چهارشنبه ۵ دی ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8861

یك متخصص مغز و اعصاب گفت: ‌سرگیجه نوعی توهم حركت است كه از علتهای شایع آن علل خلقی و هیجانی مثل كم خونی و افت فشار خون، افسردگی و اضطراب می‌باشد

دكتر رحیم‌ دل در گفت وگو با ایسنا، گفت: سرگیجه احساس غیر طبیعی و نوعی توهم حركت در افراد است یعنی فرد احساس می‌كند ساختمان به دور سرش می‌چرخد یا خود او به دور ساختمان می‌چرخد كه توهمی بیش نیست.

وی گفت:‌ علل خلقی و هیجانی و علل سیستمیك مثل كم خونی یا افت فشار خون، افسردگی و اضطراب از علل شایع سرگیجه است.

دكتر رحیم دل عوامل مربوط به گوش و عصب گوش را از دیگر علل سر گیجه دانست و افزود: سرگیجه می‌تواند در اثر التهاب عصب گوش ایجاد كه معمولا علائم به صورت سرگیجه شدید، تهوع، استفراغ و رنگ پریدگی همراه است و با باز كردن چشم بدتر و با بستن چشم بهتر می‌شود كه در مدت یك هفته نیز بهبودی حاصل می‌شود.

وی با بیان این كه از علل دیگر سرگیجه اختلالات چشمی است، عنوان داشت: گرفتگی عضلات چشم و بینایی ممكن است باعث سرگیجه شود.

این متخصص بیماری‌های مغز و اعصاب همچنین یادآور شد: سرگیجه دارای علل مختلفی است كه مربوط به سیستم عصبی مركزی می‌باشد و شامل ضایعات عروقی مغزی كه همان سكته مغزی در قشر گیجگاهی یا ساختمان مغز مخچه است كه باعث سرگیجه می‌شود. همچنین میگرن كه به ویژه در اطفال به صورت سر دردهایی همراه با سرگیجه است.

وی بیان كرد: تشنج با منشا لوب گیجگاهی می‌تواند به صورت سرگیجه تظاهر نماید و همچنین مصرف بیش از حد داروهایی مثل آنتی بیوتیك‌ها یا داروهایی كاهش فشار خون و آرام بخش‌ها ممكن است ایجاد سرگیجه كنند.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد گفت: بعضی از تومورهای مغزی به خصوص در ناحیه مخچه می‌تواند باعث ایجاد سرگیجه شود.

وی خاطرنشان كرد: از علل دیگر سرگیجه می‌توان به عوارض تروما (ضربات به سر) و گاها كم كاری تیروئید و عفونت‌های ویروسی اشاره كرد.

دكتر رحیم دل بیان داشت: بیماری ام اس كه بیماری سیستم عصبی مركزی است ممكن است به صورت سرگیجه نمایان شود كه معمولا شدت آن كمتر ولی مدت طولانی ادامه می‌یابد. اما سرگیجه‌های با منشا عصب گوش با شدت بیشتر ولی به صورت كوتاه مدت باقی می‌ماند.

وی با اشاره به این كه درمان سرگیجه بستگی به علت زمینه‌ای بیماری دارد، اذعان داشت: بسیاری اوقات بیشتر سرگیجه‌ها با استراحت و استفاده از سرم درمانی یا داروهای آرام بخش و آنتی هیستامین‌ها بهبود می‌یابند. در صورت افزایش میزان مصرف برخی داروها كه باعث سرگیجه می‌شود تنها اقدام لازم، كاهش مصرف دارو است.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشكی یزد در پایان خاطرنشان كرد: در صورتی كه تشنج دلیل سرگیجه باشد با داروهای ضد تشنج بهبود یابد اما در صورتی كه علت سرگیجه، تومورهای مغزی باشد ممكن است نیازمند جراحی باشد. اما اگر میگرن باعث ایجاد سرگیجه باشد با درمان میگرن بهبودی حاصل می‌شود

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha