جمعیت هلال‌احمر در طرح زمستانه سال 92 خود 3500 خودرو نجات، آمبولانس، خودروهای چندمنظوره و 17 فروند بالگرد را برای پوشش امداد و نجات خود در دستور كار قرار داده است.

در این طرح هلال‌احمر می‌تواند به 150‌هزار نفر خدمات گوناگون ارائه كند. ضمن آنكه مردم گرفتار در حادثه می‌توانند با شماره 112 تماس گرفته و از پوشش‌های هلال‌احمر استفاده كنند. این شماره نیز جزو شماره‌های اضطراری قرار گرفته و بدون شارژ هم می‌توان با آن تماس گرفته و از امدادگران استمداد گرفت. مظفر در مورد حادثه خیزترین مناطق كشور می‌گوید: در سال گذشته بیشتر گردنه‌های برف‌گیر دچار حادثه شدند كه استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، جاده هراز، همدان و محور‌های غربی و زنجان جزو استان‌های حادثه‌خیز بودند. در برخی از مناطق صعب‌العبور هم امداد هوایی به كمك هلال‌احمر آمد تا این بخش هم تحت پوشش امدادی قرار گیرد. امسال هم هلال‌احمر در پایگاه‌های خود مستقر است و در مناطقی كه حادثه خیزتر هستند نیروهای بیشتری را مستقر خواهد كرد تا در صورت بروز حادثه با كمبود نیرو مواجه نشوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha