شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 88605
سلامت نیوز : کارشناسان معتقدند که امروزه روند افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار در کشور شدت یافته و کنترل آن دشوار شده است. یکی از این کارشناسان که مسئول پردازش اطلاعات آماری در شرکت «پردازش اطلاعات نقشه کلیک» با اعلام اینکه طبق آخرین سرشماری جمعیت در سال 1390، 12.5 درصد از کل جمعیت کشور را زنان سرپرست خانوار تشکیل می‌دهند، گفت: اکنون حدود 10 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت‌حمایت زنان هستند و با توجه به آسیب‌هایی که در انتظار آنان، خانواده‌هایشان و همچنین جامعه است؛ اگر این روند کنترل نشود، در آینده‌ای نزدیک فاجعه به بار خواهد آورد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه حمایت ؛ همین چند روز پیش بود که ﻣﻌﺎون رﯾﯿﺲ ﺟﻤهور در اﻣﻮر زﻧﺎن و ﺧﺎﻧﻮاده، از اﻓزاﯾش 3 درﺻدی زﻧﺎن ﺳرﭘرﺳت ﺧﺎﻧوار طﯽ 5 ﺳﺎل اﺧﯾر خبر داد و گفت: ﺑﺮ اﺳﺎس ﮔﺰارش ﻣﺮﮐﺰ آﻣﺎر اﯾﺮان، در ﺳﺎل 1355، 7.3 درﺻﺪ ﺧﺎﻧﻮاده ﺗﻮﺳﻂ زﻧﺎن ﺳﺮﭘﺮﺳﺘﯽ ﻣﯽ ﺷﺪﻧﺪ. اﯾﻦ آﻣﺎر ﺑﺎ رﺷﺪ ﭘﻨﺞ درﺻﺪی در ﺳﺎل 90 مواجه شده و ﺑﻪ عدد 12.1 درﺻﺪ رﺳﯿﺪه ﮐﻪ ﺣﺪود ﺳﻪ درﺻﺪ از اﯾﻦ رﺷﺪ در ﭘﻨﺞ ﺳﺎل اﺧﯿﺮ رخ بوده اﺳﺖ. مسئول پردازش اطلاعات آماری مرکز پژوهش نیز با تایید این مطلب به «حمایت» گفت: به طور کلی اگر بخواهیم افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و درصد توزیع آنان را در کشور بررسی کنیم، متوجه می‌شویم که در دوره‌های زمانی مختلف، هم حجم و هم درصد توزیع این دسته از زنان در کشور افزایش چشمگیری داشته است.

«راضیه وطن پرست» ادامه داد: یعنی یک میلیون و 37 هزار خانوار در سال 1375تحت سرپرستی زنان بودند که این تعداد در سال 1385 به یک میلیون و 600 هزار خانوار و در سال 1390 به 2 میلیون و 600 هزار خانوار رسیده است. وی با بیان اینکه بررسی این آمار نشان می‌دهد که در طول 5 سال، بیش از یک میلیون خانوار به تعداد خانوارهای تحت سرپرستی زنان اضافه شده‌اند، تصریح کرد: بنابراین افزایش زنان سرپرست خانوار در این 5 سال بسیار بیشتر از 3 درصد بوده است. به گفته وطن‌پرست در بررسی‌های آماری، زنان سرپرست خانوار با خانوارهای زن سرپرست متفاوت هستند؛ یعنی زنانی که به هر نحوی همسر یا سرپرست خانواده خود را از دست داده‌اند، زن سرپرست خانوار می‌شوند و خانواده‌هایی که در آن مرد یا سرپرست حضور دارد؛ اما درآمد و معیشت به عهده زن است، خانوارهای زن سرپرست نام دارند. وی در این باره خاطرنشان کرد: بنابراین اگر بخواهیم رقم دقیقی از کل افرادی را که تحت سرپرستی زنان هستند به‌دست بیاوریم باید عدد 2 میلیون و 600 هزار خانوار را ضرب در 3 کنیم؛ که البته عدد به‌دست آمده زنان بد سرپرست را شامل نمی‌شود. این پژوهشگر ادامه داد: با عملیات ساده ریاضی می‌توان به این نتیجه رسید که حدود10 میلیون نفر از کل جمعیت کشور اکنون تحت سرپرستی و حمایت زنان هستند.

تهران اول و ایلام آخر شد
وی درباره نحوه توزیع زنان سرپرست خانوار در کشور نیز گفت: بررسی آمار آخرین سرشماری که در سال 1390، انجام شد نشان می‌دهد که 494 هزار و 44 خانوار در استان تهران، 229 هزار و 258 خانوار در استان خراسان‌رضوی و 171 هزار و 644 نفر در استان اصفهان و همچنین 157 هزار و 711 خانوار در استان فارس بیشترین توزیع آماری از لحاظ سرپرست بودن زن در کشور را دارا هستند. وطن پرست با تاکید براینکه تعداد زنان سرپرست خانوار در این چند استان بیشتر از سایر استان‌های کشور است، افزود: یعنی از کل زنان سرپرست خانوار کشور 18.9 درصد در استان تهران، 8.8 درصد در استان خراسان رضوی، 6.6 درصد در استان اصفهان، 6.1 درصد در استان فارس و 6.1 درصد نیز در استان سیستان و بلوچستان هستند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که این 5 استان 50 درصد از کل زنان سرپرست خانوار در کشور را در خود جای داده‌اند. مسئول پردازش داده‌های شرکت نقشه کلیک در ادامه کمترین استان دارای زنان سرپرست خانوار را نیز ایلام عنوان کرد و گفت: این استان فقط 0.5 درصد از کل جمعیت زنان سرپرست خانوار را داراست. وی همچنین درباره علت سرپرست خانوار بودن این زنان گفت: آمارها حاکی از آن است که 71 درصد از زنان به علت فوت همسر، 10 درصد به علت طلاق، 5 درصد به علت ازدواج نکردن و 13 درصد نیز به‌دلیل اینکه سرپرست آنان یا در زندان یا از کار افتاده بوده است، سرپرست خانوار شده‌اند.

طلاق یکی از عوامل این افزایش
یکی از اعضای دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان اینکه مشکلات اقتصادی و طلاق از مهم‌ترین دلایل افزایش زنان سرپرست خانوار در کشور است، به «حمایت» گفت: به تبع رشد 10 درصدی طلاق در کشور، تعداد زنانی که سرپرستی خانوار نیز افزایش یافته است. «محمد کمالی» افزود: البته در کنار این مسایل، نبود مهارت آموزی زوج‌های جوان هم باعث کم تحملی نسبت به مشکلات زندگی شده و همین موضوع آمار طلاق و تبدیل زنان به سرپرست یک خانواده را تشدید کرده است که باید با آموزش از این روند جلوگیری کرد.
وی درباره افزایش تعداد زنان سرپرست خانوار و آسیب‌هایی که به‌دنبال آن در جامعه به وجود خواهد آمد گفت: طبق قانون حمایت از خانواده، زنان سرپرست خانوار باید حداقل حقوق و دستمزد را از سازمان‌های متولی از جمله کمیته امداد و بهزیستی دریافت کنند؛ این در حالی است که با اوضاع اقتصادی که اکنون در کشور وجود دارد، در واقع حتی یک سوم از این حقوق به آنان پرداخت نمی‌شود و بنابراین فقر و تنگدستی می‌تواند زنان سرپرست خانوار را تهدید کرده و در معرض بسیاری از آسیب‌های اجتماعی قرار دهد؛ که البته با افزوده شدن تعداد آنان، مشکلات نیز بیشتر خواهد شد. کمالی با بیان اینکه مشکلات بیکاری و تهدیدهای شغلی که اکنون برای زنان سرپرست خانوار وجود دارد، خاطرنشان کرد: به‌دلیل نگاهی که جامعه به این زنان دارد اغلب در یافتن شغلی مناسب دچار مشکل می‌شوند و در کنار آن دستگاه‌های حمایتی نیز طوری که باید، آنان را تحت پوشش قرار نمی‌دهند.

لزوم مشاوره طلاق برای کاهش زنان سرپرست خانوار
با این حال معاون سابق امور خانواده معاونت زنان ریاست جمهوری، معتقد است عده زیادی از زنان سرپرست خانوار در کشور در اثر حادثه‌ای همسر خود را از دست داده است و ناخواسته به این مشکل دچارشده‌اند که باید به آنان آموزش داد تا بیاموزند چطور با مشکلات خود کنار بیایند اما مشکل اصلی زنانی هستند که خود خواسته و با طلاق از همسرشان، زن سرپرست خانوار می‌شوند. «زهرا سجادی» در این باره به «حمایت» توضیح می‌دهد: با توجه به اینکه درصدی از زنان با طلاق سرپرست خانواده می‌شوند و این در حالی است که با سازش و صبوری می‌توانند زندگی خود را نگه دارند؛ بنابراین باید با آموزش و مشاوره آنان را با عواقب تصمیم‌شان آگاه کرد تا بدانند که بعد از جدایی و قبول کردن سرپرستی یک خانواده با چه مشکلاتی مواجه خواهند شد. وی خاطرنشان کرد: در دولت نهم و دهم با فعال کردن مراکز مشاوره قبل از طلاق در دادگستری‌ها توانستیم قدم مثبتی در زمینه کاهش طلاق برداریم، البته اکنون این مشاوره‌ها متوقف شده است و امیدواریم مسئولان این موضوع را مدنظر قرار دهند که با قطع این مشاوره‌ها تهدید بزرگی متوجه جامعه و زنان می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha