سلامت نیوز : آرش و مهشید که بعد از گذشت سه سال از زندگی مشترک‌شان، نزدیک به دو ماه است به صورت توافقی از یکدیگر طلاق گرفته و جدا از هم زندگی می‌کنند. مهشید بعد از جدایی، خودش را در اتاقی در خانه پدری حبس کرده و نمی‌خواهد کسی از اعضای خانواده و فامیل را ملاقات کند؛ از جمع‌های دوستانه فراری شده و تنهایی را ترجیح می‌دهد. امثال این زوج‌های جوان بسیار زیاد است؛ افرادی که بعد از گرفتن طلاق تصور می‌کنند که زندگی به آخر رسیده و طلاق را بزرگترین فاجعه در زندگی خود می‌دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت قانون ؛ اما اگر شما بعد از مراجعه به مشاور، روانشناس و مشورت یا پادرمیانی بزرگترها یا ریش‌سفیدان فامیل با همسرتان به تفاهم و بیان مشترک نرسیده و در واقع به بن‌بست واقعی رسیده و زندگی مشترکتان به هر دلیلی متلاشی و به طلاق ختم شده است، نگران نباشید؛ درست است که لحظات تلخ و سختی را پیش رو داشته‌اید اما طلاق پایان راه نیست؛ غیرقابل کتمان است که احساس می‌کنید بین اعضای خانواده و فامیل انگشت‌نما شده و تا مدت‌ها قصد حضور در بین جمع‌های خانوادگی و دوستانه را ندارید؛ تمام این مشکلات حاصل وقوع جدایی و طلاق است و چاره‌ای ندارید جز اینکه با این مسائل و مشکلات آن کنار آمده و بدانید که به هر حال این اتفاق در زندگی شما پیش‌لرزه و پس‌لرزه‌هایی داشته و با آگاهی کامل از تمام این مسائل می‌توانید از این اتفاق تلخ به یک شرایط خوب و موفقیت‌آمیز برسید. راه شما چندان سخت نیست.

ما در این مطلب که حاصل گفت‌وگوی روانشناسان است به شما که در آستانه طلاق هستید، هشدار می‌دهیم که بعد از طلاق هم همه چیز رو به راه نخواهد بود و حتی به شما که طلاق گرفتید، کمک خواهیم کرد تا از این اتفاق در زندگی خود کوه نسازید و بتوانید بدون دادن کمترین هزینه، با این مسئله کنار بیایید.

 افرادی که بعد از طلاق عذاب وجدان می‌گیرند
مصطفی حیدری، روانشناس، در گفت وگو با خبرنگار قانون تاکید می‌کند: پدیده طلاق که متاسفانه امروز سایه سنگین خود را بر سر بسیاری از خانواده‌ها و به‌خصوص جوانان گسترده است، همواره با آسیب‌های زیادی همراه بوده است که از ابعاد مختلف فردی، خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی است. وی ادامه می‌دهد: آن چه باعث تاسف می‌شود، این است که گاه طلاق براساس دلایلی ساده و بی‌ارزش به وقوع می‌پیوندد. این امر جدا از این که فشارهای زیادی را به افراد، خانواده‌ها و اجتماع وارد می‌کند، از ناآگاهی و بی‌توجهی زیاد افراد نسبت به این موضوع و پیامدهای نامبارک آن حکایت دارد.

در این میان همواره آسیب‌های طلاق، زنان را بیش از مردان تهدید می‌کند.دکتر حیدری تصریح می‌کند: زنان پس از تجربه طلاق با مسائل فراوانی دست‌به‌گریبان می‌شوند که یکی از آنها «ترس از آینده» است. در یک تقسیم‌بندی کلی، آسیب‌های طلاق را می‌توان به دو بعد فردی و خانوادگی تقسیم کرد و درباره آسیب‌‌های فردی، ترس از آینده قابل اشاره است. تصمیم به پایان دادن به یک زندگی مشترک، کار ساده و بی‌اهمیتی نیست؛ این تصمیم با احساس تاسف و سرزنش فرد همراه است؛ ترس از تنهایی پس از طلاق، احساسی است که زنان بیش از مردان ابراز می‌کنند. این ترس بیشتر از این نگرانی است که آیا شریک زندگی دیگری خواهند داشت؟ ترس زنان از این است که نتوانند بدون یک مرد زندگی کنند و فرزندان خویش را به تنهایی اداره کنند.

  تنهایی پس از طلاق
این روانشناس سلامت ادامه می‌دهد: احساس گناه یکی از مسائلی است که افراد مطلقه را درگیر می‌کند؛ گاهی زنان مطلقه با احساس گناه زیادی درباره متلاشی شدن خانواده دست به گریبان هستند. به اعتقاد برخی از صاحب‌نظران، مهم‌ترین احساسی که پس از طلاق در پدر و مادری که متارکه کرده‌اند پدید می‌آید، احساس گناه و خیانت نسبت به خوشبختی فرزندان است. به علاوه بیم از آینده‌ای مبهم برای خود و فرزندان، واکنش‌های گوناگونی را در آنان پدید می‌آورد و این وضعیت، احساس گناه را شدت می‌بخشد. وی ادامه می‌دهد: نبود همسر و تنهایی پس از طلاق موجب می‌شود که بیشتر زنان پس از جدایی به ناراحتی‌های روحی و جسمی دچار شوند و همچنان نیازهای عاطفی خود را در شوهر سابق خود جست وجو کنند.حیدری با اشاره به پیامدهای دیگر طلاق یادآور می‌شود: همچنین، زنان در ارتباط با فرزندان خود با دوگانگی نقش مواجه می‌شوند و حضور نداشتن پدر، فرزندان را دچار مشکل می‌کند. زن مطلقه برای فرزندانش، هم باید پدر باشد هم مادر و مرد نیز در صورتی که کودک با او زندگی می‌کند، باید هم نقش مادر و هم نقش پدر را برعهده بگیرد.

 بعد از طلاق مشکلات اقتصادی در راه است
مشکلات اقتصادی حاصل از طلاق یکی از مسائل قابل ذکر است که این روانشناس سلامت آن را بسیار مهم می‌داند و در این زمینه خاطرنشان می‌کند: این موضوع برای زنان کم‌سواد و فاقد مهارت به صورت حادتری جلوه می‌کند؛ واکنش اعضای خانواده به طلاق و جدایی مختلف است. در برخی موارد آنان نگرانند که فردی که متارکه کرده از نظر اقتصادی و مالی به آنها وابسته شود. طلاق می‌تواند وضعیت اقتصادی ‌و اجتماعی فرد مانند شغل او را نیز تحت تاثیر قرار دهد. از دیگر مسائل و مشکلات زنان مطلقه، تهیه مسکن و مکانی برای زندگی است.

حیدری در ادامه با تایید این مطلب می‌گوید: دایره آسیب‌های فردی طلاق برای زنان بسیار گسترده است. طلاق شرایطی ایجاد می‌کند که به کاهش نفوذ اجتماعی و حتی تضعیف برخی موقعیت‌ها و فرصت‌های اجتماعی فرد منجر می‌شود، ضمن اینکه زنان مطلقه معمولا نسبت به مردانی که متارکه کرده‌اند، تمایل کمتری به ازدواج مجدد دارند. از جمله علل اجتماعی این وضعیت،‌ وجود فرزندان، سن زن و تمایل نداشتن مردان برای ازدواج با زن مطلقه است. همچنین پژوهشگران اثر متغیرهایی چون وضع ازدواج و سن را بر رضایت از زندگی مطالعه کرده‌اند. یکی از قوی‌ترین همبستگی‌های آماری میان رضایت از زندگی و وضع ازدواج بوده است و افراد مطلقه کمترین میزان رضایت را ابراز کرده‌اند.

 جایگزینی کمبود عشق با کار دوست داشتنی دیگر
آنچه در این میان از اهمیت بسزایی برخوردار است، دادن راهکار به افراد مطلقه‌ای است که باید هرچه سریع‌تر به زندگی عادی خود برگردند تا با آسیب‌های احتمالی بعد از طلاق مواجه نشوند.حیدری، با ارائه راهکارهایی برای به دست آوردن روحیه بعد از طلاق و جدایی، تاکید می‌کند: بهترین راه علاج آن چیزی است که به «جایگزین درمانی» معروف است؛ به این معنی که فقدان یا کمبود عشق و محبت را با فعالیت یا کار دوست داشتنی دیگر جایگزین کنید. برای مثال با تغذیه مناسب و رفتن به سالن‌های ورزشی و انجام فعالیت‌های ورزشی به جسم و بدن خود محبت کنید. اما این که چگونه کار را آغاز کرده و چگونه مقدمه چینی کنید بسیار مهم است.

 اتفاقات تلخ‌تان را مرور نکنید
این روانشناس خطاب به افرادی که با مشکلات حاصل از طلاق دست به گریبان هستند می‌گوید: جدایی و طلاق بسیار دردناک است و شاید زخم‌های زیادی از آن بر روح و روان طرفین مانده باشد، اما بدانید قطعا شما نیز گفتار و کردار زیبا و دوست داشتنی در این باره نداشته‌اید. هر دو از هم رنجیده خاطر هستید، اما مرور اتفاقات تلخ فقط حال‌تان را بدتر می‌کند. پس سعی کنید با وجود مخالفت با برخی رفتارها، بتوانید از آنها بگذرید و خود را به دست پروردگار بسپارید. البته این کار ساده نیست، اما بهترین مجرا برای خروج و تخلیه و خشم به شمار می‌رود.این روانشناس با اشاره به ضرورت انجام ورزش و حرکات نرمشی در این افراد تاکید می‌کند: ورزش با کاهش استرس و افزایش احساس شادابی موجب احساس بهتر و رضایت بیشتر در افراد صرف‌نظر از وضعیت زندگی و مشکلات می‌شود. متخصصان معتقدند ورزش مانند داروی ضد افسردگی عمل می‌کند و چنانچه این افراد روزانه 30 دقیقه سریع راه بروند یا به طور منظم ورزش کنند، پس از 10 روز تاثیر آن را در بهبود وضعیت روحی و شادابی خود خواهند دید.

 از روانشناس کمک بگیرید
فتانه محمدی، مشاور خانواده نیز در گفت و گو با خبرنگار قانون با اشاره به احساسات منفی شکل گرفته بعد از طلاق در زن یا مرد تاکید می‌کند: تا آنجا که ممکن است باید احساساتی که طی طلاقتان تجربه کرده اید را آزاد کرده و بیرون بریزید؛ سرعت بهبودی بعد از طلاق بستگی به این دارد که با چه سرعتی بتوانید آن احساسات منفی که ازدواجتان را تحت تاثیر قرار داده بود و نهایتاً منجر به طلاق شد، رها کنید. برخی از افراد راحت ترمی‌توانند احساساتشان را رها کرده، گذشته را فراموش کنند و به زندگی‌شان ادامه دهند. اما کسانی هم هستند که قادر نیستند احساساتی که منجر به طلاقشان شده را کنار گذاشته و زندگی عادی‌شان را از سر بگیرند.وی می‌افزاید: در چنین موقعیتی اولین کاری که برای دور ریختن احساسات منفی باید انجام داد این است که این واقعیت پذیرفته شود که طلاق سرانجام اتفاق افتاده است؛ شاید قبول این مسئله سخت باشد اما واقعیت این است که طلاق هیچ‌وقت تقصیر یک نفر نیست. پس فرد طلاق گرفته باید مسئولیت این اتفاق را بپذیرید.این مشاور خانواده ادامه می‌دهد: بخش اصلی قضیه این است که افراد طلاق گرفته باید تمرین کنند که خودو همسر سابق خود را ببخشند. زن و شوهری که طلاق گرفتند هر دو در شکست ازدواج مقصر بودند و دیگر نباید یکدیگر را متهم کنند، روانشناسان می‌توانند به برای کمک به این افراد بسیار موثر واقع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha